niedziela, 15 listopada 2020

Tukany (szkic biogramu)

   Zespół wokalno-instrumentalny Tukany powstał w Łodzi w 1966 r. Pierwszy skład grupy tworzyli: Andrzej Janczak - gitara basowa, śpiew; Bolesław Domaradzki - gitara, śpiew; Igor Pogorzelski - gitara, wiolonczela, śpiew i Maciej Busiakiewicz - perkusja. Formacja działała przy Pałacu Młodzieży im. Juliana Tuwima w Łodzi, a jej opiekunem był Leopold Zbierzchowski. Nazwę zespołu wymyślił A. Janczak. Wkrótce po powstaniu do grupy dołączył Witold Piwoński - klawiset. W formacji grał także Henryk Giza - instrumenty klawiszowe.
 Początkowo Tukany wykonywały utwory innych wykonawców, ale wkrótce  muzycy zaczęli tworzyć swoje piosenki. Najpierw B. Domaradzki i I. Pogorzelski tworzyli kompozycje do wierszy Juliana Tuwima. Potem A. Janczak pisał teksty piosenek, do których muzykę tworzyli B. Domaradzki i W. Piwoński. Do najbardziej znanych utworów zespołu należą: "Zielony gość", "Idzie jesień", "Czarne jaskółki", "Dopiero potem", "Obraz w słońcu", "Tak może być", "W blasku świecy", "Słońce w iskrach", "Łódzki dzień", "Szarmancki bosman", "Przypomnienie", "Piąty dzień tygodnia", "Ta sama, choć inna".
  W grupie zaczęły się kolejne zmiany. Na instrumentach klawiszowych zaczął grać Marek Lewandowski, a odchodzącego do wojska M. Busiakiewicza zastąpił Tadeusz Urbański - perkusja, śpiew.
  W 1968 r. do zespołu dołączyła wokalistka Bogumiła Pawłowska (eks Entuzjaści), która zadebiutowała utworami "Hello Boy" grupy The Supremes oraz "Nie żegnaj mnie" z repertuaru Heleny Majdaniec. Po dwóch latach, wraz z M. Lewandowskim, odeszła z zespołu.
  Formacja trzykrotnie uczestniczyła w letnim Ogólnopolskim Zlocie Zespołów Artystycznych w Pieczarkach. Duży wpływ na rozwój zespołu miał udział w Rewii Taneczno-Rozrywkowej organizowanej przez znanego choreografa, Leszka Woszczyńskiego, gdzie oprócz Tukanów występowali śpiewacy operowi, tancerze baletowi i zespół dixielandowy.
  W 1969 r. zespół wygrał III Festiwal Muzyki Rytmicznej organizowany przez Andrzeja Jóźwiaka. Był to trzeci występ na tej cyklicznej imprezie - poprzednio grupa zajęła dziewiąte miejsce (1967) i szóste (1968). W zwycięskiej edycji z zespołem wystąpili: Ryszard Galant - puzon i Zbigniew Baranowski - trąbka. W konkursie grupa zaprezentowała dwa utwory: "Zielony gość" i "W blasku świecy". Nagrodą za zwycięstwo w tym festiwalu by udział w ogólnopolskim przeglądzie w Warszawie i sesja nagraniowa w Radiu Łódź. Tukany zagrały także koncert finałowy w Pałacu Kultury i Nauki, a w Polskim Radiu przy ul. Myśliwieckiej nagrały kilka utworów. Dodatkowo solistka zespołu B. Pawłowska wystąpiła w konkursie wokalistek. Rok później grupa powtórzyła sukces na IV Festiwalu Muzyki Rytmicznej. W finale ogólnopolskim w Chorzowie formacja otrzymała wyróżnienie.
  Tukany mają także na swoim koncie udział w "mszy beatowej" w kościele parafialnym pw. św. Wojciecha na Chojnach w Łodzi.
  W kwietniu 1970 r. zespół uczestniczył w Jarmarku Piosenki w Katowicach oraz w cyklu imprez Parada Gwiazd organizowanym przez Janusza Gusta. W tym samym roku na VIII KFPP w Opolu grupa akompaniowała Pro Contrze, Ali Eksztajn i Framerom. Latem przez dwa i pół miesiąca formacja grała w Giżycku. Do zespołu dołączyli wtedy Jerzy Klepczyński - gitara, Bogdan Trzepałkowski - trąbka i Bronisław Jedliński - saksofon.
  W 1970 formację tworzyli: A. Janczak - gitara basowa, śpiew; B. Domaradzki - gitara, śpiew; I. Pogorzelski - gitara, wiolonczela, śpiew; T. Urbański - perkusja, śpiew; H. Giza - klawiset; Andrzej Zamolski - trąbka; Andrzej Łęgowski - skrzypce ; Włodzimierz Wyczechowski - skrzypce i Ryszard Marchewa - trąbka.
  Ostatni koncert zespól zagrał w maju 1971 r. na VI Łódzkiej Giełdzie Piosenek i Piosenkarzy. W czerwcu tego roku, po powołaniu do wojska B. Domaradzkiego, grupa zakończyła działalność.
  W trakcie istnienia formacji grali w niej także Janusz Kławsuć - flet, instrumenty klawiszowe i Zbigniew Szczepański - perkusja.
  Po rozwiązaniu zespołu muzycy kontynuowali działalność muzyczną. W maju 1972 r. A. Janczak, M. Lewandowski i T. Urbański jako trio The Vox Remedium wyjechali do Finlandii, aby grać w tamtejszych klubach. A. Janczak do dziś mieszka w tym kraju. Po służbie wojskowej B. Domaradzki trafił do chóru Operetki w Łodzi, a w 1978 r. dostał kontrakt do Theater an der Wien w Wiedniu. H. Giza grał w Orkiestrze Toruńskiej.

  Źródło:
"Łódzka scena młodzieżowa. Lata 60. i 70. XX wieku" autor: Dariusz Postolski (wyd. Księży Młyn Dom Wydawniczy, Łódź, 2019 r.)     

  Polecam zakup powyższej książki, gdzie można znaleźć zdjęcia zespołu i sporo informacji o muzykach, a także tzw. "smaczków".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz