środa, 11 stycznia 2012

Bardowie (warszawscy)

   Zespół wokalno-instrumentalny Bardowie powstał w Warszawie w 1965 r. W skład grupy weszli: January Piasecki - śpiew; Bogusław Bochniewicz - gitara, śpiew; Mariusz Jaworski - gitara; Zdzisław Szczotkowski - gitara basowa; Tadeusz Wiśniewski  - organy, pianino, śpiew, lider; Zenon Rosiński - perkusja. Formacja zadebiutowała w grudniu 1965 r. na balu w klubie WAT. Już we wczesnej fazie swojego istnienia zespół tworzył i wykonywał własne utwory, które komponowali B.Bochniewicz i T.Wiśniewski, w znakomitej wiekszości do słów Marii Mijakowskiej (po wyjściu za mąż za basistę formacji - Szczotkowskiej).
  Bardowie wystąpili w warszwawskich eliminacjach do Wiosennego Festiwalu Muzyki Nastolatków, których finał odbył się 23 lutego 1966 r. w Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki. W następnym miesiącu zespół rozpoczął stałe występy w klubie WAT, a oprócz tego występował m. in. na imprezach w stołecznych klubach studenckich: "Centon" (Uniwersytet Warszawski), "Stodoła" (Politechnika Warszawska), „Karuzela” na osiedlu Jelonki, "Medyk" (Akademia Medyczna), „Hybrydy”, „Radomska”, „Riviera”. Grupa koncertowała także w innych miastach: Kozienicach, Dęblinie, Lipsku i w miejscowości Stawy. W okresie maj-listopad 1966 r. z zespołem śpiewał również Tomasz Andrzejewski (ze staromiejskiego kabaretu "Aknif", w którym śpiewali także J. Piasecki i Elżbieta Dmoch, późniejsza wokalistka grupy 2 Plus 1). 9 października 1966 r. Bardowie rozpoczęli oficjalną współpracę z klubem „Karuzela”, grając na wszystkich imprezach tego klubu aż do 6 stycznia 1968 r.
  W styczniu 1967 r. drugim wokalistą zespołu został Piotr Miks (eks Chochoły). 11 lutego 1967 r. Bardowie wystapili, obok Heleny Majdaniec, w programie telewizyjnym "Po szóstej", gdzie zaprezentowali trzy utwory: „Czemu płaczesz”, „Jesteś czarny” i „Mamo”. 31 marca dla radiowego programu "Kolorowy mikrofon" zespół nagrał pięć piosenek: „To nic”, „Mamo”, „Jesteś czarny”, „Rudy pies” i „Stary żółw”.Nagranie „Jesteś czarny” zostało także przedstawione w programie Studia Rytm w ramach audycji o wytwórni płytowej Tamla Motown. W maju tego roku z zespołu odszedł M. Jaworski. Oprócz stałych występów w "Karuzeli" grupa występowała w innych klubach Warszawy, a także w innych miastach: Otwocku, Białymstoku (trzy koncerty wspólnie z Pesymistami, gdzie śpiewał Andrzej Rosiewicz). 25 czerwca tego roku, wspólnie z zespołem Blackout formacja rozpoczęła cykl współorganizowanych przez Polską Federację Jazzową koncertów „Rytmy dla was”, realizowanych w warszawskim letnim kinie „Jutrzenka”. Od 25 lipca do 20 sierpnia grupa grała każdego wieczoru w ośrodku wypoczynkowym w Mirkach k/Olsztynka, podczas trwania Międzynarodowego Obozu Młodzieży, w którym brały udział ekipy z 7 krajów demokracji ludowej. W zespole śpiewali wtedy także Marek Ałaszewski i Daniel Kłosek. W październiku 1967 r. grupę opuścił P. Miks, rozpoczynając obowiązkową służbę wojskową.
  W styczniu 1968 r. Bardowie zakończyli współpracę z klubem "Karuzela". 25 lutego nastąpiła zmiana w składzie formacji – Z. Rosińskiego zastąpił na perkusji Andrzej Raciński. Grupa występowała w różnych klubach studenckich Warszawy, by od 1 października rozpocząć stałą współpracę z klubem SGPiS "Hades". Tam formacja występowała na wieczorkach i balach uczelnianych, gdzie grały także inne zespoły - m. in. Czerwone Gitary, Breakout i brytyjski The Tremoloes. W grudniu 1967 r. z grupy odszedł jego lider - T. Wiśniewski, a formacja została bez pianisty.
  W marcu 1969r. w studiu Polskiego Radia, zespół nagrał dwa utwory dla audycji „Radiowa Piosenka Miesiąca”: „Widzisz miła” i „Smutne ogrody”. Podczas nagrań grupę wspierali: wokalnie - M. Ałaszewski, a na instrumentach klawiszowych Maciej Głuszkiewicz. Piosenka "Widzisz miła" zajęła drugie miejsce, goszcząc także na innych listach przebojów. W tym samym roku zespół nagrał dwie piosenki dla telewizji: „Bo ty odepchłaś mię” (tekst: W. Kraśko) oraz swoją wersję utworu "Piosenka serca nam umaja" (z okazji 1 Maja). W październiku 1969 r. do grupy dołączył kolejny wokalista - Andrzej Frajndt.
  Na początku 1970 r. formacja zmieniła nazwę na Phobos, by zakończyć działalność w połowie tego roku.
  Bardowie reaktywowali się w 1995 r. i wystąpili w cyklu koncertów wspomnieniowych, zorganizowanych dzięki staraniom wokalisty Bardów i innych zespołów warszawskich - P. Miksa. Na tą serię koncertów, oprócz Bardów, działalność wznowiły także inne grupy bigbitowe stolicy. Jeden z utworów koncertowych zespołu zamieszczono na składance Polskich Nagrań "Warszawski Rock & Roll - Live In Concert" (1998). Utwory formacji można znaleźć na składankach: "Warszawski Rock and Roll" (PN Muza) (2009) i "Wrechin The Wires - Wild 60's Bloc-Busters from Poland".


Bardowie (Warszawa - Łazienki, 1970 r.)
Od lewej: B. Bochniewicz, A. Raciński, J. Piasecki, Z. Szczotkowski

Bardowie (Warszawa - Łazienki, 1970 r.)
Od lewej: J. Piasecki, B. Bochniewicz, A. Raciński, Z. Szczotkowski
Bardowie (WAT - 20.02.1966 r.)
Od lewej: Z. Szczotkowski, J. Piasecki (u góry), T. Wiśniewski, B. Bochniewicz, Z. Rosiński, M. Jaworski

Bardowie (1996 r)
Od lewej: J.Piasecki, A.Raciński, T.Wiśniewski, Z.Szczotkowski i A.Frajndt



NAGRANIA RADIOWE

1967:
To nic (voc. J. Piasecki); Mamo (voc. J. Piasecki); Jesteś czarny (voc. J. Piasecki); Rudy pies (voc. P. Miks); Stary żółw (voc. P. Miks);  Dama kier (voc. P. Miks)*

1969:
Widzisz miła (voc.J.Piasecki i B.Bochniewicz); Smutne ogrody (voc.J.Piasecki i M.Ałaszewski)

NAGRANIA PŁYTOWE

LP Sixty-Six Records ?– 66-5001 (2002)
[RÓZNI WYKONAWCY] WRECHIN' THE WIRES - WILD 60'S BLOC-BUSTERS FROM POLAND
Rudy pies (voc. P. Miks) / Stary żółw (voc. P. Miks)

EP V344 Veriton
[RÓZNI WYKONAWCY] PROTEST SONGI
Jesteś czarny (voc. J. Piasecki) / Sen o mamie (voc. J. Piasecki)

CD YES-CD 03 Yesterday (1998)
[RÓZNI WYKONAWCY] WARSZAWSKI ROCK & ROLL - LIVE IN CONCERT
Stary żółw (voc. P. Miks); Widzisz miła (voc. J. Piasecki)

CD PNCD 1262 Muza (2009)
LP SX 4009 Muza (2009)
WARSZAWSKI ROCK'N'ROLL LAT 60.
Stary żółw (voc. P. Miks); Widzisz miła (voc. J. Piasecki)


Biogram powstał na podstawie informacji dostarczonych przez Pana Januarego Piaseckiego, zawartych w komentarzach pod poniższym biogramem.
Zdjęcia zespołu przekazał Pan January Piasecki.

  Aktualizacja - dnia 6.10.2015 r.

33 komentarze:

  1. Mariusz Glosa (mglosa@wp.pl)20 marca 2012 00:12

    Byli jeszcze Bardowie poznańscy, krakowscy i cieszyńsy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardowie Cieszynscy w roku 1966 (chyba) wystapili w telewizyjnym turnieju miast, otrzymali bardzo dobra recenzje sp. Waldorffa. Zespol kierowany byl przez Wladyslawa Wilczaka- piano,organy, spiewal wtedy Miroslaw Paczek, ktorego wkrotce zastapil Stanislaw Wenglorz. Na perkusji grali Janusz Gawlas, potem Leszek Kupiec, na gitarze Gabriel Mitraszewski, na gitarze basowej Piotr Buchtiar, pozniej doszli Michal Rak, Marek Fober, Bronislaw Wrabec, na wskutek zageszczenia sie ilosci wokalistow i muzykow odszedl Stanislaw Wenglorz .
      Zespol byl laureatm wielu festiwali na Slasku, kompozytorami piosenek byli Wladyslaw Wilczek, Gabriel Mitraszewski i Stanislaw Wenglorz, pozniej Bronislaw Wrabec.
      Muzycy po ukonczeniu szkol srednich w Cieszynie wyjechali na studia i praktycznie rozjechali sie po swiecie. Ci ktorzy zostali w Cieszynie zasilili kadre nauczcielska Uniwerystetu Slaskiego w Cieszynie.

      Usuń
    2. Prosiłbym, oczywiście w miarę możliwości, o uściślenie dat i składu grupy Bardowie z Cieszyna. Jeśli, Szanowny Czytelniku, nie masz dostępu do źródeł, albo notatek o działalności formacji, to także proszę o kontakt, najlepiej na e-mail: polski_bigbit@op.pl
      Pozdrawiam.

      Usuń
    3. 1. Na klawiszach grał Władysław Wilczak, nie Wilczek
      Wydaje mi się, że na perkusji grał Jurek Pustelnik, ale może jeszcze nie w 1966, natomiast potem był taki cieszyński zespół - i tu nazwę może pomylę, bo w tamtych latach nie znałem jeszcze języków obcych - więc nazywał się The Konglomera dero czy KonglomeratDero, coś jakoś tak, i wtedy już na bębnach tłukł Jurek Pustelnik, do niedawna pracownik naukowy UŚ w Cieszynie w sekcji fotograficznej, bo Jurek jest bodaj zawodowym fotografem, a mieszkał w młodości gdzieś na Brodzińskiego koło przejazdu kolejowego
      Gdyby ktoś wiedział coś więcej o tym zespole - piszcie tutaj
      2. Szukam także jakiejkolwiek informacji o cieszyńskim kabarecie "Andrus" z lat 1966, oni także wystąpili w tym roku na Telewizyjnym Turnieju Miast (Cieszyn i Tarnowskie Góry w 1966)
      3. W latach 60 w restauracji Centralna przy Rynku w Cieszynie, czasem grał do kotleta super zespół kilkuosobowy pod dyrekcją znakomitego dęciarza, mistrza trąbki, Jana Gruchela. Ktoś pamięta, jaki był skład tego zespołu? To było kilka osób : pianino, trąbka, perkusja, gitara bodajże basowa i chyba saksofon (niejaki Junga??)

      Usuń
    4. Bardzo dziękuję za ten komentarz.
      Bardowie cieszyńscy już ponad pięć lat mają swój szkic biogramu:
      https://polskibigbitinietylko.blogspot.com/2014/08/bardowie-cieszynscy-szkic-biogramu.html
      Co do pozostałych Pana pytań, to może ktoś z czytelników pomoże?
      Pozdrawiam serdecznie
      Grzegorz

      Usuń
  2. Bardowie poznańscy są na blogu.

    Zespół z Krakowa został w skócie przedstawiony na stronie: http://www.ryszardy.jedwab.net.pl/ (od siebie dodam - wspaniała strona!)
    Bardowie (krakowscy)
    Zespół muzyczny grający w klubie Violinka na os. Młodości 1 w latach 1966-1967. Zespół grywał również w sali pieśni i tańca przy ZDK HiL. W początkowym składzie bez instrumentów dętych, które właczone zostały dopiero w poźniejszym czasie.
    W lipcu 1967 - podczas pobytu w Gródku n/Dunajcem - zespół zmienił nazwę na INNI.
    Skład zespołu:
    gitara bas - Jerzy Dura
    gitara rytm. - Jan Kaleta
    gitara solo - Aleksander Babiarz / Adam Gawor
    perkusja - Eugeniusz Grzesiak / Ryszard Binias
    vocal - Andrzej Pabian - "Parówa"
    trąbka - Andrzej Michalski
    puzon - Marek Michalak

    Natomiast szukam informacji na temat zespołu Bardowie z Cieszyna.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardowie warszawscy to świetny, ostro grający na tle innych ówczesnych kapel zespół. Szkoda, że w dyskografii nie wspomniano że utwory "Rudy pies" i "Stary żółw" wydano na świetnej zagranicznej składance Wrenchin' The Wires, a utwór "To nic" na Working Class Devils. Podobno istniała epka veritonu z ich utworem, ale ani ja, ani nikt z moich znajomych nigdy jej nie widział. Może ktoś zna jakiegoś członka zespołu, który mógłby to potwierdzić?

    OdpowiedzUsuń
  4. Fakt, na owych składankach opublikowano te utwory. Postaram się zamieścić to w opisie dyskografii. Co do Veritonu, to nie wiem nic o "czwórce" z nagraniem zespołu Bardowie. Także "Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - ROCK 'N' ROLL 1959-1973" nie zawiera informacji o takim wydawnictwie. Jeśli ktoś wie o takiej płycie, to proszę o kontakt.
    Co do ostrości muzyki tego zespołu, to wskazane utwory tego nie potwierdzają. Szczególnie w porównaniu do np. Niebiesko-Czarnych lub Polan.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Zapraszam na mój fanpage na facebook'u poświęcony tematyce mocnego uderzenia ;) pozdrawia również fan big beatu ^^
    https://www.facebook.com/pages/Polski-Big-Beat/238228742891344

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za zaproszenie. Big beat i kultura młodzieżowa sprzed 30-40-50 lat to bardzo ciekawe zagadnienie. Uważam, że każda inicjatywa propagująca wiedzę o tym temacie jest bardzo cenna. A strona bardzo ciekawa, gratuluję.
      Pozdrawiam
      Grzegorz

      Usuń
  6. Bardowie nagrali dwie piosenki "Jesteś czarny " i "Sen o mamie" wuk.Jerzy Piasecki na czwórce Veritonu PROTEST SONGI wraz z " Listem z Hanoi " w wyk.Janusza Szczepkowskiego i "Przyjdzie Swit " w wyk. "Partity " . VERITON 344

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czy wiadomo coś o roku, w którym ten albumik się ukazał?

      Usuń
    2. KPPG nie daje na ten temat odpowiedzi. Interpolując daty wydania płyt o numerach niższych i wyższych można zaryzykować, że wydano to w 1968 r.

      Usuń
  7. Dziękuję za informację, którą potwierdza KPPG.

    OdpowiedzUsuń
  8. Pamiętam niewielki fragment tekstu piosenki "Jesteś czarny":
    - Czarny kolor twojej twarzy, czarny kolor twoich marzeń,
    Jesteś czarny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ..."czarny kolor twojej twarzy, czarny kolor twoich marzeń, przecież nie znasz innych barw ! - jesteś czarny".. znam ten tekst na pamięć od początku do końca, znam inne teksty Bardów, bo to ja je w nich śpiewałem - January (nie Jerzy) Piasecki.. jasne, że znam historię Bardów, bo to moja historia, granie na balach gdzie się dało, na wieczorkach tanecznych (wtedy nie było dyskotek) w klubach studenckich (Karuzela - 2 lata, Stodoła, Hybrydy, Medyk, Centon, Riviera, Radomska, Izomorf, Hades (2 lata) i in., samodzielne koncerty w całej Polsce oraz z Breakout w kinie "Jutrzenka" i Blackuot na SGPiS, z Czerwonymi Gitarami na SGPiS i w Stodole, na zmianę przez dwa letnie miesiące, z Trubadurami, z Pesymistami w pałacu Branickich w Białymstoku i w wielu innych miastach Polski samodzielnie.. występy w tv (program "Po 6-ej" wspólnie z Heleną Majdaniec ) oraz w programie !-majowym m.in. z 2+1 i innymi zespołami warszawskimi..nagrania telewizyjne w Łazienkach (rok1969) do programu Wincentego Kraśki z tangiem o wspamniale śmiesznym tytule i tekscie "Odepchłaś mię" (to nie błąd - to był taki tytuł !!).. no i jasne, opisywane na tym portalu nagrania radiowe i radiowe studyjne.. prostuję więc wszystkie dane i wpisy nagrań dotyczące: rok 1967 - nagrania dla Polskiego Radia, dla audycji Leszka Tymińskiego (nie pamiętam jej tytułu), 5 piosenek "Mamo", "Jesteś czarny", "To nic" oraz śpiewane przez drugiego wtedy wokalistę, Piorka Miksa - "Rudy pies" i "Stary żółw" - to się w archiwach zachowało.. natomiast w roku 1970 dokonaliśmy studyjnych nagrań PR (wspólnie z Markiem Ałaszewskim, załozycielem Klanu), 2 piosenki.. jedna, to "Widzisz miła", która walczyła w PR o piosenkę miesiąca zajmując 2-gie miejsce za Markiem Grechutą oraz która weszła na różne listy przebojów, zyskując niedawno status przeboju na 2 lata temu wydanej płycie Polskich Nagrań "Warszawski Rock and Roll lat 60.", numer katalogowy PNCD 1262 (na niej też "Stary żółw").. podczas tej sesji nagralismy również 2-gi utwór pt. "Smutne ogrody", ale ten utwór zaginął gdzieś w archiwach PR (?) i pozostał jedynie na pocztówkach dźwiekowych (wówczas już plasikowych, a nie "tekturowych", sprzedawanych na bazarach - mam taką w swoim archiwum).. a później, duzo później, bo w roku 1995 daliśmy koncert jubileuszowy w klubie Karuzela oraz w 1996 roku, w klubie Stodoła w W-wie, wspominkowy koncert 10 najlepszych warszawskich zespołów właśnie lat 60-tych, Chochoły, Dzikusy, Pięciu, Klan, Grupa X, Tajfuny, System, Pesymiści, Warszawskie Kuranty (później 2+1) oraz my - Bardowie.. zachowały się różne nagrania i audycje telewizyjne z tych koncertów i to jest cholernie miłe, oglądać siebie wcześniej i po latach.. choć z początkowego składu zespołu założonego przy klubie WAT-u w 1966r. zostało nas przy życiu tylko 3-ch, pierwszy perkusista Zenek Rosiński, wspominany Piotrek Miks i ja oraz dużo później wchodzący w skład wokalista Andrzej Frajndt (śpiewa nadal m.in. z Partitą i Zielono-Czarnymi).. niestety, zycie płynie dalej...

      Usuń
    2. jeszcze raz ja, JP.. oczywiście, to co jest o Bardach w czołówce tej strony jest prawdą, choć w jednym akapicie, zamiast "Nowym wokalistą Bardów został" powinno być: "Do zespółu doszedł wokalista", bo przecież ja nadal byłem w zespole, aż do jego rozwiązania.. no i nie zauważyłem, że Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej podała nazwę owej audycji Leszka Tymińskiego "Kolorowy mikrofon".. czasami piksele z pamięci wypadają na chwilę..

      Usuń
    3. Bardzo dziękuję za ten komentarz. Jakże dużo w nim treści, które - jeśli Pan pozwoli - umieszczę w biogramie zespołu. Prosiłbym, o ile to możliwe, o uściślenie dat opisanych przez Pana występów Bardów.
      Jedna rzecz mnie zaciekawiła - pisze Pan, że w 1970 r., wspólnie z Markiem Ałaszewskim, grupa dokonała nagrań radiowych. W "Encyklopedii" napisano, że zespół rozpadł się po odejściu M. Ałaszewskiego i M. Skolarskiego do Klanu (co nastąpiło w pierwszej połowie 1969 r.). Czy była to sesyjna współpraca z Panem Markiem?
      Jeśli Pan może, to proszę o opisanie Pana dalszych losów na rodzimej scenie muzycznej.
      Jak dla mnie, to bezpośrednie komentarze i wiadomości uzyskane od uczestników tamtych wydarzeń są bezcenne, a umożliwiają korektę opisu działalności wykonawcy.
      Jeszcze raz bardzo dziękuję za ten komentarz.
      Pozdrawiam serdecznie.
      Grzegorz.

      Usuń
    4. Witam Pana Bigbeatowca.. i ja dziekuję, przede wszystkim za zainteresowanie się tak dawnymi tematami, choć przecież dla mnie stanowiącymi kawałek życia.. Nie spodziewając sie reakcji po moich wpisach, długo nie zaglądałem na tę stronę, ale znowu jestem.. na początek zoobowiązany jestem podać jedną z bardzo ważnych informacji, której w opisie historii bardów na tej stronie, jak i w "Encyklopedii Polskiej Muzyki Rockowej" nie podano - w pierwszym składzie zespołu Bardowie (warszawscy) grał również Mariusz Jaworski, grał na gitarze rytmicznej i był również kompozytorem i tekściarzem (m.in. "pełnym" autorem nagranej w audycji "Kolorowy mikrofon" piosenki "To nic"). Mariusz, z powodów osobistych, odszedł od zespołu w maju 1967 roku.. W okresie maj-listopad '66 z zespołem śpiewał również Tomek Andrzejewski {ze staromiejskiego kabaretu "Aknif", w którym śpiewałem również ja i Ela Dmoch (2+1)}. Tomek odszedł do kariery indywidualnej oraz współpracy ze słynnym teatrem STS, zginął wraz z Krystyną Chimanienko w wypadku samochodowym na Marszałkowskiej róg Królewskiej.. W okresie styczeń-październik '67, drugim wokalistą był "wielozespołowiec" i organizator wielu późniejszych (do dzisiaj) koncertów i wspaniałych muzycznych spotkań dinozaurów polskiego rocka - Piotr Miks.. z kolei perkusista Zenek Rosiński odszedł od zespołu w lutym '68, zastąpił go, do końca istnienia zespołu, Andrzej Racński. Co do Marka Ałaszewskiego, nie wszystko wiem dokładnie, ale zanim skompletował pełen skład późniejszego "Klanu", którego menedżerem miał być Marek Skolarski, obaj związali się z nami, Ałaszewski śpiewał z nami na wieczorkach w "Hadesie" oraz na nagraniu naszego przeboju "Widzisz miła" oraz "Smutne ogrody" wraz ze swoim pianistą (po odejściu od Bardów w grudniu '68 naszego klawiszowca, Tadeusza Wiśniewskiego, graliśmy bez tych instrumentów). Marek odszedł ostatecznie zakładając Klan, a my jeszcze przez parę miesięcy istnieliśmy grając nadal w "Hadesie", ale z niezrozumiałych do końca dla mnie względów zmieniając nazwę na "Phobos" i w końcu rozwiązaliśmy się, jednak z powodów osobistych paru z nas i to było w roku 1970... Jeśli chodzi o daty występów, koncertów i nagrań, o które Pan prosi, podam te ważniejsze, nie wymieniając oczywiście cotygodniowych, pojedynczych wieczorków tanecznych, ale to może następnym razem, obiecuję, że za parę dni.. pozdrawiam serdecznie, JP.

      Usuń
    5. Wielkie dzięki Panie January!
      Podał Pan bardzo wiele informacji nieobecnych w biogramie, które muszę w nim uzupełnić.
      Pozdrawiam serdecznie
      Grzegorz

      Usuń
    6. Może długo to trwało, ale chciałbym jeszcze raz wrócić do początków zespołu Bardowie.. otóż zespół 'zbierał' się w ciągu roku 1965, a 'zaistniał oficjalnie' tegoż roku w grudniu, na balu w oficerskim klubie WAT, natomiast pokazanie się na szerszych wodach nastąpiło 21 lutego 1966 roku, bowiem zgłosiliśmy akces do ogólnopolskiego Wiosennego Festiwalu Muzyki Nastolatków. Warszawskie koncerty eliminacyjne zostały przeprowadzone tego dnia w ówczesnej kawiarni „Uśmiech” na Placu Konstytucji. W ich wyniku, do finału, który odbył się już 23 lutego w Sali Kongresowej PKiN, zostało zakwalifikowanych 9 zespołów, podaję alfabetycznie: Bardowie, Blondyni, Chochoły, Czarty, Dzikusy, Gentlemani, Hermes, Lancety i Warszawskie Kuranty oraz trójka solistów: Remigiusz Goździelewski, Marta Martelińska i Barbara Modrzejewska. Tego samego dnia odbył się koncert laureatów, w którym wystąpili: zwycięskie Chochoły, Dzikusy, Warszawskie Kuranty, Lancety i my, Bardowie.. Jak może niektórzy pamiętają, ogólnopolskim zwycięzcą tego Festiwalu został zespół Skaldowie... a Bardowie już w marcu rozpoczęli stałe koncertowanie w klubie WAT, ale i m.in. dwukrotnie w Lipsku k/Radomia, dwukrotnie w Dęblinie, w Kozienicach, w miejscowości Stawy oraz grę na balach i wieczorkach tanecznych na WAT, w szkołach, ministerstwach i innych instytucjach oraz przede wszystkim w znanych studenckich klubach warszawskich jak: Centon (Uniw.W-wski), Stodoła (Polit.W-wska), „Karuzela” na osiedlu Jelonki (gdzie wcześniej mieszkali budowniczowie Pałacy Kultury, a potem zamieszkiwali studenci i pracownicy wszystkich uczelni warszawskich), Medyk (AM), „Hybrydy”, „Radomska”, „Riviera” itp.. Z dniem 9 października 1966 roku staliśmy się oficjalnym zespołem klubu „Karuzela”, grając na wszystkich wieczorkach, balach i koncertach tego klubu aż do 6 stycznia 1968 roku.. kolejne dane przekażę w kolejnym k0omentarzu....

      Usuń
    7. Wielkie dzięki za kolejną porcję informacji.
      Od siebie dodam, że prowadzenie "dziennika" grupy to, po latach, kopalnia wiedzy!
      Pozdrawiam serdecznie
      Grzegorz

      Usuń
    8. Emerytura emeryturą, a żyć trzeba.. Ale nie tylko dniem dzisiejszym. Bo i marzenia trzeba mieć, tylko tych na emeryturze już niewiele. Więc i wspomnieniami trzeba żyć, szczególnie tymi wspaniałymi, pięknymi, by ten dzień codzienny nimi okrasić.. więc znów po przewie do nich wracam.. z tylu lat życia mam ich ogromną ilość, ale Bardowie zajmują w nich poczesną rolę.. więc dalej do nich wracam..
      Rok 1967 zapamiętany jest dwoma wydarzeniami najważniejszymi – 11 lutego wystąpiliśmy, obok Heleny Majdaniec, w telewizyjnym programie „Po szóstej” prezentując w nim 3 piosenki, a 31 marca dokonaliśmy nagrań 5-ciu piosenek dla programu „Kolorowy mikrofon” Polskiego Radia, z których również jedno – „Jesteś czarny” zostało przedstawione w programie Studia Rytm w ramach programu o wytwórni płytowej Tamla Motown. Dla zespołu, przecież amatorskiego, w większości studenckiego, istniejącego zaledwie rok, był to sukces zapamiętany przez lata, do dziś, do szerokiego jutra, tym bardziej, że te ówczesne nagrania już znajdują się na YouTubie.. W dalszym ciągu graliśmy na wszystkich imprezach w klubie „Karuzela”, ale i w pozostałych klubach Warszawy, wymienionych przeze mnie wcześniej, jak również w studenckich „U Januszków”, „U Bab” - na ul. Kickiego, „U Szymka”, na SGGW, w „Mospanie” i „Izomorfie”, w „Uśmiechu” i „Spotkaniu”. Zapraszano nas również na koncerty, m.in. 7 maja na 2-godzinny (!) koncert w Otwocku, na świeżym powietrzu i w ramach Pogonalii na 3-krotny koncert w Białymstoku, wspólnie z Pesymistami (w którym wokal wówczas wykonywał również Andrzej Rosiewicz), z czego jeden szczególnie utkwił w pamięci, bo był realizowany na pięknym balkonie I piętra Pałacu Branickich. Z kolei 25 czerwca tego roku, wspólnie z zespołem Blackout (myślę, ze dużo fanów wie, że to był pierwszy skład zespołu Tadka Nalepy – Breakout) rozpoczęliśmy cykl współorganizowanych przez Polską Federację Jazzową koncertów „Rytmy dla was”, realizowanych w warszawskim letnim kinie „Jutrzenka” (to było kino na świeżym powietrzu, już nie istnieje, a szkoda..).. od 25 lipca do 20 sierpnia graliśmy każdego wieczoru w ośrodku wypoczynkowym w Mirkach k/Olsztynka, podczas trwania Międzynarodowego Obozu Młodzieży, w którym brały udział ekipy z 7 krajów „demoludów”, z czego większość wieczorków była „poświęcona” kolejnej nacji, a pod początkową moją nieobecność, ze względu na praktykę studencką po III roku oraz po moim przyjeździe po tygodniu, śpiewali z nami Marek Ałaszewski i Daniel Kłosek.. to był rok 1967.. 6 stycznia 1968 roku mieliśmy ostatni występ w „Karuzeli”.. kolejne fakty następnym razem....

      Usuń
    9. Bardzo dziękuję za przysłane informacje. Na pewno posłużą do uzupełnienia obecnego biogramu.
      Mam prośbę, oczywiście jeśli to możliwe, o podanie tytułów piosenek zaprezentowanych w programie "Po szóstej" i nagranych dla Polskiego Radia.
      Cieszy fakt, że nagrania warszawskiej grupy Bardowie można posłuchać na youtube. Autorami tych wideoklipów są m.in. Pan Zbigniew Antoszewski (w latach 60-tych basista Tajfunów) i nieoceniony Pan Aleksander Nowak, który zamieścił tam wiele piosenek z lat 60-70, przeważnie "premierowo"... Wielkie dzięki dla autorów tych dzieł i wykonawców piosenek!
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    10. Witam znowu.. najpierw podaję info, o które prosił Pan „bigbitowiec”, czyli tytuły piosenek nagranych dla TV i PR – dla telewizji w programie „Po szóstej” (’67) wykonaliśmy 3 piosenki: „Czemu płaczesz”, „Jesteś czarny” i „Mamo”, natomiast dla Polskiego Radia, w audycji „Kolorowy mikrofon” (’67) 5 piosenek: „To nic”, „Mamo”, „Jesteś czarny”, „Rudy pies” i „Stary żółw”... w marcu ’69, dla Polskiego Radia, w studio nagrań dla audycji „Piosenka miesiąca” nagraliśmy 2 piosenki – „Widzisz miła” i „Smutne ogrody”, przy współudziale wokalnym Marka Ałaszewskiego oraz na piano Maćka Głuszkiewicza, z czego „Widzisz miła” w głosowaniu przegrała tylko z Markiem Grechutą, ale za weszła na ogólnopolskie listy przebojów, docierając w niektórych do 16 miejsca, a w listach zbiorczych Bardowie na 20 miejsce w kategorii zespołów polskich.. utwór „Smutne ogrody” ukazał się wówczas na antenie, ale po cyfryzacji nagrań PR w połowie lat 90-tych gdzieś przepadł w archiwach i oryginału chyba już nie da się odzyskać, natomiast w roku nagrania utwór ten pojawił się na pocztówce dźwiękowej i będąc w jej posiadaniu w dalszym ciągu próbuję teraz „Smutne ogrody” odświeżyć (szumy na plastikowej płytce) i doprowadzić do postaci możliwej do wrzucenia na YouTube... z kolei dla Telewizji (’69), do programu Wincentego Kraśko o tekstach w polskich piosenkach – skomponowaliśmy i wykonaliśmy komiczne tango „Bo ty odepchłaś mię” (tytuł i tekst p. Kraśko taki oryginalny był!), clip do tego wykonania nagrany został w Łazienkach i zdjęcie w biogramie pochodzi z tego nagrania.. w tym samym roku, dla TV, dla programu o 1-ym maja (’69) – nagraliśmy naszą rockową przeróbkę znanej piosenki „Piosenka serca nam umaja” (clipy przerabianych przez wiele warszawskich zespołów, m.in. Warszawskie Kuranty (a może już „2+1”?)), nagrywane były na warszawskim Marienstacie)...
      Tyle o naszych nagrywanych w mediach piosenkach..
      Wracam wspomnieniami do roku 1968.. po pierwsze, w składzie osobowym 25 lutego nastąpiła zmiana przy perkusji – grającego od początku istnienia zespołu Zenka Rosińskiego zastąpił Andrzej Raciński.. rok ten, również na jego początku, naznaczył się końcem współpracy z klubem „Karuzela”, a w dalszym ciągu jego trwania rozwijaniem jakości naszych wykonań i grą na wszystkich uczelniach W-wy, w kolejnych klubach uczelnianych (m.in. „Mospan”), międzyuczelnianych (m.in. wielokrotnie w „Hybrydach” i „Izomorfie”), dwukrotnie na koncertach w teatrze „Buffo”, w szkołach i instytucjach W-wy itp... z początkiem roku akademickiego, 1 października, rozpoczęła się nasza współpraca z SGPiS (dzisiaj Wyższa Szkoła Handlowa) i jej klubem „Hades”, stając się jego „etatowym” zespołem, występującym na wieczorkach i balach SGPiS, również wspólnie z takimi zespołami, jak Breakout, Czerwone Gitary, czy inne zespoły z W-wy i kraju (Blondyni, Nocne Marki, Sobowtóry, Impulsy, Jazz Makers..).. a na jesieni tego roku, właśnie w „Hadesie”, mieliśmy przyjemność wystąpić wspólnie z brytyjską grupą „The Tremoloes”, grając później wspólne „session”..
      A o kolejnych losach zespołu napiszę w następnym, chyba już ostatnim komentarzu..

      Usuń
    11. Bardzo dziękuję za kolejną porcję informacji o działalności warszawskiej grupy Bardowie.
      Szczególnie dziękuję za wykaz nagrań zespołu dla Polskiego Radia i TVP. Postaram się w tym tygodniu spis nagrań radiowych umieścić pod biogramem. Natomiast mam kolejne pytanie - czy Bardowie nagrali tylko dwa utwory zamieszczone przez Veriton na "czwórce" (V-344) - "Jesteś czarny" i "Sen o mamie"? Czy w okresie działalności zespołu wydano inne płyty z utworami formacji?
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    12. Znowu czas przeleciał, jak woda pomiędzy palcami, ale Bardowie w mej pamięci wciąż tkwią i nigdy z niej nie wypadną, choć wiek mój już posiada swoje wady i czasami niektóre „piksele z pamięci wypadają”. W tej pamięci dotychczas pomagała mi kronika zespołu, którą od początku prowadziłem, jednak na początku roku 1969, w związku ze zbliżaniem się obrony dyplomu na studiach, jak i początkiem pracy, tę formę pamięci musiałem odłożyć na bok. Teraz pamięć mą, jednak nienajgorszą, wspomagają żyjący jeszcze koledzy z zespołu, również Ci, którzy odeszli od niego we wcześniejszych okresach działalności, jak gitarzysta Mariusz Jaworski, perkusista Zenek Rosiński, wokalista Piotr Miks oraz wokalista Andrzej Frajndt . W roku 1969 zespół istniał i to w niezłej formie, w formie widocznej dla fanów, jak i dla Polskiego Radia i TVP. To właśnie w marcu 1969 roku dokonaliśmy opisanych już wcześniej nagrań dla PR, jak i dwukrotnie clipów dla TVP.. W dalszym ciągu występowaliśmy w różnych miejscach W-wy i okolic, nadal byliśmy zespołem klubowym w „Hadesie” na SGPiS. Przez pewien okres czasu, o czym też wcześniej pisałem, członkiem zespołu był Marek Ałaszewski, a menedżerem Marek Skolarski. W październiku nastąpiło wzmocnienie wokalu i to nie byle jakie wzmocnienie, bo do zespołu dołączył Andrzej Frajndt, do dziś aktywny na estradzie z grupą „Partita” i z zespołami tworzonymi przez „obieżyświata” Piotra Miksa – „Dylemat”, czy „Zielono-czarni” itd.. Z powodu, którego właściwie całkiem nie rozumiałem, ani do końca nie poznałem, na początku roku 1970 zmieniliśmy nazwę na PHOBOS i jako taki trwaliśmy do połowy roku 1970, czyli do końca roku akademickiego, rozwiązując się w „Hadesie” z przyczyn osobistych zainteresowań nas wszystkich innymi dziedzinami życia, a nie, jak podano w naszym biogramie, z powodu odejścia do „Klanu” Marków Ałaszewskiego i Skolarskiego. Przyczyną również mógł być brak zainteresowania naszym zespołem przez firmy fonograficzne, mimo tego, że zarówno ze strony Polskiego Radia, jak i Telewizji to zainteresowanie było widoczne i słyszalne. Co wcale nie przeszkadzało firmom „pocztówkowym” zainteresowanie wykorzystywać, a nie był to okres muzyki disco-polo. Z tego powodu nagrań zespołu Bardowie do roku 1996 nie znajdziemy. Owszem, słyszałem i czytałem (również na tym portalu), że firma Veriton wydała w roku 1967 „czwórkę” z m.in. dwoma naszymi utworami z nagrań PR w roku 1967, ale nikt z nas tej płytki nie widział, ani nie wiedział, że taka została wydana, a obecnie na stronie Veritonu nie jest nawet wymieniony jej numer. W latach 90-tych, wysiłkiem paru osób przekopaliśmy przepastne archiwa zarówno PR, jak i TV i zdobyliśmy kopie nagrań tam dokonywanych, ale nie wszystkich, piosenek „Czemu płaczesz” (dla TV’67) i „Smutne ogrody” (dla PR’69) odnaleźć się nie udało. Być może odzyskam tę ostatnią zgrywając ją i w jakiś cudowny sposób „odszumiając” z kupionej na bazarze plastikowej pocztówki, na której są 2 utwory: przebojowy „Widzisz miła” i owe „Smutne ogrody”. Ostatecznie znaleźliśmy się jednak na płytach, najpierw koncertowe nagrania w roku 1996, a później w roku 2009 na płycie Polskich Nagrań i to w dwóch wersjach: „winylowej” i na CD. Ale o tym i dodatkowo z ciepłymi słowami o naszym wokaliście Piotrze Mikście, dzięki któremu zaistnieliśmy znowu w latach 1965 – 1966, napiszę następnym razem.

      Usuń
    13. Przepraszam, w ostatnim zdaniu powyżej pomyłkowo napisałem roczniki, powinno być: "zaistnieliśmy w znowu w latach 1995 - 1996" !!....

      Usuń
    14. Jeszcze raz serdecznie dziękuję za tak dokładny i szczegółowy opis dziejów warszawskiej grupy Bardowie. Przy odrobinie wolnego czasu postaram się napisać nowy, poprawiony biogram Bardów.
      Czekam na następną porcję informacji od Pana.
      Pozdrawiam serdecznie
      Grzegorz

      Usuń
  9. Program telewizyjny "Po szóstej" rozpoczynała piosenka o takim samym tytule
    i tekście:
    Po szóstej, po szóstej spotkamy się znów
    Po szóstej, po szóstej cześć, czołem, bądź zdrów
    Pośród starych przyjaciół, pośród nowych znajomych
    Spędzisz wieczór tak samo albo lepiej niż w domu
    Po szóstej, po szóstej, tu miło spędzisz czas
    Po szóstej, po szóstej, to już dziś dziesiąty /dwudziesty, itp./ raz.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo dziękuję za zacytowanie tekstu tej piosenki.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń