Zespół wokalno-instrumentalny Ametysty działał w Siemianowicach
Śląskich w latach sześćdziesiątych. W kwietniu 1965 r. grupa zdobyła
wyróżnienie podczas I Przeglądu Młodzieżowych Zespołów Muzycznych "Rytmy
Katowic". Na przełomie lat 1965/1966 formację tworzyli: Bronisław
Starzyński - śpiew; Rafał Kawalec - gitara; Marcin Kawalec - gitara;
Krzysztof Murek - gitara basowa i Marian Sulerz - perkusja.
Po
rozwiązaniu zespołu muzycy zasilili znane formacje. W 1971 r. K. Murek
znalazł się w składzie Bractwa Kurkowego 1791. W 1972 r. R. Kawalec grał
w zabrzańskich Pasatach. W 1975 r. M. Sulerz wszedł w skład Trubadurów,
a później współtworzył zespół Bang.
Na stronie Wikipedii
poświęconej Jerzemu Grunwaldowi można przeczytać informację, że w 1964
r. debiutował jako perkusista w Ametystach. Nie mam pewności, że był to
przedstawiany tutaj zespół.
Źródła:
archiwalny numer miesięcznika "Jazz" - Rytm i Piosenka nr 3/1966
"Encyklopedia
Polskiej Muzyki Rockowej - ROCK 'N' ROLL 1959-1973" - autorzy: Jan
Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Wojciech Zając
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Grunwald
Poniżej notka z wymienionego w źródłach miesięcznika Jazz:
Informacje o zespole i jego fotografia mile widziane!
Czy czasem przez chwilę nie przewinął się przez ten zespół Józef Skrzek?
OdpowiedzUsuńInformacja o Ametystach powstała na podstawie przestawionej powyżej notki z miesięcznika Jazz. Szukam wszelkich informacji o zespole i jego dziejach. Każda wiadomość mile widziana!
UsuńW tej chwili nie potrafię odpowiedzieć na Pana pytanie. Może ktoś pomoże?
Pozdrawiam
Grzegorz
Skrzek miał czasami kontakty z Ametystami ale tylko gościnnie. Nie był ich członkiem. W tamtych czasach grał na organach w zespole ,,Peany" przy akademii medycznej w Rokitnicy. To były czasy przed ,,Silesian Blues Band", później Breckout, Niemen i SBB.
UsuńBardzo dziękuję za odpowiedź.
UsuńPozdrawiam serdecznie
Grzegorz
Josef skrzek mial wtedy zespol Peanie. a wszyscy razem spotykali sie czesto u Grzegorza Manieckiego w tych czasach najleprzy elektronik budowal wzmacniacze chlopakom a fajne byly fajfy w klubie Huty Jednosc nazywa Pywniczka piekne czasy pozdrawiam wszystkich wszxscy ci muzycy byli wspaniali Grüße
UsuńBardzo dziękuję za powyższe wspomnienie.
UsuńPozdrawiam serdecznie
Grunwald zaczynał jako perkusista ale nie w siemianowickich Ametystach tylko w katowickich Monsunach. Grał na wyspie ,,pod żaglem" w latach 1964-66. Miał do dyspozycji tylko werbel i jeden talerz.
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję za odpowiedź.
UsuńMoże Szanowny Czytelnik / Czytelniczka ma więcej informacji o zespołach bigbitowych z Górnego Śląska? Chętnie opublikuję informacje o wykonawcach z dawnego woj. katowickiego i ościennych.
A może powstaje publikacja o tej tematyce?
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz
W województwie katowickim grali wówczas, w Siemianowicach: Ametysty, Optymiści, Słowianie (wcześniej Pechowcy), Wandale (później w latach 70. Gejzery),
OdpowiedzUsuńW Katowicach: Monsuny z Grunwaldem na perkusji.
W Chorzowie: Białe Błyskawice i Czarne Diamenty (grali na wyspie Pod Żaglem)
W Tychach i Gliwicach: Passaty z wokalistą Stefanem Kotabką, który nagral popularną wówczas ,,Goralkẹ".
Bardzo dziękuję za powyższe wyszczególnienie zespołów młodzieżowych grających w województwie katowickim.
UsuńNiestety, nie mam informacji o nich. Jeśli ma Pan informacje o wymienionych powyżej grupach i chciałby się Pan nimi podzielić, chętnie zamieszczę o nich wzmiankę na tych łamach.
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz
Dwie informacje są nieprawdziwe: 1.Passaty nie były zabrzańskim zespołem lecz powstały w Tychach. Grały później również w Gliwicach. Wokalista Kotapka mieszkał w Zabrzu.
OdpowiedzUsuń2. Marian Sulerz nie zasilił Trubadurów, gdzie perkusistą zawsze był i jest do dzisiaj Marian Lichtman. Sulerz w pewnym okresie grał z Asocjacją Hagaw Andrzeja Rosiewicza.
Bardzo dziękuję za powyższy komentarz, choć nie ma Pan racji.
UsuńOwszem, Passaty były zespołem związanym z Tychami i nikt tego nie kwestionuje.
Po powrocie z wojska Stefan Kotapka związał się z zespołem Rhythm Redivivus, który został wtedy przemianowany na Pasaty (przez jedno "s"). Jak napisał Pan Zdzisław Żbikowski w komentarzu pod biogramem Passatów, grupa Pasaty działała przy zabrzańskiej Spółdzielni Inwalidów "Postęp".
Jak napisała Pani Bożena Lichtman w swojej książce "Mój Trubadur z Kamiennej" w dniu 2 listopada 1974 r. Marian Lichtman wraz z rodziną wyemigrował do Danii. Od tej chwili nie grał już z Trubadurami. I jak podaje ówczesna prasa muzyczna jednym z jego następców grających na perkusji w Trubadurach był Marian Sulerz.
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz
Dziękuję za nowe informacje. Ta o Sulerzu była mi nieznana.
OdpowiedzUsuńPasaty przez jedno ,,s" powstałe w 1974 roku w Zabrzu to już nie należy do historii big beatu lat sześćdziesiątych. Oni nie byli już tak znani i popularni jak Passaty w latych 1964 do 1968. Potem były jeszcze krótkie reaktywacje w latach 80. ale to już nie był ten entuzjazm jak 20 lat wcześniej.
Dziękuję za miłe słowa.
UsuńOczywiście, zabrzańskie Pasaty powstałe po wyjściu Stefana Kotapki z wojska nie miały już takiej popularności, co tyskie Passaty. Ale są częścią historii polskiego big beatu.
Reaktywacja z 1987 r. to była nostalgiczna podróż czterdziestolatków do krainy muzyki wykonywanej przez nich w czasach wczesnej młodości. Dobrze, że - choć niekompletny - zapis tego koncertu, wydany został jako bonus na płycie zespołu Passaty wydanej przez firmę Kameleon Records.
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz
Ja przeżyłem ten okres osobiście bedac członkiem dwóch wyżej wymienionych siemianowickich zespołów (Pechowcy i Wandale). Nie należały one do ,,pierwszej ligi" ale z niektórymi członkami tych innych wymienionych miałem kontakt i czasami wspólnie grałem. Skrzeka i innych późniejszych zawodowców znałem też osobiście.
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuje za informację.
UsuńZa swej strony proszę o kontakt e-mailowy na adres: polski_bigbit@op.pl
Warto ocalić pamięć o wymienionych przez Pana zespołach i ludziach je tworzących. A już cudownie byłoby uzupełnić te wpisy zdjęciami grup. Może ktoś potem skorzysta z tego materiału i umieści go na innych stronach internetowych lub opracowaniach o muzyce lat sześćdziesiątych?
Pozdrawiam serdecznie
Grzegorz