niedziela, 19 maja 2013

Septymy

  Zespół wokalno-instrumentalny Septymy powstał w 1962 r. w Lęborku. Pierwotnie była to grupa złożona z uczniów szkół średnich: Liceum Ogólnokształcącego i Technikum Ekonomicznego. Formację tworzyli m. in. Jerzy Dziedziński - kontrabas; Bernard Sosnowski - gitara; Jerzy Mleczek - gitara; Adam Ostasz - saksofon; Bernard Willma - perkusja; Tadeusz Mazurkiewicz - pianino. Zespół początkowo koncertował na szkolnych akademiach.
  Wkrótce B. Sosnowski i J. Mleczek zasilają grupę grającą przy klubie ZMS w Lęborku (późniejszy klub "Antyk"). W składzie tej formacji występują: J. Mleczek – gitara; B. Sosnowski – gitara; Witold Gauza – kontrabas; Henryk Budkowski – saksofon; Andrzej Ślaski – perkusja; Bogdan Poeche – pianino. Po kilku miesiącach grupę zasilają także A. Ostasz i J. Dziedziński. W 1963 r. skład formacji wygląda następująco: A. Ostasz - saksofon tenorowy; H. Budkowski – saksofon tenorowy; J. Mleczek – gitara; B. Sosnowski – gitara; J. Dziedziński – kontrabas, gitara basowa; T. Mazurkiewicz – pianino; A. Ślaski - perkusja. Wtedy anonimowy zespół - ze względu na siedmioosobowy skład - przyjął nazwę Septymy. Na początku muzykowania w klubie, grupa grała głównie instrumentalne utwory z repertuaru The Shadows, The Ventures, The Dakotas. W ramach współpracy z klubem "Antyk", jako  formacja akompaniująca, zespół wspiera instrumentalnie wokalistki: Ewa Kozłowska, Mariola Grabowska, Ewa Słaboszewska, Truda Stawinoga.
  Jako grupa wokalno-instrumentalna formacja wykonuje utwory popularnych wówczas wykonawców, takich jak: The Beatles, The Roling Stones, The Animals, The Beach Boys, Pięć Linii, Czerwone Gitary, Skaldowie, Niebiesko-Czarni, Czerwono-Czarni, Czesław Niemen, Michaj Burano, Piotr Szczepanik. W doborze repertuaru zespołu Septymy doradza doświadczony opiekun i instruktor muzyczny klubu - Jerzy Łuszcz.
  We wrześniu 1964 r. grupa występuje na I Wojewódzkim Przeglądzie Zespołów Młodzieżowych w Tczewie, gdzie otrzymuje wyróżnienie. W roku następnym na II Wojewódzkim Przeglądzie Zespołów Młodzieżowych w Elblągu formacja zdobyła 3 miejsce oraz zyskała uznanie krytyka i dziennikarza muzycznego, Romana Waschko. Jeszcze niejednokrotnie występuje w późniejszych edycjach tego przeglądu, zdobywając miejsca w czołówce.
  Zespół, związany z klubem "Antyk", towarzyszy wokalistkom biorącym udział w Festiwalu Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze, gdzie w 1965 r. Wiesława Lipińska zdobywa "Złoty Samowar".
  W klubie "Antyk" odbyły się "mecze zespołów muzycznych: Septymy kontra Szeptacze i Septymy kontra Violny. W drugiej połowie lat 60-tych grupę tworzą: Bernard Sosnowski – gitara; Jerzy Mleczek; Jerzy Dziedziński - gitara basowa; Tadeusz Niechciał - perkusja; Jerzy Łuszcz – pianino, organy; opiekun muzyczny zespołu; Andrzej Brauer – śpiew. Formacja uczestniczy dwukrotnie w Ogólnopolskim Przeglądzie Zespołów Spółdzielczości Pracy w Przemyślu, gdzie zdobywa rokrocznie dwie wysokie nagrody (wokalną i instrumentalną). Zespół Septymy bierze udział w Ogólnopolskim Przeglądzie Zespołów Muzycznych w Jeleniej Górze, w którym występu nie może zaliczyć do udanych (80 miejsce wśród 300 przesłuchanych zespołów).
  W drugiej połowie lat 60-tych służbę wojskową odbywa gitarzysta J. Mleczek. Jego miejsce zajmuje najpierw Waldemar Madaliński, potem Zbigniew Komadowski. Wokalistą zespołu zostaje młodszy od pozostałych Andrzej Brauer, który staje się znaczącą podporą formacji. Po odejściu z zespołu B. Sosnowskiego jego miejsce zajmuje Józef Bemowski - gitara, organy, skrzypce. Pod wpływem J. Bemowskiego zespół zmienia brzmienie na cięższe (heavy rock). W styczniu 1972 r. formacja bierze udział w Festiwalu Młodzieżowej Muzyki Współczesnej w Kaliszu, gdzie zespołowo nie zdobywa żadnej nagrody, natomiast wyróżniony zostaje skrzypek, J. Bemowski.
  Na skutek rozdźwięku pomiędzy zespołem, zdominowanym przez J. Bemowskiego, a opiekunem muzycznym grupy, J. Łuszczem, dochodzi do zerwania współpracy z J. Łuszczem. Po kilku miesiącach formacja rezygnuje także z występów w klubie "Antyk". Repertuar grupy zmienia sie na lżejszy, popowy ("dancingowy"), a zespół po występach w różnych klubach i lokalach rozpada się w 1973 r.
  Muzycy, po zakończeniu istnienia Septym, zasilają miejscowe zespoły: Tornado i Metrum.

Septymy (1965)


PS. 

1. Pan Karol Jank, który nadesłał link do w/w strony, zwrócił moją uwagę na ten zespół. Wielkie dzięki.
2. Zachęcam do zajrzenia do w/w strony, która zawiera sporo zdjęć grupy oraz barwnie opisane przez J. Dziedzińskiego dzieje grupy. 
3. Szkoda, ze nie zachowała się Księga Pamiątkowa Klubu "Antyk". Pewne daty można by podać dokładnie, inne uściślić. Jak widać, wandalem można być i w garniturze.



2 komentarze:

  1. Drogi autorze! Czapki z głów... Mój zachwyt granic nie zna! Wspaniała robota.


    www.67mil.blogspot.com.
    www.facebook.com/67mil

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za miłe słowa.
    Po zajrzeniu pod podane przez Pana adresy, ukazał mi się solidnie robiony, z dużym zaangażowaniem, blog o muzyce, którego mocną stroną są recenzje własnego autorstwa. Polecam każdemu zaglądać pod podane wyżej adresy.
    Pozdrawiam
    Grzegorz

    OdpowiedzUsuń