niedziela, 11 grudnia 2011

ELAR-5

 Zespół wokalno-instrumentalny Elar-5  - polski zespół młodzieżowy działający w latach 60-tych XX wieku. Powstał na początku 1965 r. przy Politechnice Wrocławskiej jako Studencki Kwartet Gitarowy Elar-4. Nazwę formacji utworzyły pierwsze dwie litery nazw wydziałów Elektoniki i Architektury, z którymi byli związani muzycy. Grupę tworzyli: Jan Urbanowicz - gitara; Roman Runowicz - gitara; Zbigniew Marchewka - gitara basowa i Janusz Rodziewicz - perkusja. W październiku nowym członkiem formacji został Waldemar Domagała - śpiew, gitara, harmonijka, flet; z którym zespół wygrał Turniej Big-Beatowy o "Złotą Gitarę" Wrocławia. Zmieniono nazwę grupy na Elar-5.
  Na muzycznej mapie Polski zespół zaistniał dzięki Ogólnopolskim Przeglądom Wokalistów i Zespołów Muzyki Młodzieżowej w Gliwicach. W 1966 r. W. Domagała zajął tam 3 miejsce w kategorii wokalistów, a cała grupa rok później 3 miejsce w kategorii zespołów, ex aequo z Passatami. Po odejściu J. Urbanowicza, Z. Marchewki i J. Rodziewicza nowymi członkami Elar-5 zostali: Jerzy Czeladyn - gitara i Grzegorz Zydel - perkusja.
  W repertuarze zespołu znajdowały się ekologiczne protest-songi (Komu kwitną chabry; Moloch; Gdyby wszystkie kwiaty) oraz inne ambitne utwory (Spod znaku anemii złośliwej; Nie wiem jeszcze; Oda do dojrzalszych; Wrocławski czas), których autorami byli W. Domagała, R. Runowicz, Andrzej Kuryło i Ryszard Wojtyłło.
  W 1968 r. jednym z głównych celów grupy stało się łączenie muzyki z obrazem. Odpowiedzialnym za wizualną stronę koncertów był reżyser i kierownik organizacyjny - Stanisław Lose. Jak na ówczesne czasy pomysły Elaru-5 jawiły sie nowatorskimi, ale nie trafiły na sprzyjający okres dla tego rodzaju twórczości. W 1969 r.zespół tworzyli: J. Czeladyn - gitara; W. Domagała - śpiew, gitara, harmonijka, flet; Kazimierz Tomys - gitara basowa i G. Zydel - perkusja. W maju grupa zdobyła 4 nagrodę w konkursie "Estrada Studencka '69" IV Festiwalu Studentów w Krakowie. W listopadzie zespół wystąpił na prestiżowym Festiwalu Awangardy Beatowej w Kaliszu. Rozwiązał się w roku następnym.

NAGRANIA RADIOWE

1968:
Moloch; Wrocławski czas

1966-1969:
Komu kwitna chabry; Gdyby wszystkie kwiaty; Spod znaku anemi złośliwej; Nie wiem jeszcze;
Oda do dojrzalszych

Źródło: "Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - ROCN 'N' ROLL 1959-1973" - autorzy: Jan
Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Wojciech Zając

I na koniec: Moloch
http://w904.wrzuta.pl/audio/1H4rwZqwX2F/elar-5_-_moloch

PS.

1. Upload z sieci
2. Pod koniec działalości zespołu nie było nikogo z pierwszego składu...
3.  Był w radiu, ponad ćwierć wieku temu, przedstawiony cykl pod tytułem "Wejście rocka". W Magazynie Muzycznym "Rytm" przedstawiano zrealizowany przez Pana redaktora z Radia Opole (niestety nie pamiętam nazwiska) początki polskiego rocka (rock and rolla, big beatu) do roku 1964. Posłuchałbym jeszcze raz tej audycji. Może ktoś ma...

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza