niedziela, 14 czerwca 2020

Cykady [szkic biogramu]

  Zespół wokalno-instrumentalny Cykady powstał na początku 1963 r. w Łodzi. Grupa powstała w XXXI LO im. Ludwika Zamenhoffa, a założycielem był młody nauczyciel śpiewu i muzyki, Bernard Szołtysik, który grał także na pianinie..
  W pierwszym składzie formacji śpiewały: Urszula Gęsicka, Grażyna Owczarek, Elżbieta Domańska, Helena Nowicka, Jadwiga Chyżyńska, Ewa Walewska, Jadwiga Czesna, Barbara Olejniczak, Grażyna Gutarkiewicz, Jadwiga Milczarek, Zofia Zajdel i Bogusława Cywińska. Grupie wokalnej towarzyszył zespół instrumentalny, w skład którego m.in. wchodzili: Jan Strzykowski - saksofon; Jan Kaczmarek; Sławomir Dąbrowski - akordeon, perkusja; Jerzy Zalewski - kontrabas i Zdzisław Misztal.
  W połowie roku zespół przeszedł pod opiekę Komendy Chorągwi Łódzkiej Związku Harcerstwa Polskiego. Próby odbywały się w siedzibie Komendy w Łodzi przy ul. Gdańskiej. Grupa przyjęła nazwę Cykady.
  W grupie instrumentalnej towarzyszącej wokalistkom, która wykrystalizowała się po przejściu pod skrzydła ZHP, grali: B. Szołtysik - pianino; J. Strzykowski - saksofon; Jerzy Rochala - gitara; Janusz Płyta - gitara basowa; Zbigniew Pintera - gitara; Karol Izdebski - perkusja i Tomasz Król - instrumenty klawiszowe. Przez rok z zespołem współpracował Antoni Baraniak - saksofon, klarnet.
  Śpiewających dziewcząt w grupie początkowo było dwanaście, potem liczba się zmieniała, a w końcu zostało sześć. Trzon formacji tworzyły: G. Owczarek, J. Czesna, Z. Zajdel, Grażyna Maszkowska i Małgorzata Maliszewska. W zespole śpiewały także: B. Cywińska; Krystyna Kulpińska, Teresa Morawska i krótko Teresa Sobczyk.
  Repertuar dla zespołu komponowali B. Szołtysik i Czesław Majewski, a teksty pisał Cezary Juszyński, czyli Jan Gwóźdź. Z grupą współpracowali także inż. Jan Rzepecki i Jerzy Woźniak, operator i reżyser filmowy.
  W czerwcu 1964 r. Cykady wzięły udział w II Krajowym Festiwalu Polskie Piosenki w Opolu. Potem jeszcze trzykrotnie wystąpiły na tej imprezie.
  Od 1964 r. zespół uczestniczył w Harcerskich Lipcach Muzycznych, najpierw w Przasnyszu, potem Ciechanowie, a następnie Olsztynie. Na imprezach tych brały udział także inne grupy, m.in. Alibaki, Skaldowie i Nastolatki. Wokalistkami opiekowała się znakomita piosenkarka Wanda Warska, a muzykami - kompozytor i multiinstrumentalista, Andrzej Kurylewicz. Innymi wykładowcami byli m.in. Zbigniew Namysłowski i Janusz Popławski. Podczas Harcerskiego Lipca Muzycznego 1966 formacja wystąpiła w koncercie finałowym poza konkursem. Zespół grał także na obozach harcerskich w Lubiatowie nad morzem, a muzycy byli tam instruktorami dla młodszych kolegów. Po dwóch latach od powstania formacja przeniosła się do Hufca Łódź-Górna przy ul. Sienkiewicza.
  Cykady wystąpiły w programie telewizyjnym "Po szóstej".
  W kwietniu 1967 r. zespół zwyciężył na łódzkim Festiwalu Młodzieżowej Muzyki Rytmicznej, a decyzją jury najlepszymi instrumentalistami imprezy zostali muzycy Cykad: J. Rochala (gitara), J. Płyta (gitara basowa) i K. Izdebski (perkusja). Podczas koncertu finałowego grupa wykonała następujące utwory: "Prząśniczka", "Fuga C-mol" - Bacha, "A nam gitara opowiada", "Zielony płomień" i "Gdzie szukać mam".
  W historii zespołu w składzie zmieniało się wielu muzyków. W 1966 r. grającego na instrumentach klawiszowych T. Króla zastąpił Krzysztof Sowiński (eks Czarodzieje). Na scenie zaczęli pojawiać się, obok dziewcząt, także wokaliści: Waldemar Adriańczyk i Zbigniew Gajewski. Ten ostatni, po odejściu do wojska K. Izdebskiego, zaczął grać na perkusji. W 1968 r. J. Rochala odszedł z grupy, a nowym gitarzystą zespołu został Michał Potępa (eks Kanon Rytm). Wraz z odejściem w 1969 r. J. Płyty (do zespołu Maryli Rodowicz(*)) i Z. Pintery (do grupy Anny German(*)), Cykady zakończyły działalność.

Cykady (przed siedzibą Komendy Chorągwi Łódzkiej ZHP)
w środku - wokalistki, od lewej: G. Owczarek, B. Cywińska, M. Maliszewska, G. Myszkowska, J. Czesna, Z. Zajdel
oraz instrumentaliści: u góry od lewej: J. Płyta, J. Rochala; u dołu od lewej: K. Izdebski, K. Sowiński, (brak na zdjęciu Z. Pintery)


(*) informacja wymaga potwierdzenia

  Źródła:
"Łódzka scena młodzieżowa. Lata 60. i 70. XX wieku" autor: Dariusz Postolski (wyd. Księży Młyn Dom Wydawniczy, Łódź, 2019 r.)
Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - Rock'n'Roll 1959-1973" - autorzy: Jan Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Wojciech Zając (Wyd. Rock-Serwis, Kraków - 1995 r.)

wycinek z tygodnika "Na przełaj" (zdjęcie i tekst o  zwycięstwie formacji na Festiwalu Młodzieżowej Muzyki Rytmicznej w Łodzi), wycinek bez daty, data imprezy za EPMR

Wycinek (foto) z archiwalnego numeru tygodnika harcerskiego "Na przełaj" nadesłał nieoceniony Pan Aleksander Nowak. Wielkie dzięki Panie Aleksandrze!
Opis osób znajdujących się na fotografii - wg opisu bardzo podobnej fotografii w książce Pana Dariusza Postolskiego (tam jest więcej osób na zdjęciu)

[biogram uzupełniony 16.06.2020 r.]


      Uwagi:
 1. Uzupełnienie informacji o zespole, wykaz nagrań radiowych i zdjęcia formacji - mile widziane!
 2. Na stronie kppg.waw.pl nie ma żadnej informacji o nagraniach płytowych grupy.
 3. W książce Pana Postolskiego jest wiele fotografii formacji. Zachęcam do zajrzenia do tej publikacji.
 4. W książce D. Postolskiego mamy taki fragment:
  "W 1965 roku na festiwalu w Opole Cykady zdobyły nagrodę za piosenkę "My jesteśmy tralala" Czesława Majewskiego i Cezarego Juszyńskiego. Nagrodę ufundował właśnie Jan Gwóźdź (Juszyński). Piosenka była pastiszem na popularny zespół Filipinki."
 W wikipedii, na stronie o KFPP Opole 1965, nie ma informacji o takiej nagrodzie.
 Inna rzecz, to nagroda, którą sobie ktoś sam zafundował...



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz