sobota, 18 maja 2013

Żacy (krótka notka)

   Zespół wokalno-instrumentalny Żacy powstał w 1967 r. w Gdyni. Grupę tworzyli: Zbigniew Szabłowski - gitara, śpiew; Leszek Dormanowski - gitara, śpiew; Sławomir Knapiński - gitara basowa, śpiew; Jan Jedel - organy; Maciej Stefanów - perkusja. Kierownikiem organizacyjnym formacji był Stanisław Stefanów. Zespół był związany z Domem Rzemiosła w Gdyni. Występował na sobotnio-niedzielnych wieczorkach tanecznych oraz zabawach i studniówkach w gdyńskich szkołach średnich. W 1969 r. grupa zdobyła trzecie miejsce i "Brązowy Klucz Wiolinowy" na Wojewódzkim Festiwalu Pieśni i Muzyki. W 1971 r. formację tworzyli: Jerzy Krawczyk - organy, Paweł Chojnacki - perkusja, Roman Łojba - gitara i Wojciech Krezymon - gitara.

Źródła:
  "Motława-Beat. Trójmiejska scena big-beatowa lat 60-tych" - autorzy Roman Stinzing, Andrzej Icha (wyd. GKW, Gdańsk - 2009);
  informacje otrzymane od Pana Jerzego Krawczyka


    [biogram uzupełniony 5.03.2019 r.]

2 komentarze:

  1. Dane dotyczące zespołów Żacy i Żaczki (Dom Rzemiosła w Gdyni) są nie tylko zamienione ale i niepełne. Brak też pełnych danych dotyczących zespołu Weseli Chłopcy (początkowo klub Bursztynek przy PSS Społem. ul Władysława IV, potem Dom Rzemiosła ul 10-lutego).Zgadza się tylko kierownictwo Stanisława Stefanow. Byłam solistką wszystkich trzech zespołów (z Wesołymi Chłopcami śpiewałam w wieku 12 lat piosenkę "Deszczowa mini" napisaną specjalnie dla mnie). Skład zespołu Żacy, jaki podajecie - to w istocie skład zespołu Żaczki, a skład zespołu Żacy to: Wiesiek Dudziak (gitara prowadząca),Wojtek Biliński (gitara akustyczna),Mirek Napiórkowski (gitara basowa) i Leszek Staniszewski (perkusja). W takim składzie, ze mną - jako solistką - zespół zdobył II miejsce na Ogólnopolskim Festiwalu Związków Zawodowych w Białymstoku, a ja zdobyłam III miejsce w kategorii solistów. Po powstaniu zespołu (w SP nr 2 w Gdyni) i sprowadzeniu go przeze mnie do Domu Rzemiosła - do zespołu dołączyła druga solistka, Ewa Lorkowska, a po moim odejściu - Ewa Haman. Moje odejście spowodowane było zagrożeniem usunięcia ze szkoły (ze strony dyrekcji II LO w Gdyni) mnie i Ewy Lorkowskiej, w przypadku kontynuowania występów. Ja wycofałam się na rok, a Ewa przeniosła się do Liceum Plastycznego. Po roku, tj w 1969 wróciłam do Domu Rzemiosła i z pomocą p. Stefanowa -powołaliśmy zespół Żaczki (o składzie podanym jako Żacy!) Z Żaczkami zostaliśmy zaproszeni przez p. Piotra Kowalewskiego z Warszawy(po pobycie w Polanicy-Zdroju, na warsztatach wokalno-tanecznych) na nagranie dla "Popołudnia z młodością" w programie III Polskiego Radia (śpiewałam tam m.in. "Deszczową mini" oraz "Wiatr,jesienny gitarzysta"). W tym samym czasie, kiedy odeszłam z Żaków - odeszli z zespołu Leszek Staniszewski i Wojtek Biliński i skład zespołu się zmienił. To właściwie w skrócie, bo informacji mam znacznie więcej (w tym również zdjęcia obydwóch zespołów). Mam też informacje nt. Szeptaczy (po konflikcie z p. Stanisławem Stefanow - zaczęli grać w baraku przy ul. Witomińskiej),o nagraniach Jurka Koseli (tworzyłam "chórek" z Janą Krass w piosenkach nagrywanych w mini studio przy ul. Słupeckiej),itp. Gdyby Pan chciał uzyskać informacje czy zdjęcia - to proszę o kontakt. Pozdrawiam
    Zofia Gołub - Kowalska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam Pani Zofio!
      Bardzo dziękuję za tą solidną porcję informacji i rzeczową krytykę. Ja korzystam z różnych źródeł, które wymieniam pod biogramem...
      Oczywiście jestem zainteresowany wszelkimi informacjami o zespołach bigbitowych. Proponuję, aby Pani napisała do mnie na e-maila: polski_bigbit@op.pl
      Pozdrawiam serdecznie
      Grzegorz

      Usuń