niedziela, 2 lutego 2014

Mila Cylwik (Emilia Czerwińska) (krótka notka)

  Mila Cylwik (wł. Emilia Czerwińska) - wokalistka.
  Wiosną 1964 r. pojawiła się w składzie grupy Chochoły. Z zespołem wystąpiła na II Krajowym Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu, gdzie wokalnie wspierali grupę także  Piotr Miks i Sylwester Masio Kwiek. Formacja wystąpiła na festiwalu jako reprezentant wytwórni płytowej Veriton, która wydała dwie "czwórki" Chochołów. Na jednej z nich M. Cylwik zaśpiewała piosenkę: "Dwa kieliszki czaru". W tym czasie, dla Polskiego Radia, z grupą Chochoły nagrała cztery piosenki: "Stary park"; "Dwa kieliszki czaru"; "Dzień dobry, to ty" i " Pocałuj mnie choć jeden raz". Jesienią tego roku, wraz z P. Miksem, S. M. Kwiekiem i W. Czerwińskim, odeszła z formacji.

  Tyle źródła pisane drukowane, reszta to źródła internetowe.
  Tekst poniższy wynika jednego z komentarzy pod piosenką "Stary park" na youtube (http://www.youtube.com/watch?v=oYMT1ldfy7Y) , który wyjaśnia, że bohaterka tego wpisu, po zawarciu związku małżeńskiego z Panem Wiesławem Czerwińskim, występowała później jako Emilia Czerwińska. Potwierdzeniem tego faktu może być notka biograficzna zespołu Chochoły w w Leksykonie R. Wolańskiego, gdzie wokalistka jest przedstawiona jako Emilia Czerwińska.
  Jedynym miejscem, gdzie można coś znaleźć o dalszej drodze artystycznej  artystki jest strona: http://marcin23-s.blogspot.com/2009/04/emilia-czerwinska.html  (polecam jej odwiedzenie, autor pisze o wielu wokalistkach z lat 70-tych i nie tylko). Dlatego pozwoliłem sobie nieco skrócić tekst autora i napisać o dalszych losach wokalistki.

 Naukę śpiewu zaczęła w Średniej Szkole Muzycznej im. F.Chopina w Warszawie. Po uzyskaniu dyplomu została zaangażowana przez estradę dolnośląską w której przez trzy lata doskonaliła warsztat wokalny. W tym samym czasie rozpoczęła współpracę z nestorem naszej piosenki, Mieczysławem Foggiem, śpiewając w jego żeńskim zespole „Baby Jagi”.
  Współpraca z zespołem nie była jednak spełnieniem jej marzeń, dlatego w 1977 r. rozpoczęła karierę solową wiążąc się z Estradą Warszawską. Pierwszą radiową piosenką którą nagrała i która później stała się przebojem była piosenka „ Miłość pomaga w życiu”. Kilka miesięcy później nagrała „Nie żałujmy tej miłości” i piosenka stała się przebojem „Lata z Radiem”, następnie kolejne przeboje „Szczęście przyjdzie na pewno” i „Znajdziemy Szczęście”.
  Wiosną 1979 roku, „związała się” z Polskim Radiem w Katowicach gdzie pod opieką Jerzego Miliana nagrała ponad dwadzieścia piosenek, jej doradcą repertuaru została Bogusław Starzyński. Pomimo planów, nigdy nie nagrała płyty długogrającej.  Pozostały dwa single winylowe oraz kilkanaście pocztówek dźwiękowych. Na płycie CD ukazały się dwie jej piosenki „ Dom Twoj to mój świat” oraz „Wróżka nocy” obie na autorskich składankach Anny Wareckiej.
 Niestety, w latach 80-tych i później E. Czerwińska nie nagrała już żadnego przeboju i znikła z polskiej estrady.

Poszukując materiałów o Pani Emilii znalazłem także taki artykuł na blogu Pana Darka:
http://fsfsdfsdfsfsfdsdf.wordpress.com/2012/10/26/zapomniana-okladka-mieczyslaw-fogg-i-baby-jagi-cz-2/
Z artykułu w Nowej Wsi, zamieszczonego na w/w stronie, wynika, że E. Czerwińska była wokalistką śpiewającą, wraz z Krystyną Borecką, z Panem Foggiem, a zespół Baby Jagi, to grupa instrumentalna. Trudno teraz powiedzieć ile w tym kurtuazji, a ile opisu stanu faktycznego...

Emilia Czerwińska



NAGRANIA PŁYTOWE:

EP V-291 Veriton (06.1964)
CHOCHOŁY
Dwa kieliszki czaru
  Skład: M. Cylwik i Chochoły: Andrzej Turski - gitara; Tomasz Jaśkiewicz - gitara; Paweł Brodowski - gitara basowa; Wiesław Czerwiński - saksofon; Tomasz Butowtt - perkusja oraz chórek: Anna Rusek, Barbara Rusek,  Jerzy Cieślański, Bohdan Grzymała-Siedlecki

SP S193 Tonpress (1979)
EMILIA CZERWIŃSKA
Nie żałujmy tej miłości / Szczęście przyjdzie na pewno

SP S254 Tonpress
EMILIA CZERWIŃSKA
Kto mnie wie, ten mnie wie / Ładny ten świat

PD R-0582 Ruch
EMILIA CZERWIŃSKA
Nowa miłość

PD R0860 Tonpress
EMILIA CZERWIŃSKA
Nie żałujmy tej miłości

PD R1145 Tonpress
EMILIA CZERWIŃSKA
Co nam da nowy dzień


PD R0526-II Tonpress
EMILIA CZERWIŃSKA
Ta chwila przyjdzie znów / Miłość w życiu pomaga

PD R0585-II Tonpress
EMILIA CZERWIŃSKA
Bo ty to ty a ja to ja / Wróżka nocy

PD R0686-II Tonpress
EMILIA CZERWIŃSKA
Zacznijmy jeszcze raz / Ani słowa o mnie

PD R0781-II Tonpress
EMILIA CZERWIŃSKA
Dom twój to mój świat / Nic o mnie nie wiesz

PD R0859-II Tonpress
EMILIA CZERWIŃSKA
Wraca lato / Tak było mi raz

PD R0553-II Tonpress (1977)
Jedynie z nim

PD R0797-II Tonpress
Razem przez jesień

PD R0802-II Tonpress
Gdyby nie ty i ja

MC NK-533 Wifon
PLEBISCYT STUDIA GAMA - 4
Nie żałujmy tej miłości

CD PNCD 618 PN Muza (2002)
RZEKA WSPOMNIEŃ - PIOSENKI ANNY WARECKIEJ
Dom twój to mój świat

CD PNCD 1467 Muza (2012)
CHOCHOŁY (seria GWIAZDY POLSKIEGO BIG BEATU)
Dwa kieliszki czaru / Pocałuj mnie choć jeden raz

NAGRANIA RADIOWE:

05.1964:
Stary park (z zesp. Chochoły); Dwa kieliszki czaru (z zesp. Chochoły); Dzień dobry, to ty (z zesp. Chochoły); Pocałuj mnie choć jeden raz (z zesp. Chochoły)

Nagrania radiowe i zamieszczone na pocztówkach dźwiękowych (wg http://marcin23-s.blogspot.com/2009/04/emilia-czerwinska.html):
Nowa miłość; Co nam da nowy dzień; Miłość pomaga w życiu; Ta chwila przyjdzie znów; Dom Twój to mój świat; Nic o mnie nie wiesz; Wraca lato; Tak mi było raz; Zacznijmy jeszcze raz; Ani słowa o mnie; Bo Ty to Ty a Ja to Ja; Wróżka nocy; Jedynie z nim; Gdyby nie Ty i Ja; Razem przez jesień; Odchodzę żeby zostać; Jeśli mnie porzucisz; To szczęście przyjdzie napewno; Znajdziemy szczęście; Ty wiesz czego pragnę; Chłopak jak z nieba; Nie chcę wróżby; Tak było nie raz; Chyba tak musi być; Co nam da nowy dzień; Dobry wieczór moje miasto


Źródła: Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - Rock'n'Roll - 1959-1973 - autorzy: Jan Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Janusz Zając (wyd. Rock-Serwis, Kraków 1995)
http://marcin23-s.blogspot.com/2009/04/emilia-czerwinska.html
http://www.youtube.com/watch?v=oYMT1ldfy7Y
http://kppg.waw.pl/person.php?art=2470&nazwa=&prf=1&ruch=200
http://fsfsdfsdfsfsfdsdf.wordpress.com/2012/10/26/zapomniana-okladka-mieczyslaw-fogg-i-baby-jagi-cz-2/
Zamieszczona ilustracja pochodzi z katki pocztowej wydanej przez Ruch w końcu lat 70-tych.

Uzupełnienie biogramu: 8 sierpnia 2014 r.
Zamieszczenie ilustracji: 11 sierpnia 2015 r.

Wszelka pomoc przy dalszym uzupełnieniu biogramu mile widziana!
Szkoda, że Pan Wiesław Czerwiński nie odpowiada na moje próby skontaktowania się...

5 komentarzy:

  1. http://www.youtube.com/user/milawie5

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za podany link. Można tam znaleźć kilka piosenek śpiewanych przez Panią Emilię. Pod jednym z filmów z piosenką "Stary park" próbowałem skontaktować się z Panem Wiesławem Czerwińskim. Jak na razie z miernym skutkiem. Niestety.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Była jedną z 2 solistek grupy "Baby Jagi". Źródło: Stolica nr 13 (1112) 1969

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za powyższą informację. Niestety, nie posiadam wspomnianego numeru tego czasopisma. Jeśli Pan/Pani ma dostęp do artykułu, to proszę o przysłanie skanu lub zdjęcia na adres e-mail podany na górze bloga.
      Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  3. Wiesław Czerwiński 602 271 571

    OdpowiedzUsuń