niedziela, 19 czerwca 2016

Andrzej Rybiński (szkic biogramu)

 Andrzej Rybiński -  wokalista, gitarzysta, kompozytor i aranżer.
 Urodził się 30 października 1949 r. w Łodzi. Ukończył Średnią Szkołę Muzyczną w Łodzi w klasie fortepianu. Był członkiem związanego ze szkołą zespołu instrumentalnego Kanon Rytm (1965-1967). Równolegle z występami w tej formacji współpracował również z amatorskimi zespołami Piotrusie i Komety. Podczas służby wojskowej w marynarce wojennej (1967-1970) artysta brał udział w konkursach amatorskiego ruchu muzycznego. W 1969 r. został wyróżniony podczas III FPŻ w Kołobrzegu. W 1970 r. wraz z grupą Bumerang uczestniczył w nagraniu śpiewogry "Na szkle malowane" (muz. Katarzyna Gärtner; libr. Ernest Bryll). W tym samym roku wraz z Januszem Krukiem i Elżbietą Dmoch utworzył zespół Dwa Plus Jeden, który zadebiutował w styczniu następnego roku.
 Z formacji odchodzi wiosną 1971 r., by w czerwcu tego roku wraz z żoną, Elizą Grochowiecką - śpiew, tamburyn, gitara, stworzyć własną grupę - Andrzej i Eliza. Oficjalny debiut formacji, pod nazwą Eliza i Andrzej, miał mejsce podczas IX KFPP w Opolu. Formacja wylansowała wiele przebojów, m. in. "Czas relaksu". W zespole występowało wielu muzyków, m. in. Jerzy Rybiński - gitara; Zbigniew Hołdys - gitara, śpiew; Arkadiusz Żak - gitara basowa; Czesław Mogiliński - gitara; Ryszard Sygitowicz - gitara. Grupa nagrała w kraju cztery albumy i dwa w ZSRR. Formacja koncertowała w kraju i za granicą - w ZSRR, Austrii, Belgii, USA, Bułgarii, RFN i NRD. Zespół zakończył działalność w lipcu 1981 r.
 A. Rybiński jesienią 1982 r. znalazł sie w zespole Chorus, który tworzyli: A. Rybiński ; J. Rybiński; Stanisław Wita - instrumenty klawiszowe; Mirosław Kowalik - gitara i Henryk Onysek - perkusja. Grupa wkrótce uległa rozwiązaniu, a piosenkarz rozpoczął udaną karierę solową. Udanie zadebiutował na festiwalu opolskim w 1983 r., zdobywając II nagrodę za piosenkę "Nie liczę godzin i lat". Oprócz nagrodzonej piosenki w latach 80-tych piosenkarz wylansował wiele przebojów: "Pocieszanka", "Za każdą cenę", "Bez słów na wiatr", "Znajdę cię", "Życie z klocków lego", "Czasami pech się uśmiecha", "Mogłaś Małgoś". Prawie wszystkie te utwory zawiera pierwszy solowy album wykonawcy (PLP 0026). W póżniejszych latach artysta nie wydał już tak przebojowej płyty. Przez ponad trzydzieści lat solowej kariery wokalista koncerował w kraju i za granicą - m. in. w Czechosłowacji, ZSRR, NRD, RFN, USA, Szwecji, Danii i Holandii. Artysta jest kompozytorem swojego repertuaru oraz piosenek dla m. in. Alicji Majewskiej i Zdzisławy Sośnickiej.
 Karierze muzycznej A. Rybińskiego poświęcone jest hasło w telewizyjnej wersji „Leksykonu Polskiej Muzyki Rozrywkowej” - odcinek 95 (reż. Ryszard Wolański).
 Dyskografię artysty uzupełniają płyty nagrane z zespołem Andrzej i Eliza.

Andrzej Rybiński (2011)



NAGRANIA PŁYTOWE:

LP PLP 0026 Pronit (1986)
MC KM048 PZN ZWiN (1986)
ANDRZEJ RYBIŃSKI
Nie liczę godzin i lat/ /Znajdę cię / Życie na miarę / Gołębie serce / Jestem nietutejszy / Za każdą cenę / Pocieszanka // Mogłaś Małgoś / Bez słów na wiatr / Życie z klocków lego / Pytania do księżyca / Wolny Paweł / To nie byłem ja
 Nagrano w studio PRiTV w Opole 1-12 marca 1986 r.
 Skład: A. Rybiński - śpiew, gitara; Wiesław Orlicki - gitara basowa; Guitar, Ryszard Sygitowicz - gitara, instrumenty klawiszowe; Keyboards – Roman Hudaszek instrumenty klawiszowe; Wojciech Olszewski - instrumenty klawiszowe; Percussion – Mirek Sitkowski - instrumenty perkusyjne; zespół wokalny "Familia": Teresa Winkler, Jolanta Rybińska, Roman Hudaszek - chórki; zespół Jana Welczyńskiego (utwory: 4, 10)

CD 7243 5 26371 2 6  Pomaton EMI / Box Music (2000)
MAM CZAS NA RELAKS
Sen o życiu / Dżinsowy plecak / Czas relaksu / To był kiepski żart / Nie wszystko jest do przewidzenia / Czy pamiętasz jak to było / Zima już / Na dnie serca schowaj żal / Kawa czy herbata / Nocna kołysanka / Po sezonie / Mam czas

CD 276 755 0 Universal Music Polska (2011)
CAŁYM SERCEM
Czasami / Nim wybije północ - Toast / Ocali mnie uśmiech twój / Zawsze jest po co żyć / Całym sercem / Nie jestem sam - mamy siebie / Życie na kredyt - życie bez ciebie / Na lepsze jutro / Każdy tego chce / Drugie życie / Po sezonie / To nie byłem ja

CD SON-28-2 Sonic (1992)
GREATEST HITS
Nie liczę godzin i lat / Bez słów na wiatr / Za każdą cenę / Mogłaś Małgoś / Jestem nietutejszy / Znajdę cię / Tak mnie zostawić / Od jutra już / Pocieszanka / Czemu jesteś wierna mi / Królowa lata / Życie z klocków lego / Życie na miarę / Już ci wybaczyłem / Czasami pech się uśmiecha / Pytania do księżyca

CD Digiton (1995)
[ANDRZEJ I JERZY RYBIŃSCY] BALLADY
Od jutra już / Nie liczę godzin i lat / Mogłaś Małgoś / Tak mnie zostawić / Pocieszanka / Życie z klocków lego / Jestem nietutejszy / Wolny Paweł / Pytania do księżyca / To nie byłem ja / Zima już / Już zapominam cię jak sen / A Beatrycze jest / Dzień jak ze snu / Z wizytą u przyjaciela / Rudy wrzesień / Deszcz w obcym mieście / W hotelu jak w hotelu / Zapomnij mnie, zapomnij już

CD PB 020 CD
[ANDRZEJ I JERZY RYBIŃSCY] BALLADY
Nie liczę godzin i lat / Od jutra już / Życie z klocków lego / Wolny Paweł / Jestem nietutejszy / Pytania do księżyca / Mogłaś Małgoś / Tak mnie zostawić / Pocieszanka / To nie byłem ja / Zima tuż / Deszcz w obcym mieście / Już zapominam cię / W hotelu jak w hotelu / Zapomnij mnie, zapomnij już / A Beatrycze jest / Dzień jak ze snu / Rudy wrzesień / Z wizytą u przyjaciela

CD Snake's Music (1999)
GREATEST HITS
Nie liczę godzin i lat / Pocieszanka / Czemu jesteś wierna mi / Bez słów na wiatr / Znajdę cię / Za każdą cenę / Jestem nietutejszy / Tak mnie zostawić / Mogłaś Małgoś / Królowa lata / Życie z klocków lego / Od jutra już / Życie na miarę / Czasami pech się uśmiecha / Pytania do księżyca / Już ci wybaczyłem

CD SM 0640 CD Box Music / Snake's Music (2003)
PLATYNOWA PŁYTA
Czas relaksu / Bądź tu / Dżinsowy plecak / Na dnie serca schowaj żal / Sen o życiu / Po sezonie / Pocieszanka / Za każdą cenę / Nie liczę godzin i lat / Czy pamiętasz jak to było / Kawa czy herbata / Zima tuż / Nocna kołysanka / Mam czas / Życie bez ciebie - życie na kredyt / Kiedy lato wraca / Życie prawdziwe

CD Albatros Records (2004)
GWIAZDZBIÓR _ THE BEST
Pocieszanka (Pogoda jest dla bogaczy) / Bez słów na wiatr / Mogłaś Małgoś / Tak mnie zostawić / Za każdą cenę / Królowa lata / Jestem nietutejszy / Od jutra już / Życie na miarę / Czemu wierna jesteś mi / Życie z klocków lego / Pytania do księżyca / Nie liczę godzin i lat / Znajdę Cię / Ocali mnie uśmiech Twój / Muzyka nocą / Czas relaksu (Andrzej i Eliza) (bonus track)


CD  CD 10404 Agencja Artystyczna MTJ (2006)
[JERZY I ANDRZEJ RYBIŃSKI] THE BEST - CZAS RELAKSU
Biały dom / Złota kołysanka / Nie liczę godzin i lat / Marzenia po sezonie / Pocieszanka / Nic tu po tobie / Na dnie serca schowaj żal / Prawdziwy romans / Czas relaksu / Na sąsiedniej ulicy / Dżinsowy plecak / Chłopcy z gór / Zima tuż / Spokój / Dotknięci / Sen o życiu / Wszystko ma swój czas / Każdy tego chce / Senne koszmary

CD MediaWay (2006)
MOJE PIOSENKI [PLATYNOWA KOLEKCJA]
Nie liczę godzin i lat / Pocieszanka / Pytania do księżyca / Mogłaś Małgoś / Od jutra już / Jestem nietutejszy / Życie prawdziwe / Królowa lata / Bądź tu / Kiedy lato wraca / Tak mnie zostawić / Zima tuż / Za każdą cenę / Życie z klocków LEGO / Na dnie serca schowaj żal / Życie bez ciebie / Dżinsowy plecak / Czas relaksu / To nie byłem ja / K.B.M.
 Utwory nagrano w maju 2006 r. (z wyjątkiem utworu nr 10 - nagrany w 2002 r.)

PD R-0291 Ruch (1970)
[JERZY GRUNWALD I ANDRZEJ RYBIŃSKI]
Nie zmogła go kula

PD R-1064 Tonpress (1980)
Hej, panie słońce

PD 541  Wytwórnia Pocztówek Dźwiękowych H. Głowala F. Krzysztofiak
[EDWARD HULEWICZ / ANDRZEJ RYBIŃSKI] HEJ BABY, BABY / NIE ZMOGŁA GO KULA
Nie zmogła go kula

CDS Promo CD 258 Box Music / Pomaton EMI (2000)
CZAS RELAKSU
Czas relaksu

LP XL/SXL 0666 Muza (1970)
[RÓŻNI WYKONAWCY] NA SZKLE MALOWANE
Bądź zdrowa dziewczyno / Czekałem na ciebie / Nie zmogła go kula (wyk. A. Rybiński, J. Grunwald i Partita)

LP XL 0824 Muza (1971)
[RÓŻNI WYKONAWCY] RADIOWA PIOSENKA MIESIĄCA 1971
Nie zmogła go kula (wyk. A. Rybiński, J. Grunwald i Partita)

LP SX 2589 Muza (1988)
MC CK 117 Muza (1988)
[RÓŻNI WYKONAWCY] ANDRZEJ KURYŁO - Z BIEGIEM LAT
Życie z klocków lego

LP SX 2603 Muza (1988)
MC CK 775 Muza (1988)
[RÓŻNI WYKONAWCY] WIECZÓR KAWALERSKI - PIOSENKI ANTONIEGO KOPFA
Czasami pech się uśmiecha

MC CK 1287 Muza (1993)
[RÓŻNI WYKONAWCY] ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1970 vol. 2
Bądź zdrowa dziewczyno

MC CK 1288 Muza (1993)
[RÓŻNI WYKONAWCY] ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1970 vol. 3
Nie zmogła go kula (wyk. A. Rybiński, J. Grunwald i Partita)

CD PNCD 378 Muza (1997)
[RÓŻNI WYKONAWCY] 70. W SKALI BEAUFORTA vol. 1
Nie zmogła go kula (wyk. A. Rybiński, J. Grunwald i Partita)

CD PNCD 831 Muza (2004)
[RÓŻNI WYKONAWCY] POWSTANIE WARSZAWSKIE
Serce w plecaku

CD PNCD 1457 Muza (2012)
[2 PLUS 1] 40 PRZEBOJÓW
Nie zmogła go kula (wyk. A. Rybiński, J. Grunwald i Partita)



Żródła:

  "Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - ROCK 'N' ROLL 1959-1973" - autorzy: Jan Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Wojciech Zając (wyd. Rock Serwis Kraków, 1995)
  Ryszard Wolański - "Leksykon Polskiej Muzyki Rozrywkowej" (wyd. Agencja Artystyczna MTJ - Warszawa 2003)
  https://pl.wikipedia.org/wiki/Andrzej_Rybi%C5%84ski
  http://www.bibliotekapiosenki.pl/Rybinski_Andrzej
  http://www.nto.pl/magazyn/wywiady/art/4474027,beatlesi-ukradli-mi-piosenki,id,t.html (tekst i zdjęcie)
http://www.kppg.waw.pl/person.php?art=932&nazwa=&prf=2&ruch=200
https://www.discogs.com/artist/712176-Andrzej-Rybi%C5%84ski
https://www.discogs.com/Andrzej-Rybi%C5%84ski-Andrzej-Rybi%C5%84ski/release/2562693
https://www.discogs.com/Andrzej-Rybi%C5%84ski-Andrzej-Rybi%C5%84ski/release/1713204
https://www.discogs.com/Andrzej-Rybi%C5%84ski-Mam-Czas-Na-Relaks/release/6426888
https://www.discogs.com/Andrzej-Rybi%C5%84ski-Ca%C5%82ym-Sercem/release/4554112
https://www.discogs.com/Andrzej-Rybi%C5%84ski-Platynowa-P%C5%82yta/release/4292683
https://www.discogs.com/Jerzy-Rybi%C5%84ski-i-Andrzej-Rybi%C5%84ski-Czas-Relaksu/release/4289351
http://www.bibliotekapiosenki.pl/Rybinski_Andrzej_Greatest_Hits_(2)_(CD)_Sonic_1992
http://www.bibliotekapiosenki.pl/Rybinski_Andrzej_Greatest_Hits_(CD)_Snake_s_Music_1999
http://allegro.pl/andrzej-rybinski-the-best-i6280543732.html
http://allegro.pl/andrzej-i-jerzy-rybinscy-cd-ballady-rybinski-i6225880281.html
http://allegro.pl/andrzej-rybinski-moje-piosenki-nie-licze-godzin-i6252272169.html
https://www.discogs.com/Hulewicz-A-Rybi%C5%84ski-Hej-Baby-Baby-Nie-Zmog%C5%82a-Mnie-Kula/release/7759892


  Uzupełnienie biogramu, dyskografii oraz pomoc w skompletowaniu wykazu nagrań radiowych Pana Andrzeja mile widziana!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz