W finale Młodzieżowego Festiwalu Muzycznego (18-20.07.1969) Pakt zdobył IV miejsce i nagrodę CRZZ. Przed występem zespołu na I Ogólnopolskim Festiwalu Awangardy Beatowej w Kaliszu (27-30.11.1969) można było sądzić, iż we Wrocławiu pojawiła sie kolejna awangardowa formacja rockowa. Brak powodzenia na tej imprezie spowodował porzucenie ambitnego repertuaru na rzecz folk rocka.
Pierwsze nagrania radiowe przyniosły grupie pewną popularność (Ballada o wiatrakach; Milczy kamień przy drodze). Nie zauważono piosenki "Przyjdą chłopcy", prezentowanej w koncercie "Premier" VIII KFPP w Opolu. Zespół występował głównie na terenie Wrocławia, w klubach "Pałacyk" i "Piwnica Świdnicka". Wziął również udział w śpiewogrze Katarzyny Gaertner i Ernesta Brylla "Janosik, czyli na szkle malowane", wystawianej w listopadzie 1970 r. w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Kolejne nagrania nie przyniosły grupie popularności.
W połowie 1971 r. gitarzystą basowym został Jerzy Kordas, a T. Prokopa zastąpił Lesław Kot. W roku następnym do Paktu dołączył perkusista Lech Chalimoniuk, J. Krzaklewski objął funkcję gitarzysty, a Z. Wrzos basisty. Z zespołem współpracował także Włodzimierz Krakus - flet, instrumenty perkusyjne.
W 1973 r. na liście przebojów "Non Stopu" pojawiła sie kompozycja Paktu "Dialog pretensjonalny". Z końcem 1974 r. grupa rozwiązała się. Później pojawił sie Super Pakt z Andrzejem Pluszczem i Janem Borysewiczem, ale była to już inna formacja. Część muzyków z Paktu znalazła się w 1975 r. w grupie Romuald i Roman.
NAGRANIA PŁYTOWE
EP N-0603 Muza (04.1970)
Milczy kamień przy drodze / Tulipany / Ballada o wiatrakach / Złote słowa
Skład: E. Wójcik - śpiew; T. Prokop - gitara, śpiew; Z. Wrzos - gitara; E. Basaraba - gitara basowa, J. Krzaklewski - perkusja
EP N-0652 Muza (06.1971)
Polubić / Można i tak / Myślę o sobie w osobie trzeciej / Żaglem przez zmierzch
Skład: E. Wójcik - śpiew; T. Prokop - gitara, śpiew; Z. Wrzos - gitara; E. Basaraba - gitara basowa, J. Krzaklewski - perkusja
PD KP-165 Muza (1970)
Żołnierz wraca pod dach
NAGRANIA RADIOWE
1970:
Ballada o wiatrakach (voc. E. Wójcik); Milczy kamień przy drodze (voc. E. Wójcik); Tulipany (voc. E. Wójcik); Złote słowa (voc. E. Wójcik); Żal o motyli; Przyjdą chłopcy; Żołnierz wraca pod dach
1971:
Polubić (voc. E. Wójcik); Można i tak (voc. E. Wójcik); Myślę o sobie w osobie trzeciej (voc. E. Wójcik); Żaglem przez zmierzch (voc. E. Wójcik)
1972:
Dialog pretensjonalny
Źródło: "Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - ROCN 'N' ROLL 1959-1973" - autorzy: Jan Kawecki, Janusz Sadłowski,
Marek Ćwikła, Wojciech Zając
W 2007 r. ukazało się na 2 płytach CD wydawnictwo "Z Archiwum Polskiego Radia vol. 6 - Wrocławska Grupa Beatowa Pakt (Nagrania radiowe z lat 1969-2000)"
CD 1
Ballada o wiatrakach / Osiołkowi w żłobie dano / Można i tak / Czarna róża / Chłopiec ze snów / Od kochania / Rydwan / To trudno / Fiołki garściami / Ziemia obiecana / Milczy kamień przy drodze / Hare Krisna / Złote słowa / Polubić / Nauczyłem siebie / Myślę o sobie w trzeciej osobie / Późna jesień / Kogel-mogel / Tulipany / Żal do motyli / Przyjdą chłopcy / Żaglem przez zmierzch / Żołnierz wraca pod dach / Hej, Wrocławianie
CD2
Gdzież ona nocuje / Listopadowa miłość / Pół godziny z tobą / Zębate koła czasu / Dobro i zło / Dialog pretensjonalny / Romantyczny świat / Dookoła nas / Uciekajmy / Fiołki garściami / Romantyczny świat / Uciekajmy / Ballada o wiatrakach (Live) / Czarna róża (Live) / Ziemia obiecana (Live) / Pogoń za diabłem (Live) / Żal do motyli (Live) / Żołnierz wraca pod dach (Live) / Szeregowiec Gitara (Live) / Przyjdą chłopcy (Live)
Kilka utworów grupy Pakt można pobrać lub wysłuchać na stronie:
http://www.jedynka.art.pl/artysci/4art.php
Na tejże stronie jest sporo zdjęć grupy, m. in. to:
PS:
1. Zastanawia mnie fakt wymienienia w źródle 12 utworów nagranych dla radia, natomiast w dwupłytowym wydawnictwie z 2007 r. jest 36 utworów studyjnych i 8 nagranych z koncertów. Albo cud, albo "Encyklopedia" nie zawiera spisu wszystkich nagrań. Ale wciąż to jedyne żródło wiedzy o wykonawcach z lat 60-tych i 70-tych. Jesli są inne to proszę o informację.
2. Był w radiu, ponad ćwierć wieku temu, przedstawiony cykl pod tytułem "Wejście rocka". W Magazynie Muzycznym "Rytm" przedstawiano zrealizowany przez Pana redaktora z Radia Opole (niestety nie pamiętam nazwiska) początki polskiego rocka (rock and rolla, big beatu) do roku 1964. Posłuchałbym jeszcze raz tej audycji. Może ktoś ma...
Autorzy ksiązki nie mieli dojscia do wszystkich źródeł.Jak widać nawet w tej dziedzinie wykopalisk- nauka idzie do przodu
OdpowiedzUsuńJak mówi stare powiedzenie: od przybytku głowa nie boli. Cieszy, że Polskie Radio opublikowało takie wydawnictwo. Szkoda, że obecnie nie kontynuuje tej serii... Może kiedyś wyda inne nagrania ze swojego archiwum? Marzy mi się płyta (płyty) z Gitariady 1965. Szczególnie występ Czerwonych Gitar!
OdpowiedzUsuńPozdrawiam.
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuń"W połowie 1971 r. gitarzystą basowym został Jerzy Kordas, a T. Prokopa zastąpił Lesław Kot. W roku następnym do Paktu dołączył perkusista Lech Chalimoniuk, J. Krzaklewski objął funkcję gitarzysty, a Z. Wrzos basisty. Z zespołem współpracował także Włodzimierz Krakus - flet, instrumenty perkusyjne".
OdpowiedzUsuńTo nawet widać na zdjęciach. Chalimoniuk dołączył później. W tym okresie (1971/72) w zespole grali: L. Kot, Z. Wrzos nadal na gitarze, Włodek Krakus głównie na basie może na czymś jeszcze (zdaje się, że zastąpił Kordasa), no i Krzaklewski na perkusji. Później Krakusa zastąpił Edward Basaraba (wcześniej też grał) a Krzaklewskiego za bębnami Chalimoniuk, przy czym nic mi nie wiadomo żeby Krzaku grał na gitarze w Pakcie, namieszali trochę.
Dziękuję bardzo za informacje. Trudno w tej chwili rozstrzygnąć, jak to było. Pewnie sami muzycy nie pamiętają... Cóż, upływ czasu - ponad 40 lat.
OdpowiedzUsuńPS. Szkoda, że blog "Autsajderzy..." jest tylko dla wybranych. I to z powodu jednej, piszącej te słowa, osoby. Panie Sławku, ja bez Pana zgody nic nie wykorzystam.
Pozdrawiam.
Tak zgadzam sie z osobą , która napisała , że w 1971 Lech Chalimoniuk nie grał w Pakcie, ponieważ był wówczas perkusistą wrocławskiej grupy AWERS klawiszowca Romana Sonnenberga, działającej przy klubie AE Simplex. Nie wierzę natomiast w powrót po 1971 Edwarda Basaraby ponieważ w 1971 r. wyjechał do Londynu i zakonczył muzykowanie, poźniej zajął się biznesem.
OdpowiedzUsuńDziękuję za informacje. Podane informacje nie zmieniają zawartości opisanego wyżej biogramu. Szkoda także, że podane są one anonimowo i nie można się na nie powołać...
OdpowiedzUsuńA może napisze Pan na temat wspomnianej grupy Awers. Warto takie zespoły "utrwalić"...
Pozdrawiam.
Tadziu Prokop wtedy nie śpiewał tylko Zbyszek Tobola Wrocław za niego
OdpowiedzUsuńProszę o podpisanie się pod swoim komentarzem. Niestety, nie mogę powołać się na anonimowy komentarz...
UsuńPozdrawiam.