niedziela, 2 września 2012

Czerwone Gitary

  Zespół wokalno-instrumentalny Czerwone Gitary powstał 3 stycznia 1965 r. w Gdyni na bazie formacji Pięciolinie. Zespół tworzyli: Jerzy Kossela - gitara, śpiew, lider; Krzysztof Klenczon (eks Pięciolinie) - gitara, spiew; Henryk Zomerski (ur. 9.12.1942 r.; eks Pięciolinie) - gitara basowa, śpiew; Bernard Dornowski (ur. 15.12.1943 r.; eks Pięciolinie) - gitara, śpiew; Seweryn Krajewski (eks Pięciolinie) - śpiew oraz Jerzy Skrzypczyk (eks Pięciolinie) - perkusja, śpiew. Ponieważ S. Krajewski (ur. 3.01.1947 r. w Nowej Soli) i J. Skrzypczyk (ur. 4.01.1946 r.) byli uczniami szkół średnich, ukrywali się przed władzami szkolnymi pod pseudonimami Robert Marczak i Jerzy Geret. Grupa - jako Czerwone Gitary - zadebiutowała 15 stycznia w Elblągu (choć na plakatach zapowiadano formację jako Pięciolinie, co było wynikiem spóźnienia drukarni). Nazwa Czerwone Gitary pojawiła  się  na plakatach zapowiadających koncert 19 stycznia w Sali Turystycznej zimowego "Non Stopu" w sopockim Grand Hotelu.
  Podczas sopockiego koncertu zaprezentowano: "Wesołe pająki" (instr.); "Pięć linii" (instr.); "Drzazgi w piętach" (instr.); "Figlarny diablik" (instr.); "Fale Dunaju" (instr.); "Taka jak ty"; "Licz do stu"; "Szkolne wspomnienia"; "No bo ty się boisz myszy"; "Dziewczyna z moich snów"; "Dlaczego nie kochasz mnie tak jak dawniej"; "Chciałbym byc przy tobie"; "Kiedy jesteś sam"; "Pluszowe niedźwiadki"; "Hosa-dyna"; "Powiedzcie jej"; "To nie dla mnie taka dziewczyna" ["If You Need Me"]; "Jak mam nie kochać cię" ["I Can't Stop Loving You"]; "I Saw Her Standing There"; "And I Love Her"; "Summertime" i "What'd I Say". Z samodzielnym blokiem wystapił S. Krajewski, który wykonał: "Nad morzem"; "Roztańczone niebo"; "jesienny dzień"; "Pretty Woman"; "My Prayer" i "Singing The Blues".
  Rosnąca popularność zespołu zaowocowała dokonaniem pierwszych nagrań radiowych w maju 1965 r. oraz kolejnymi występami w sopockim "Non Stopie" (lipiec-sierpień). W składzie grupy nie było juz wtedy S. Krajewskiego, który przeszedł najpierw do grupy Pięć Linii, a następnie do Czerwono-Czarnych. Jesienią Czerwone Gitary nagrały debiutancka "czwórkę", po czym udały się na pierwsza trasę koncertową, obejmującą województwo olsztyńskie i białostockie.
 Podstawą sukcesu grupy stały się rytmiczne kompozycje członków zespołu nawiązujące do brzmienia The Beatles. Zespół, którego wizytówką było hasło"Gramy i śpiewamy najgłośniej w Polsce", gromadził na swych koncertach tysiące sympatyków. Rok 1965 grupa zakończyła udziałem w warszawskiej "Gitariadzie" oraz zdobyciem 1 miejsca w plebiscycie "Jazzu" w kategorii zespołów wokalno-instrumentalnych. Ponadto tytuł Młodzieżowego Przeboju Roku przyznano utworowi "Bo ty się boisz myszy". Z końcem roku H. Zomerski, ukrywając sie przed wojskiem przyjął pseudonim Janusz Horski. Muzyk odszedł z grupy w grudniu, zastępując w Czerwono-Czarnych S. Krajewskiego. Krajewski, po powrocie do Czerwonych Gitar, objął funkcję gitarzysty basowego.
  W roku następnym Czerwone Gitary odbywały wielomiesięczne trasy koncertowe. W marcu 1966 r. formacja dokonała nagrań dla Młodzieżowego Studia "Rytm", w czerwcu zadebiutowała na festiwalu opolskim w programie "Popołudnie z młodością", zaś latem występowała w sopockim "Non Stopie". Grupa lansowała przebój za przebojem: "Matura"; "Nie zadzieraj nosa"; "Historia jednej znajomości"; "Posłuchaj, co ci powiem"; "Barwy jesieni"; "Tuż przed zachodem słońca"; "Wolny wieczór"; "Jak mi sie podobasz". W październiku zespół zarejestrował swą debiutancką płytę długogrającą "To właśnie my". O rosnącym powodzeniu grupy świadczyło ponowne zdobycie 1 miejsca w corocznej ankiecie "Jazzu" za 1966 rok w kategorii zespołów wokalno-instrumentalnych, a K. Klenczon i S. Krajewski uplasowali sie na 2 miejscach w kategoriach instrumentalistów i wokalistów.
  W styczniu 1967 r. kierownikiem muzycznym Czerwonych Gitar został K. Klenczon, a od kwietnia grupa występowała w czwórkę, bez J. Kosseli. Zmiany te jeszcze bardziej upodobniły grupę do Beatlesów, a rolę spółki autorskiej Lennon-McCartney pełnili w zespole K. Klenczon i S. Krajewski. Od wiosny 1968 r. funkcję gitarzysty basowego przejął B. Dornowski.
  Nagrany w maju drugi album Czerwonych Gitar sprzedano w nakładzie 260 tys. egzemplarzy. Kilka miesięcy później uhonorowano go tytułami Młodzieżowej Płyty 1967 Roku i "Złotej Płyty".Wręczenie ostatniej nagrody miało miejsce 26 kwietnia 1969 r. w Warszawie. W sierpniu 1967 r. grupa wyjechała na pierwszą zagraniczną trasę koncertową na Węgry i do Czechosłowacji, a w 1968 r. do ZSRR, Jugosławii i NRD.
  W latach 1967-1969 zespół wylansował kolejne przeboje: "Wędrowne gitary"; "Cztery pory roku"; "Nikt na świecie nie wie"; "Przed pierwszym balem"; "Stracić kogoś" (1967); "Moda i miłość"; "Takie ładne oczy"; "Dozwolone do lat 18-tu"; "Wróćmy na jeziora"; "Kwiaty we włosach"; "Anna Maria"; "Biały krzyż" (1968); "Tak bardzo się starałem"; "Powiedz stary gdzieś ty był"; "Jesień idzie przez park" (1969).
  W tym samym czasie grupa zdobyła trzy nagrody na festiwalach opolskich. W 1967 r. Nagrodę Polskiej Federacji Jazzowej za debiut kompozytorski dla S. Krajewskiego, rok później Nagrodę Przewodniczącego Komitetu d/s PRiTV za "Takie ładne oczy" i w 1969 r. Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za "Biały krzyż". Formacja występowała także na VIII MFP w Sopocie (1968) i II FPŻ w Kołobrzegu (1969). W latach 1968-1969 na Festiwalach Zespołów Młodzieżowych o Złotą Kotwicę Sopockiego Lata Czerwone Gitary zajęły 1 i 3 miejsce. W 1969 r. grupa otrzymała wyróżnienie "Billboardu" i "Złoty Mikrofon" Polonii amerykańskiej dla najpopularniejszego polskiego wykonawcy. 13 sierpnia 1969 r. w Sopocie formacji wręczono "Złotą Płytę" za album "Czerwone Gitary (3)". Tytuł Radiowej Piosenki 1969 Roku zdobyła kompozycja K. Klenczona "Jesień idzie przez park".
  Mimo wielu nagród i wyróżnień, zespół nie nagrywał nowych płyt, natomiast występował w rożnych, nie związanych z bigbitem przedsięwzięciach.  Przykładem komercjalizacji grupy był udział w rewii "Nasze szaleństwo" wystawionej przez Teatr "Syrena" na przełomie 1969 i 1970 r.W styczniu 1970 r. z zespołem rozstał się K. Klenczon, aby założyć własną formację Trzy Korony. Jego miejsce zajął młodziutki multiinstrumentalista Dominik Konrad (wł. Dominik Kuta; eks Motyw Blues) - gitara, flet, pianino. Z D. Konradem grupa zarejestrowała płytę "Na fujarce", prezentujące brzmienie inne niż znane z poprzednich albumów zespołu. Udział Czerwonych Gitar w VIII KFPP w Opolu (1970) i Festiwalu "Złoty Orfeusz" w Słonecznym Brzegu nie przyniósł sukcesu. Jesienią grupa odbyła tournee po ZSRR.
  Po odejściu D. Konrada do Quorum w grudniu 1970 r. Czerwone Gitary przez trzy i pół roku występowały w trójkę, stając się zespołem towarzyszącym S. Krajewskiemu. Krążyły nawet pogłoski o zmianie nazwy na Seweryn Trio. Sukces przyniósł album "Spokój serca" z 1971 r. nagrodzony trzecią "Złotą Płytą", wręczoną zespołowi 5 lutego 1975 r. w Katowicach. Płyta zawierała nowocześniej zaaranżowane utwory oraz zamkniętą tematycznie drugą stronę krążka. Niestety, po wylansowaniu przebojów "Płoną góry, płoną lasy"; "Uczę się żyć"; "W drogę" i "Anna M", zamiast ugruntowania popularności nastąpił dwuletni kryzys. Dopiero w 1974 r. nagrały płytę "Rytm ziemi", a półtora roku później "Port piratów" i "Dzień jeden w roku". Nowym gitarzystą basowym formacji był wówczas Ryszard Kaczmarek (eks Andrzej i Eliza).
  Utwory: "Ciągle pada"; "Słowo jedyne - Ty" (1974); "Mam dobry dzień" (1975); "Port piratów"; "Niebo z moich stron" (1976) znów zajmowały wysokie pozycje na listach przebojów. Na I Konkursie Interwizji w Sopocie (1977) II nagrodę zdobyła kompozycja zespołu "Nie spoczniemy". W 1977 r. miejsce R. Kaczmarka zajął Jan Pospieszalski (eks Niedzielna Szkółka Ojca Stanisława; zesp. Piotra Prońko). W nowym składzie grupa dokonała nagrań swych ostatnich przebojów' "Remedium"; "Wschód słońca w stadninie koni" (1978).
 Oprócz występów w kraju Czerwone Gitary regularnie występowały za granicą, koncertując w NRD (1971, 1972, 1975, 1978, 1980); Bułgarii (1971); Austri (1971); ZSRR (1971, 1972, 1975, 1977), na Kubie (1978); w USA i Kanadzie (1978). Efektem podróży były nagrania radiowe i płytowe, zwłaszcza w NRD, gdzie zespół darzono szczególną sympatią.
  Gdy w 1980 r. ukazał się składankowy album "The Best Of Czerwone Gitary" zespół praktycznie zniknął z estrady. Przerwę w działalności Czerwonych Gitar S. Krajewski wykorzystał dla twórczości solowej. Jej plonem były albumy: "Uciekaj moje serce" (Wifon, 1983); "Strofki na gitarę" (Muza, 1984); "Baw mnie" (Wifon, 1986); "Części zamienne (Strofki 2)" (Muza, 1989); "Wakacje w Amsterdamie"(Muza, 1990); "Uprowadzenie Agaty" (Digiton, 1993); "Jan Serce" (Digiton, 1994); "Piosenki filmowe" (Digiton, 1994). Od czasu do czasu grupę reaktywowano na występy w klubach polonijnych USA (1982, 1984, 1986, 1990). Powodzenie ostatniej trasy zachęciło Czerwone Gitary do wznowienia działalności. 4 czerwca 1991 r. w Tarnowie rozpoczęto tournee "To właśnie my". Sukces powtórzono w latach 1992-1995 trasami "Wszystkim, którzy o nas pamiętają" i "Dozwolone do lat 18-tu".Grupę tworzyli: S. Krajewski - gitara, śpiew; B. Dornowski - gitara basowa, śpiew i J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew. Podczas koncertów z zespołem występował gościnnie J. Kossela.
  Wiosną 1997 r. odchodzi od zespołu S. Krajewski. B. Dornowski i J. Skrzypczyk zaprosili do współpracy gitarzystę Wojciecha Hoffmanna (eks Turbo) i wokalistę-gitarzystę w jednej osobie – Mieczysława Wądołowskiego. W ciągu półtora roku przygotowali program estradowy i materiał na nową płytę do nagrania, do której zaprosili pierwszych członków grupy – J. Kosselę i H. Zomerskiego. Latem mieli rozpocząć wielką trasę koncertową związaną z jej promocją. Niestety, na wniosek Seweryna Krajewskiego sąd uznał, że bez jego zgody koledzy nie mogą używać nazwy "Czerwone Gitary". Doprowadziło to do częściowego zawieszenia pracy formacji. Po rozpatrzeniu sprawy, Sąd Rejonowy w Warszawie odrzucił wniosek S. Krajewskiego i prawomocnym wyrokiem orzekł, że prawa do nazwy pozostają przy istniejącym zespole.
    W 1999 r. – po 23 latach od wydania ostatniej płyty analogowej, Czerwone Gitary wydały nowy album "…jeszcze gra muzyka”, który uzyskał status Złotej Płyty.  W czerwcu 1999 roku, bez B. Dornowskiego, Czerwone Gitary ruszyły jako gwiazda programu na koncertową trasę "LATA Z RADIEM". Miejsce B. Dornowskiego, który odszedł z grupy, zajął młody gitarzysta basowy – Arkadiusz Malinowski. W 1999 r. formacja zagrała 117 koncertów.
  W 2000 r. w  35-cio lecie istnienia grupy zespół Czerwone Gitary, jako gwiazda programu, wyruszył w największą w swojej historii trasę koncertową- "Lata z Radiem" – 65 koncertów. W 2000 r.  Czerwone Gitary zagrały 137 koncertów (największa ilość koncertów w historii Zespołu), a w plebiscycie Tygodnika "Polityka" głosami czytelników "Czerwone Gitary" wybrane jednym z najlepszych polskich zespołów XX wieku.
  W latach 2001 i 2002 zespół koncertował w Niemczech, a 3.04. 2003 r. zespół wystąpił w Pałacu Kremlowskim w Moskwie. W marcu 2004 r. zespół nagrał dwupłytowy album "O. K."(z udziałem B. Dornowskiego), wydany w 2005 r. z okazji czterdziestolecia istnienia formacji. 6 sierpnia 2005 r. w Operze Leśnej w Sopocie odbył się koncert jubileuszowy z udziałem niemal wszystkich muzyków i autorów tekstów, tworzących historię zespołu. 20 sierpnia zespół wziął udział w koncercie „Przeboje Lata Jedynki”, gdzie piosenka „Senny szept” zajęła 4 miejsce. Takze w 2005 r. nastąpiło wydanie książki o Czerwonych Gitarach „ Nie spoczniemy” autorstwa Marka Gaszyńskiego.
    4 marca 2006 r. odbył się koncert w Sali Kongresowej z okazji jubileuszu 40 lecia istnienia zespołu. Na tym koncercie Czerwone Gitary otrzymały Marmurowy Krążek za największa ilość sprzedanych płyt w historii polskiej fonografii.
  W maju 2007 r. zespól koncertował w Niemczech, a w czerwcu został wyprodukowany teledysk z nową piosenką – „Wezmę Cię ze sobą”.
  Krzysztof Klenczon zmarł w chicagowskim szpitalu w nocy z 7 na 8 kwietnia 1981 r. Henryk Zomerski zmarł 16 kwietnia 2011 r. w Opolu.
  Grupa koncertuje do dziś w składzie: J. Kossela – gitara, śpiew; Jerzy Skrzypczyk – perkusja, instrumenty klawiszowe, śpiew, lider; Mieczysław Wądołowski – gitara dwunastostrunowa, gitara akustyczna, śpiew (w zespole od 06. 1997r); Arkadiusz Wiśniewski – gitara basowa, śpiew; Marek Kisieliński – gitara, instrumenty klawiszowe, śpiew; Dariusz Olszewski – gitara.


Czerwone Gitary (1966)



NAGRANIA PŁYTOWE ANALOGOWE

LP XL 0350 Pronit
TO WŁAŚNIE MY
To właśnie my / Nie mów nic / Nie zadzieraj nosa / Pechowy chłopiec / Kto winien jest / Randka z deszczem / Historia jednej znajomości / Czy słyszysz co mówię / Pięciu nas jest / Matura / Śledztwo zakochanego / Mówisz, że kochasz mnie jak nikt / Dlaczego pada deszcz / Bo ty się boisz myszy
 Nagrano w październiku 1966 r. Nagranie (7) z EP N-0399, (12) z EP N0398 i (14) z EP N-0373
Skład: J. Kossela - gitara, śpiew; K. Klenczon - gitara, śpiew; B. Dornowski - gitara, śpiew; S. Krajewski - gitara basowa, śpiew; H. Zomerski - gitara basowa (12, 14); J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew
 Reedycja: LP SX 2231 Muza (1985)

LP XL/SXL 0396 Muza
CZERWONE GITARY (2)
Wędrowne Gitary / Cztery pory roku / Gdy ktoś kogoś pokocha / Nikt na świecie nie wie / Przed pierwszym balem / Co za dziewczyna / Stracić kogoś / Przestań wodzić mnie za nos / Ktoś, kogo nie znasz / Nikt nam nie weźmie młodości / Szukam tamtej wiosny / Jestem malarzem nieszczęśliwym / Z obłoków na ziemię
 Nagrano w maju 1967 r.
Skład: K. Klenczon - gitara, harmonijka ustna, śpiew; B. Dornowski - gitara, śpiew; S. Krajewski - gitara basowa, pianino, organy, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew
 Reedycja: LP SX 2232 Muza (1985)

LP XL/SXL 0479 Muza
MC CK 0008 Muza
CZERWONE GITARY (3)
Moda i miłość / Takie ładne oczy / My z XX wieku / W moich myślach Consuelo / Jeśli tego chcesz / Ballada pasterska / Dozwolone do lat 18-tu / Kwiaty we włosach / Chciałbym to widzieć / Gdy kiedyś znów zawołam cię / Jedno jest życie / Nie licz dni
 Nagrano w kwietniu 1968 r.
Skład: K. Klenczon - gitara, harmonijka ustna, śpiew; B. Dornowski - gitara, śpiew; S. Krajewski - gitara basowa, pianino, organy, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew
 Reedycja: LP SX 2233 Muza (1985)

LP XL/SXL 0599 Muza
NA FUJARCE
Bez naszej winy / Słońce za uśmiech / Wracać do tego / Miasta i ludzie / Na niebie Krzyż Południa / Czekam na twój przyjazd / Od jutra nie gniewaj się / Kim mógłbym być / Cóż ci więcej mogę dać / Tyle szczęścia / Dawno i daleko / Na fujarce
 Nagrano w kwietniu 1970 r.
Skład: S. Krajewski - gitara, pianino, organy, śpiew; B. Dornowski - gitara basowa, śpiew; D. Kuta - flet, gitara, tamburyn, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

LP XL/SXL 0734 Muza
SPOKÓJ SERCA
Uwierz mi, Lili / Nie jesteś ciszą / Nocne całowanie / Gdy trudno zasnąć / Płoną góry, płoną lasy / Jesteś dziewczyno tęsknotą / Uczę się żyć / Pierwsza noc / Spokój serca
 Nagrano w styczniu 1971 r.
Skład: S. Krajewski - gitara, pianino, skrzypce, śpiew; B. Dornowski - gitara basowa, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

LP SXL 1166 Muza
RYTM ZIEMI
Mam dobry dzień / Byłaś mej pamięci wierszem / Prędzej strop stawiajcie cieśle / Każdy pies ma dwa końce / Dzień najwyżej dwa / Słowo jedyne - ty / Rytm ziemi / Morze wzywa / Ciągle pada / Była to głupia miłość / Florentyna / Coda (instr.)
 Nagrano w październiku 1974 r.
Skład: S. Krajewski - gitara, pianino, syntezator, instrumenty klawiszowe, skrzypce, śpiew; B. Dornowski - gitara, śpiew; Ryszard Kaczmarek - gitara basowa; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew oraz Alibabki - śpiew; K.  Sadowski - organy

LP SX 1364 Muza
DZIEŃ JEDEN W ROKU
Dzień jeden w roku / Nad światem cicha noc / Leć kolędo / Gwiazda na kiju / Już zabawki śpią / Zima, zima - śnieg / Mija rok / Dalej, dalej pędzą sanie / Wigilia świata / Dwie sowy / Kołysanka dla "Okruszka"
 Nagrano w kwietniu 1976 r.
Skład: S. Krajewski - gitara, pianino, lutnia, skrzypce, śpiew; B. Dornowski - gitara, śpiew; Ryszard Kaczmarek - kontrabas; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew oraz J. Bartz - perkusja i Alibabki - śpiew

LP SX 1383 Muza
MC CK 0181 Muza
PORT PIRATÓW
Port piratów / Jej uśmiech / Sam niosę świat / Staromodne samochody / Próbuj sam przez trudne lata przejść / Niebo z moich stron / Trzecia miłość - żagle / Z marzeń powstał świat / Na dach świata / Kochałem panią / Dobra pogoda na szczęście
 Nagrano w marcu 1976 r.
Skład: S. Krajewski - gitara, syntezator, instrumenty klawiszowe, pianino, cytra, lutnia, mandolina, śpiew; B. Dornowski - gitara, śpiew; Ryszard Kaczmarek - kontrabas; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew oraz J. Bartz - perkusja i Alibabki - śpiew

LP SX 1762 Muza (05.1979)
THE BEST OF CZERWONE GITARY
Dozwolone do lat 18-tu / Nie mów nic / Wróćmy na jeziora / Historia jednej znajomości / Jesień idzie przez park (wersja skrócona) / Płoną góry, płoną lasy / Mam dobry dzień / Słowo jedyne - ty / Niebo z moich stron / Port piratów / Nie spoczniemy / Wschód słońca w stadninie koni

LP SX 2962 Muza (1991)
MC CK 1138 Muza (1991)
THE BEST OF CZERWONE GITARY VOL. 2
Pluszowe niedźwiadki / Lubisz gdy się gniewam / Wolny wieczór / Nad morzem / Dzień jeden w roku / Niebieskooka / Bez naszej winy / Miasta i ludzie / Uwierz mi, Lili / Ciągle pada / Mija rok / Trzecia miłość - żagle / Remedium

LP SX 2963 Muza (1991)
MC CK 1139 Muza (1991)
THE BEST OF CZERWONE GITARY VOL. 3
Dziewczyna z moich snów / Dlaczego nie kochasz mnie tak jak dawniej / Moja droga wiodła do ciebie / Jak wędrowne ptaki / Anna Maria / Tak bardzo się starałem / Czekam na twój przyjazd / Od jutra nie gniewaj się / Pejzaż miasta / W drogę / Anna M. / Dzień najwyżej dwa / Z marzeń powstał świat

LP 855 250 AMIGA [DDR]
MC 055 250 AMIGA [DDR]
CONSUELA
Consuela [W moich myślach Consuelo] / Solche schonen Augen [Takie ładne oczy] / Der Flotenspieler [Na fujarce] / Gehen [Miasta i ludzie] / Laut Statistik [Dwie na jednego] / Wenn du willst [Jeśli tego chcesz] / Ich steh' hier und warte [Czekam na twój przyjazd] / Was willst du mehr? [Cóż ci więcej mogę dać] / Heut' kennst du mich nicht mehr [Tak bardzo się starałem] / Ohne unsere Schuld [Bez naszej winy] / Madchen, deine Augen / Launisches Madchen [Mam tego dość]
 Nagrano w 1971 r.
Skład: S. Krajewski - gitara, pianino, skrzypce, śpiew; B. Dornowski - gitara basowa, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

LP 855 256 AMIGA [DDR] (1971)
MC 055 250 AMIGA [DDR] (1971)
CZERWONE GITARY, WARSZAWA
Moda i miłość / Wróćmy na jeziora / Biały krzyż / Jeśli tego chcesz / Ballada pasterska / W moich myślach Consuelo / Nie licz dni / Takie ładne oczy / Gdy kiedyś znów zawołam cię / Anna Maria / Dozwolone do lat 18-tu / Jedno jest życie / Chciałbym to widzieć

LP 855 621 AMIGA [DDR]
MC 055 621 AMIGA [DDR]
ROTE GITARREN
Weisses Boot [Trzecia miłość - żagle] / Draussen bei den Weiden [Droga, którą idę] / Hochzeit [Słowo jedyne - ty] / Wir ziehen weiter [Nie spoczniemy] / Ein guter Tag [Mam dobry dzień] / Auf dem Dach dieser Welt [Na dach świata] / Sie heisst Anna [Wschód słońca w stadninie koni] / Weisst du noch [Niebo z moich stron] / Kuchen auf den Tisch [Gwiazda na kiju] / Schon ein Jahr [Mija rok] / Das ist ein Tag [Śpiewka żeglarska] / Purpurrote Segel [Purpurowe żagle pierwszych snów]
 Nagrano w latach 1977-1978
Skład: S. Krajewski - gitara, pianino, instrumenty klawiszowe, śpiew; B. Dornowski - gitara, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew; J. Pospieszalski - gitara basowa, kontrabas

MC NK 537 Wifon (1978)
ZŁOTE PRZEBOJE
Uczę się żyć / Płoną góry, płoną lasy / Ziemia śpiewa / Droga którą idę / Mija rok / Była to głupia miłość / Niebo z moich stron / Słowo jedyne - ty / Ciągle pada / Trzecia miłość - żagle / Nie spoczniemy


EP N-0373 Pronit (11.1965)
Pluszowe niedźwiadki / Bo ty się boisz myszy / Licz do stu / Taka jak ty
 Skład: J. Kossela - gitara, śpiew; K. Klenczon - gitara, śpiew; B. Dornowski - gitara, śpiew; H. Zomerski - gitara basowa; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

EP N-0398 Pronit (11-12.1965)
Dziewczyna z moich snów / Jesienny dzień / Mówisz, że kochasz mnie jak nikt / Hosa-dyna
 Skład: J. Kossela - gitara, śpiew; K. Klenczon - gitara, śpiew; B. Dornowski - gitara, śpiew; H. Zomerski - gitara basowa; S. Krajewski - gitara basowa (2); J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew.  Utwór (2) nagrywano 15-16.03.1966 r.

EP N-0399 Pronit (03.1966)
Lubisz gdy się gniewam / Dlaczego nie kochasz mnie tak jak dawniej / Historia jednej znajomości / Kto lepszy
 Skład: J. Kossela - gitara, śpiew; K. Klenczon - gitara, śpiew; B. Dornowski - gitara, śpiew; S. Krajewski - gitara basowa, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

EP N-0458 Muza (12.1966)
Barwy jesieni / Byczek Fernando / Tuż przed zachodem słońca / Moja droga wiodła do ciebie
 Skład: J. Kossela - gitara, śpiew; K. Klenczon - gitara, śpiew; B. Dornowski - gitara, gitara basowa, śpiew; S. Krajewski - gitara basowa, organy, wiolonczela, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

EP N-0459 Pronit (12.1966)
Wolny wieczór / Jak mi się podobasz / Nad morzem / Jak wędrowne ptaki
 Skład: J. Kossela - gitara, śpiew; K. Klenczon - gitara, śpiew; B. Dornowski - gitara, śpiew; S. Krajewski - gitara basowa, pianino, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

EP N-0490 Muza (05.1967)
CZERWONE GITARY ŚPIEWAJĄ KOLĘDY
Dzień jeden w roku / Mości gospodarzu / Mizerna cicha / Dzisiaj w Betlejem
 Skład: K. Klenczon - gitara, śpiew; B. Dornowski - gitara, śpiew; S. Krajewski - gitara basowa, pianino, organy, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

EP N-0559 Muza (04.1969)
Tak bardzo się starałem / Co z nas wyrośnie / Niebieskooka / Rok z kapryśną dziewczyną
 Skład: K. Klenczon - gitara, śpiew; B. Dornowski - gitara, śpiew; S. Krajewski - gitara basowa, pianino, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

EP N-0694 Muza (1972)
Pejzaż miasta (wersja skrócona) / Anna M. / Droga którą idę (wersja skrócona)
 Skład: S. Krajewski - gitara, pianino, śpiew; B. Dornowski - gitara basowa, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

EP 556 017 AMIGA [DDR] (1981)
Weisses Boot [Trzecia miłość - żagle] / Aud dem Dach dieser Welt [Na dach świata] / Anna Maria / Es brennen die Berge und Walden [Płoną góry płoną lasy]

SP SP-140 Muza (05.1967)
Przed pierwszym balem / Cztery pory roku

SP SP-144 Pronit (10.1966)
To właśnie my / Nie mów nic

SP SP-164 Muza (08.1968)
Anna Maria / Wróćmy na jeziora
 Skład: K. Klenczon - gitara, śpiew; S. Krajewski - gitara akustyczna, śpiew; B. Dornowski - gitara basowa, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew oraz chór dziecięcy - śpiew (1)

SP SP-165 Muza (08.1968)
Biały krzyż / Deszcz jesienny
 Skład: K. Klenczon - gitara, śpiew; S. Krajewski - gitara, śpiew; B. Dornowski - gitara basowa, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

SP SP-168 Pronit (10.1966)
Nie zadzieraj nosa / Randka z deszczem

SP SP-183 Muza (04.1968)
My z XX wieku / Jedno jest życie

SP SP-184 Muza (04.1968)
Takie ładne oczy / Dozwolone do lat 18-tu

SP SP-222 Pronit (10.1966)
Czy słyszysz co mówię / Randka z deszczem

SP SP-223 Pronit (10.1966)
Śledztwo zakochanego / Matura

SP SP-267 Muza (05.1967)
Wędrowne gitary / Gdy ktoś kogoś pokocha

SP SP-268 Muza (05.1967)
Stracić kogoś / Szukam tamtej wiosny

SP SP-285 Muza (03.1968)
Moda i miłość / Kwiaty we włosach

SP SP-286 Muza (04.1969)
Niebieskooka / Tak bardzo się starałem

SP SP-287 Muza (1969)
Powiedz stary gdzieś ty był / Co z nas wyrośnie

SP SP-309 Muza (o4.1970)
Czekam na twój przyjazd / Cóż ci więcej mogę dać

SP SP-310 Muza (o4.1970)
Dawno i daleko / Słońce za uśmiech

SP SP-311 Muza (o4.1970)
Kim mółbym być / Od jetra nie gniewaj się

SP SP-359 Muza (o1.1971)
W brsztynowym kręgu lata / Zanim zakwitną łąki
 Skład: S. Krajewski - gitara, pianino, śpiew; B. Dornowski - gitara basowa, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

SP SP-369 Muza (o6.1971)
W drogę  / Trzy po trzy
 Skład: S. Krajewski - gitara, skrzypce, pianino, śpiew; B. Dornowski - gitara basowa, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

SP SP-511 Muza (10.1974)
Mam dobry dzień / Słowo jedyne - ty

SP SP-540 Muza (10.1974)
Słowo jedyne - ty / Mam dobry dzień

SP SP-576 Muza (10.1974)
Była to głupia miłość / Coda (instr.)

SP SP-687 Muza (03.1976)
Jej uśmiech / Port piratów

SP SP-688 Muza (03.1976)
Niebo z moich stron / Staromodne samochody

SP S-42 Tonpress (03.1976)
Port piratów / Jej uśmiech

SP S-77 Tonpress (1976/1977)
Nie spoczniemy / Trzecia miłość - żagle
 Skład: S. Krajewski - gitara, skrzypce, pianino, śpiew; B. Dornowski - gitara, śpiew; R. Kaczmarek - gitara basowa (2); J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew; Jan Pospieszalski - gitara (1)

SP S-175 Tonpress (04.1976)
Niebo z moich stron / Staromodne samochody

SP S-210 Tonpress (1978)
Remedium / Śpiewka żeglarska (wersja skrócona)

SP 450 797 AMIGA [DDR] (1971)
Anna Maria / Wenn du willst [Jeśli tego chcesz]

SP 450 798 AMIGA [DDR] (1971)
Solche schonen Augen [Takie ładne oczy] / Heut' kennst du mich nicht mehr [Tak bardzo się starałem]

SP 455 855 AMIGA [DDR] (1972)
Kusse bei Nacht [Nocne całowanie] / Wachsein im Dunkel [Gdy trudno zasnąć]

SP 455 864 AMIGA [DDR] (1971)
Weit und fern [Dawno i daleko] / Leben mit mir [Jedno jest życie]

SP 456 144 AMIGA [DDR] (1974)
Anna M. / Draussen bei den Weiden [Droga którą idę]

SP 456 166 AMIGA [DDR] (1975)
Hochzeit [Słowo jedyne - ty] / Worte sind Wellen [Morze wzywa]

SP 456 213 AMIGA [DDR] (1976)
Und es regnet [Ciągle pada] / Ein guter Tag [Mam dobry dzień]

SP 456 259 AMIGA [DDR] (1977)
Weisses Boot / Piratten Lied

SP 456 293 AMIGA [DDR] (1977)
Wir ziehen weiter [Nie spoczniemy] / Weisst du noch [Niebo z moich stron]

SP 456 452 AMIGA [DDR] (1981)
Wie Sand im Wind [Piach] / Altes Paar [Pragniesz rąk]

SP S-62 13457 Miełodia [ZSRR] (1977/1978)
Wschód słońca w stadninie koni / Nie spoczniemy


LP XL 0624 Muza (03.1970)
PRZEBOJE NON STOP
Cóż ci więcej mogę dać

LP XL 0633 Muza (06.1970)
PREMIERY OPOLE 1970
Pani nadziejo
 Skład: S. Krajewski - gitara, śpiew; B. Dornowski - gitara basowa, śpiew; D. Kuta - flet; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

LP XL 0824 Muza (1971)
RADIOWE PIOSENKI MIESIĄCA 1971
Przypomnij czas / W drogę
 Skład: S. Krajewski - gitara, gitara akustyczna, śpiew; B. Dornowski - gitara basowa, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

LP SXL 0984 Muza (1973)
DYSKOTEKA (5)
Rytm ziemi

LP SX 1738 Pronit (1978)
ZAPRASZAMY DO TRÓJKI (2)
Remedium / Wschód słońca w stadninie koni
 Skład: S. Krajewski - śpiew, gitara, skrzypce, pianino, instrumenty klawiszowe; B. Dornowski - gitara, śpiew; J. Pospieszalski - gitara basowa ; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

LP Z-SX 0623 Pronit (1975)
[bez tytułu]
Związek Socjalistycznej Młodzieży Polskiej (hymn)/ Młodość naszą siłą
 Skład: S. Krajewski - śpiew, gitara; B. Dornowski - gitara, śpiew; R. Kaczmarek - gitara basowa ; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

LP SX 3047/3048 Muza (1991)
MC CK 1236/1237 Muza (1991)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1965 VOL. 1, 2
To nie dla mnie / Licz do stu

LP SX 3049/3050 Muza (1991)
MC CK 1238/1239 Muza (1991)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1966 VOL. 1, 2
Kto lepszy / Tuż przed zachodem słońca

LP SX 3052 Muza (1991)
MC CK 1241 Muza (1991)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1967 VOL. 2
Dzień jeden w roku

LP SX 3053 Muza (1991)
MC CK 1242 Muza (1991)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1968 VOL. 1
Deszcz jesienny

LP SX 3068/3069 Muza (1992)
MC CK 1283/1284 Muza (1991)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1969 VOL. 1, 2
Co z nas wyrośnie / Powiedz stary gdzieś ty był

MC CK 1285 Muza (1993)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1969 VOL. 3
Czy ona o tym wie

MC CK 1286/1287/1288 Muza (1993)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1970 VOL. 1, 2, 3
Czy ona o tym wie / Cóż ci więcej mogę dać / Słońce za uśmiech

MC CK 1289/1290 Muza (1993)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1971 VOL. 1, 2
Trzy po trzy / Przypomnij czas

MC CK 1291/1293 Muza (1993)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1972 VOL. 1, 2
Ziemia śpiewa / Droga, którą idę

MC CK 1294 Muza (1993)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1974
Rytm ziemi / Morze wzywa

EP N-0563 Muza (06.1969)
OPOLE 1969
Powiedz stary gdzieś ty był
 Skład: K. Klenczon - gitara, gitara akustyczna, śpiew; S. Krajewski - gitara, śpiew; B. Dornowski - gitara basowa, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew

EP N-0754 Muza (1972/1975)
Młodość naszą siłą / Ziemia śpiewa
 Skład: S. Krajewski - gitara, pianino, śpiew; B. Dornowski - gitara basowa, śpiew; J. Skrzypczyk - perkusja, śpiew; Ryszard Kaczmarek - gitara basowa (1)

SP ZL-512 Pronit Pronit (03.1966)
Takie ładne oczy

SP SP-381 Muza (01.1971)
Płoną góry, płoną lasy

SP SP-448 Muza(01.1971)
W bursztynowym kręgu lata

SP SS-756 Muza (1978)
Wschód słońca w stadninie koni


NAGRANIA RADIOWE

05.1965:
Mały miś [Pluszowe niedźwiadki]; Bo ty się boisz myszy; Licz do stu; Taka jak ty; Lubisz gdy się gniewam; To nie dla mnie [If You Need Me]; Połamane pałki (instr.); Roztańczone niebo

09.1965:
Figlarny diablik (instr.); Wesołe pająki (instr.); Nie daj się nabrać na byle co; What'd I Say; Dziewczyna z moich snów; Mówisz, że kochasz mnie jak nikt; Randka z deszczem

1966:
Historia pewnej znajomości [Historia jednej znajomości]; Matura; Posłuchaj, co ci powiem [Czy słyszysz co mówię]; Jak mi się podobasz; Wolny wieczór; Nie mów nic; Barwy jesieni; Tuż przed zachodem słońca; Moja droga wiodła mnie do ciebie; Jak wędrowne ptaki; Nie zadzieraj nosa; Kto winien jest; Dlaczego pada deszcz; Pechowy chłopiec; Kto lepszy; Dalczego nie kochasz mnie tak jak dawniej; Byczek Fernando; Pięciu nas jest; Śledztwo zakochanego czyli tajemnica dziewczyny

1967:
Ktoś kogo nie znasz; Wędrowne gitary; Cztery pory roku; Nikt na świecie nie wie; Szukam tamtej wiosny; Moda i miłość

1968:
Dziś do Ciebie przyjść nie mogę; My ze spalonych wsi; Dzień jeden w roku; Nie licz dni; Takie ładne oczy; Co z nas wyrośnie; Chciałbym to widzieć; Biały krzyż; Deszcz jesienny; Anna Maria; Gdy kiedyś znów zawołam cię; Noc jest naszym dniem

1969:
Tak bardzo się starałem; Rok z kapryśną dziewczyną; Chciałbym, żeby uśmiech twój dziś należeć do mnie mógł; Kamienne niebo; Powiedz stary gdzieś ty był; Jesień idzie przez park; Czy ona o tym wie?; Kiedy będziesz szła do mnie; 10 w skali Beauforta

1970:
Dwie na jednego; Najpiękniejsze są polskie dziewczyny; Piosenka warszawskiej ulicy; Od jutra nie gniewaj się; Cóż ci więcej mogę dać; Bez naszej winy; Pani nadziejo

1971:
Zima [Zima, zima - śnieg]; Pejzaż miasta; Lili [Uwierz mi, Lili]; Uczę się żyć; Trzy po trzy; Płoną góry, płoną lasy; Nocne całowanie; Przypomnij czas; W drogę

1972:
Ziemia śpiewa; Mija rok; Droga którą idę; Anna M.

1973:
Rytm ziemi; Hej przyjacielu; Predzej dom stawiajcie cieśle; Piosenka o mojej Warszawie; Stoi człowiek sam; Jest wszystko tak samo, a jednak nie tak; Takiej miłości; Szeptem; Wigilia świata

1974:
Bezpowrotny bilet; Florentyna; Była to głupia miłość; Dzień, najwyżej dwa

1975:
Związek Socjalistycznej Młodzieży Polskiej (hymn); Młodość naszą siłą

1977:
Nie spoczniemy

1978:
Remedium; Purpurowe żagle naszych marzeń; Wschód słońca w stadninie koni; Na nasze wesele; Pechowy dzień; Śpiewka żeglarska

1979:
Już tylko my; Pod niebami; Prolog - Niewielkie szczęście (voc. E. Dębicka)

1981:
Bądź wśród nas; Ziemia błękitno-szara

Źródła: "Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - ROCN 'N' ROLL 1959-1973" - autorzy: Jan Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Wojciech Zając (wyd. Rock Serwis Kraków, 1995) (tekst );
http://czerwonegitary.pl/www/ (tekst);
  Wikipedia
  Czerwone Gitary. Nie spoczniemy... Autor: Marek Gaszyński (zdjęcie)

PS.
1. Uzupełnienie biografii i spisu nagrań mile widziane.
2. Strona zespołu http://czerwonegitary.pl/www/ nie jest najgorsza. Pomijam sprawy historii grupy. Szkoda natomiast, że opisuje wydarzenia do 2007 r.
3. Aktualne wydarzenia z życia grupy opisują autorki na stronie http://blog.czerwonegitary.pl/ . Pogratulować tak wiernych fanek!
4. Szukam wszelkich informacji o Januszu Godlewskim, szczególnie przed debiutem Czerwono-Czarnych oraz po odejściu z Chochołów wiosną 1965 r. Warto tego artystę przypomnieć.
5. Szukam także informacji na temat innych artystów: Marka Szczepkowskiego, Juliusza Wystupa, Sławy Mikołajczyk, Anny Cewe, Mariolaine, Krzysztofa Mikołajczaka.

15 komentarzy:

  1. Krótki biogram Czerwonych Gitar, ale mozę i dobrze, mój w encyklopedii ma już 64 strony A4 :) pozdrawiam, proszę o kontakt na maila: mglosa@wp.pl . Zgubił się mi mail z Pana adresem i może uda się w końcu coś ruszyć na temat Fabiana.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak na takiego bloga, to chyba nie jest krótki biogram. Ale w stosunku Pańskiego, 64-stronicowego w formacie A4, opisu biografii jest nieduży. Z drugiej strony, ktoś zaglądając na bloga, nie oczekuje drobiazgowego opisu dziejów danego zespołu. Jeśli starczy czasu i sił to poszczególne biogramy będą, w miarę możliwości, uzupełniane.
    Napiszę do Pana dzisiaj albo jutro.
    Pozdrawiam
    Grzegorz

    OdpowiedzUsuń
  3. Rzeczywiście imponująca biografia zespołu. Najbardziej zadziwił mnie wykaz PD (Pocztówek dźwiękowych). Imponująca ilość, a jeszcze bardziej imponujące jest spisanie tych, nierzadko wydanych chałupniczo, rzemieślniczych płyt. Rzecz godna podziwu.
    Szkoda, że z biogramem H. Fabiana nie wyszło. Cóż, szkoda. Będę próbował dalej.
    Pozdrawiam
    Grzegorz

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspaniały zespół i wspaniałe przeboje . Takich zespołów już z nie ma :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak jest, wspaniały zespół i taka sama muzyka.
    Grupa przecież istnieje, więc można tej muzyki posłuchać. Co prawda skład się zmienił, ale Czerwone Gitary powstały prawie pół wieku temu...
    A młodzież ma swoich idoli, których lubi, słucha i podziwia. Taki jest świat, że każdy czas ma swoich bohaterów...
    Natomiast mam pytanie. Czy blogu "Czerwone Gitary - teledyski i teksty piosenek" nie dałoby się "ożywić", wszak ostatni wpis jest sprzed pięciu lat...
    Pozdrawiam serdecznie
    Grzegorz

    OdpowiedzUsuń
  6. Skąd wiadomo na 100 % że Czerwone Gitary zadebiutowały w Elblągu jako Pięciolinie ukrywając swoją nazwę? Z tego co wiem, od uczestników, to Czerwone G. wystąpiły pod tą nazwą i nawet były pewne plakaty chociaż wg muzyków na plakatach ich nazwy nie było. Oni sami mówią, że nie pamiętają tego występu.. więc powstają dziwne legendy nie podparte faktami. Opowieści z ust do ust się nie liczą. Pięciolinie przed 1965 r. także występowały w Elblągu, a w 1965 Czerwone G. grały w Elblągu nawet dwukrotnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam.
      W powyższym biogramie posłużyłem się zawartością "Encyklopedii Polskiej Muzyki Rockowej - ROCK 'N' ROLL 1959-1973" - autorzy: Jan Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Wojciech Zając (wyd. Rock Serwis Kraków, 1995)
      Także w książce Pana Marka Gaszyńskiego - Czerwone Gitary. Nie spoczniemy... (wyd. Prószyński i s-ka) autor pisze, że "ze względu na to, że drukarnia nie zdążyła wydrukować właściwych plakatów, grupa debiutuje pod nazwą Pięciolinii."
      Dlatego w tym biogramie napisałem, że pierwszy koncert grupy odbył się 15.01.1965 r. w Elblągu jeszcze pod nazwą Pięciolinie. Myślę, że można obu źródłom wierzyć.
      Niestety, początki naszego bigbitu są słabo udokumentowane, szczególnie w w środkach masowego przekazu. Więc jeśli Pan ma miarodajne informacje, że zespól wystąpił pod nazwą Czerwone Gitary, to proszę je przedstawić. Opinia pod biogramem, do tego wyrażona anonimowo, to trochę za mało, by się na nią powołać...
      Pozdrawiam
      Grzegorz

      Usuń
  7. Dobrze ale ja mam informacje z pierwszej ręki od ludzi (znawcy muzyczni w Elblagu), że były plakaty w styczniu 1965 r. widzieli plakatowanie gdzie wyraźnie było napisane, grają Czerwone Gitary, i w nawet na stronie oficjalnej Czerwonych Gitar widnieje taka nazwa, więc chyba nalezy co najmniej ufać, wziąć pod uwagę uczestników wydarzeń no i samych muzyków ;) a nie dziennikarzy którzy mogą powielać czyjeś błędy wynikające być może z opowieści z 3 ręki, a książka z 1995 r... no cóż... już mocno nieaktualna. Wiele spraw wyjaśniają nowe publikacje o Big Beacie. W internecie łatwo znaleźć. Polecam. Pozdrawiam :) p.s. pan także działa anonimowo więc nie bardzo mogę się ujawniać skoro nie wiem komu przesyłam informacje. Polecam także kontakt bezpośredni do zespołu. Czy ich strona to nie jest 100 % pewne info? A ludzie jeszcze pamiętają co było w ich mieście. p.s.2 kto chce prawdziwych danych to odnajdzie. Tutaj nie musi być całej prawdy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I znowu słowo mówione otrzymane anonimowo z "pierwszej ręki" przeciwko "słowu pisanemu" i podpisanemu... Jednak, przynajmniej do otrzymania niekwestionowanych dowodów, wpis pozostanie niezmieniony...
      Co do mojej anonimowości, to ja jestem tylko kronikarzem, najmniej w tym ważnym...
      Każda próba zrelacjonowania tamtych wydarzeń, mimo niewielkiej, historycznie, odległości czasowej, jest nieco ułomna. Podejrzewam, że absolutnej prawdy nikt nie napisze...

      Usuń
  8. Ci dziennikarze a nawet sam Karewicz (w swojej ksiażce Big Beat) przekręca pewne sytuacje bo Cejrowski nie był kierownikiem klubu Zamech a EL Klubu Jazzu w Elblagu i mógł współpracować przy koncercie Czerwonych Gitar w Elblagu w kinie Zamech :) w tym czasie kierownikiem był ktoś inny (odsyłam do źródeł). Raczej ludzie z miasta więcej wiedzą, skoro uczestniczyli w tych wydarzeniach niż ludzie z poza miasta :) Być może prawda lezy pośrodku, ale skoro są pewne fakty to? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja, pomny swego miejsca w szeregu, nie oceniam nikogo.
      Być może w wiedzy o wydarzeniach muzycznych w Elblągu nikt panu nie dorówna, więc dzięki za informacje.
      A zwrot "ludzie z miasta" brzmi co najmniej dwuznacznie...

      Usuń
  9. Obie książki które pan przytoczył powielają błędny tok myślenia! Jest ciekawa książka z 1992 r. w której wypowiadają się muzycy Czerwonych Gitar i z tą wersją już nie sposób polemizować :) Polecam poszukać innych książek o tej grupie. Fakt debiutu Czerwonych Gitar w Elblągu został tam DOKŁADNIE opisany! tam posłużono się pierwszy raz! Nazwą grupy oficjalnie na koncercie. :) Polecam szukać, naprawdę. Nie zdradzę tytułu bo cenię ludzi którzy sami coś znajdują ;) Pozdrawiam Jacek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspomniana przez pana książka "Czerwone Gitary - To właśnie my!" (wyd. POW BGW, 1992 r.) także potwierdza, że "Drukarnia nie zdążyła z plakatem, publiczność nie była więc zorientowana, kto wystąpi na scenie". Myślę, że to rozsądza sprawę!
      Pozdrawiam
      Grzegorz

      Usuń
  10. aha nie wierzę, że tak mocno upiera się pan ku wiarygodności słowu pisanemu heh, przecież NIGDY nie ma pewności, że to co na papierze to musi być jedyna słuszna racja? Trzeba dotrzeć do źródła wiedzy. Nawet znani dziennikarze mogą się pomylić jeśli nie sprawdzili tematu u podstaw. heh. może pan wierzyć w co pan chce, oczywiście ale polecam inne książki i sprawdzić samemu fakty i oczywiście wpis na stronie Czerwonych Gitar, bez względu na to co inni wypisują u siebie, wyjaśnia pod jaką nazwą zadebiutowali i gdzie. Chyba sami wiedzą lepiej. Pozdrawiam Jacek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z doświadczenia wiem, że pamięć jest zawodna dużo bardziej niż źródła pisane. Dlatego niektóre strony artystów debiutujących w latach 60-tych korzystają z "Encyklopedii"...
      Natomiast początek tego biogramu trzeba będzie nieco zmodyfikować, aby odpowiadał zawartości książki z 1992 r.
      Na tym kończę ten temat.
      Pozdrawiam
      Grzegorz

      Usuń