Zespół wokalno-instrumentalny Bardowie został założony w lutym 1966 r. przez Ryszarda Szylberga przy Zarządzie Okręgowym Związku Zawodowego Pracowników Służby Zdrowia jako grupa jazzu tradycyjnego. Zespół tworzyli: Tadeusz Konieczny - pianino, organy; Piotr Siwek - kontrabas, gitara basowa; Bernard Głęboczyk - puzon; Aleksander Michalski - klarnet, saksofon, lider; Jerzy Wojciechowski - banjo, gitara; Kazimierz Jeliński - tuba; Janusz Olszewski - trąbka; Włodzimierz Głęboczyk - perkusja; Wojciech Skowroński - śpiew; Mirosława Kowalak - śpiew; Stefan Piątkowski - śpiew.
W październiku 1966 r. braci Głęboczyków, J. Wojciechowskiego, J. Olszewskiego i K. Jelińskiego zastąpili: Hubert Szymczyński - puzon; Jan Garbarek - perkusja; Ryszard Każmierczak - banjo, gitara; i Marian Napieralski - trąbka. Grupa, związana z Domem Kultury "Kolejarz", wykonywała podczas koncertów repertuar dixielandowy i rhythm and bluesowy.
W 1967 r. Bardowie zdobyli 1 nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Muzycznych CRZZ w Polanicy Zdroju. W efekcie zespół zaproszono na V KFPP w Opolu. W koncercie "Mikrofon dla wszystkich" W. Skowroński wykonywał m. in. "Umarł Maciek, umarł" i "Do widzenia, Teddy". Z grupą współpracował także wokalista Piotr Kuźniak.
Od początku 1968 r. Bardowie stali się grupą rhythm and bluesową, związaną z klubami "Pod Maskami" i "Nurt". W latach 1968-1970 w zespole występowali: Eugeniusz Efenberg - saksofon; Jerzy Korman - gitara; Tomasz Dziubiński - gitara, śpiew; Kazimierz Plewiński - gitara basowa, śpiew; Grzegorz Zerbst - perkusja; Grzegorz Korczyński - organy; Przemysław Lisiecki - perkusja; Wojciech Kurowiak - gitara; Janusz Żurawski - gitara basowa; Piotr Piber - organy; Jacek Napierała - trąbka; Mirosława Kieniewicz - śpiew; Wojciech Lisiecki - spiew; Andrzej Nackowski - śpiew, Anna Szmeterling - śpiew. W 1969 r. grupa dotarła do finału II Młodzieżowego Festiwalu Muzycznego w Rybniku i Chorzowie.
Od początku lat 70-tych formacja zwiazana była z klubem "Akumulatory" Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 1970-1971 grupę tworzyli: Jacek Nowak - gitara basowa; Stanisław Bartosik - pianino; Roman Gloger - gitara, śpiew; Jan Zieliński - perkusja, śpiew; Hubert Barlitz - gitara; Jerzy Kosmowski - gitara basowa; Paweł Dubowicz - pianino; Włodzimierz Maliszewski - perkusja. W ostatnim składzie Bardów występowali: Janusz Piątkowski - pianino,
lider; Marek Surdyk - instrumenty perkusyjne; Zbigniew Wrombel - gitara basowa; Tadeusz Gbur - trąbka; Stanisław Stanisławski - puzon; Zenon Dolata - saksofon altowy; Włodzimierz Janowski - śpiew; Aleksandra Caputa - śpiew; Hanna Banaszak - śpiew. Zespół rozwiązał się po III Młodzieżowym Festiwalu
Muzycznym (26-28.09.1975), kiedy Zbigniew Górny zaproponował pracę we własnej orkiestrze.
Z muzyków występujacych w Bardach, K. Plewiński założył w latach 70-tych Ergo Band, H. Banaszak po współpracy z formacją Sami Swoi rozpoczęła karierę solową, a A. Szmeterling, jako Anna Jantar, nawiązała wspólpracę z Wagantami.
NAGRANIA RADIOWE:
1969:
Nocny blues (voc. W. Lisiecki); Wielki pies; Rzeczywistość
1975:
Do kraju szczęścia (voc. H. Banaszak); Co nam dwojgu trzeba (voc. H. Banaszak)
Źródło: "Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - ROCN 'N' ROLL 1959-1973" - autorzy: Jan Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Wojciech Zając
Oprócz poznańskich Bardów istniały zespoły o tej nazwie z Warszawy i Cieszyna. Warszawskich Bardów kiedyś opiszę, natomiast szukam jakichś informacji o grupie cieszyńskiej. Każda wiadomość mile widziana.
PS.
1. Spis nagrań radiowych jest chyba niepełny. Trudno sobie wyobrazić, aby zespół istniejący 9 lat nagrał raptem 5 utworów...
2. Ponad ćwierć wieku temu w Programie Pierwszym Polskiego Radia był przedstawiony cykl pod tytułem "Wejście rocka". W Magazynie Muzycznym "Rytm" przedstawiano zrealizowany przez Pana redaktora z Radia Opole (niestety nie pamiętam nazwiska) początki polskiego rocka (rock and rolla, big beatu) do roku
1964. Posłuchałbym jeszcze raz tej audycji. Może ktoś ma. Proszę o kontakt.
tekst i informacje niezbyt pewne.Grupa z Janowskim, Surdykiem, Piątkowskim, Gmurem nazywała się TAKT i współpracowała z Garnizonowym Klubem Oficerskim przy Niezłomnych, Akumulatory to zupełnie inna historia, Heniuś Frąckowiak, Wojtek Bednarski itd.
OdpowiedzUsuń...a ten festiwal to III Festiwal Młodzieżowej Muzyki Współczesnej w Kaliszu w marcu 1973, potem pojechaliśmy do Sopotu - byłem, widziałem.
OdpowiedzUsuńA.Lewalski
Powiem szczerze, że cieszą mnie takie listy. Informacje z pierwszego źródła są, moim zdaniem, bardzo cenne. Dlatego, Panie Andrzeju, jesli coś się nie zgadza, to - powołując sie na źródło - poprawię, aby biogram zawierał fakty. Niech Pan jasno napisze co się nie zgadza i to poprawię.
OdpowiedzUsuńCo do III Festiwalu Młodzieżowej Muzyki Współczesnej w Kaliszu to rzeczywiście odbył się w 1973 r. To nieco zaciemnia koniec zespołu, ale myślę, z Pańską pomocą, że i to się sprostuje.
Pozdrawiam
Grzegorz
wspomniany basista to janusz MURAWSKI nie ŻURAWSKI,o ile sie nie myle.
OdpowiedzUsuńDziękuję za komentarz, aczkolwiek przy ostatnim członie zdania przydałaby się pewność, a nie przypuszczenie. Może gdzieś jest jakiś spis składu grupy z tego okresu, aby potwierdzić Pana twierdzenie?
OdpowiedzUsuńPozdrawiam.
więcej informacji https://wojciechskowronski.pl/bardowie-1967.html i sporo nagrań https://www.youtube.com/watch?v=J_YCA9IHLWU&t=2184s&ab_channel=infekcja5pp
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję za powyższą informację.
UsuńPozdrawiam serdecznie.