niedziela, 8 kwietnia 2012
Czerwono-Czarni
Zespół wokalno-instrumentalny Czerwono-Czarni powstał 22 czerwca 1960 r. przy Gdańskim Jazz Clubie z inicjatywy Franciszka Walickiego, jako kontynuacja rozwiązanego w 1959 r. zespołu Rhythm And Blues. Nazwę przyjęto od barw klubu, którymi były kolory czerwony i czarny. Z muzyków grupy Rhythm And Blues w nowym zespole znalazło się trzech wokalistów: Michaj Burano, Marek Tarnowski i Andrzej Jordan oraz pianista i kierownik muzyczny nowej formacji - Zbigniew Garsen (wł. Zbigniew Wilk). Skład uzupełniali: Janusz Godlewski - śpiew; Wiesław Bernolak - śpiew; Wiesław Damięcki - kontrabas; Przemysław Gwoździowski (eks Hot Combo) - saksofon tenorowy i Ryszard Żuk (wł. Zbigniew Koziatko) - perkusja. 5 lipca spisano program Czerowno-Czarnych, po czym grupa dała swój pierwszy koncert. Oficjalny debiut formacji miał miejsce 23 lipca 1960 r. w Klubie Studentów Wybrzeża "Żak" w Gdańsku, a repertuar inauguracyjnego koncertu składal się z nastepujących pozycji" "Elevator Rock" (voc. M. Tarnowski); "Butterfingers" (voc. M. Tarnowski); "Stupid Cupid" (voc. M. Tarnowski); "First In Line" (voc. A. Jordan); "Teenage Party" (voc. A. Jordan); "Sea Of Love" (voc. J. Godlewski); "Pistachio Heaven" (instr.); "Send Me Some Lovin'" (voc. M. Burano); "Miszto" (voc. M. Burano); "Burano-Boogie" (voc. M. Burano); "Let Us Begin" (instr.); "Love Me" (voc. A. Jordan); "I Don't Care" (voc. A. Jordan); "Bernardine" (voc. M. Tarnowski); "Ten Little Indians" (voc. M. Tarnowski); "Jager Benge" (voc. M. Burano); "Lawdy Miss Clawdy" (voc. M. Tarnowski); "Caldonia" (voc. M. Tarnowski); "Sweet Little Sixteen" (voc. J. Godlewski); "Elevator Rock" (voc. M. Tarnowski); "Boogie-Woogie" (instr.).
Grupa występowała m. in. na zlocie autostopowiczów w Jeleniej Górze, koncertowała w Łódzkiem i Kieleckiem. W 1961 r. skład Czerwono-Czarnych ulegał częstym zmianom; największe sukcesy odnosił w składzie: M. Burano - śpiew; M. Tarnowski - śpiew; J. Godlewski - śpiew; P. Gwoździowski (ur. 15.01.1936 r. w Wieliczce) - saksofon tenorowy, śpiew; W. Bernolak - gitara; Tomasz Śpiewak - pianino; Gustaw Gabor - kontrabas; Jan Knap - perkusja.Wiosną grupa wyruszyła w trasę po Polsce. W Warszawie Czerwono-Czarni wystepowali na tzw. "fajfach" w restauracji "Kongresowa" oraz na porankach w kinach "Palladium" i "Skarpa".
Ważnym wydarzeniem był udział formacji w telewizyjnym "Pegazie" oraz rejestracja debiutanckiej płyty dla Pronitu w Filharmonii Narodowej (23.04.1961). Z grupą współpracowali kontrabasiści, m. in. Janusz Rafalski, Zdzisław "Sis" Orłowski i Wiesław Katana oraz pianiści: Krzysztof Sadowski, Bogdan Kezik i Krzysztof Bem. W Warszawie kontakt z zespołem nawiązał drugi gitarzysta Piotr Puławski.
Z inicjatywy F. Walickiego w 1961 r. powstał w Sopocie letni "Non-Stop" - pawilon taneczny, w którym w latach 1961-1981 występowały w miesiącach letnich (lipiec-sierpień) najciekawsze polskie zespoły pop-rockowe. Podczas pierwszego "Non-Stopu" nowym pianistą grupy został Zbigniew Podgajny (eks Sextet Organowy), by w nastepnych miesiącach pełnić tę funkcję wymiennie z T. Śpiewakiem. Zespół wykonywał głównie standardy rock and rollowe i rhythm and bluesowe oraz nieliczne utwory rodzimych kompozytorów (M. Sart, M. Święcicki). Z czasem sami członkowie Czerwono-Czarnych zaczęli tworzyć przeboje dla solistów grupy. Repertuar estradowy zespołu obejmował tak różnorodne utwory, jak: "Malowana lala"; "Sweet Little Sixteen"; "La Chanson D'Orphee"; "Piosenka o warkoczykach"; "Biedroneczki są w kropeczki" oraz kompozycje instrumentalne inspirowane folklorem, muzyką klasyczną i jazzem.
W sierpniu 1961 r. Czerwono-Czarni ogłosili w "Non-Stopie" turniej pt. "Szukamy Młodych Talentów", którego laureatami zostali Roman Hoszowski i Wojciech Gąssowski. Jesienią, po przejściu grupy pod opiekę Estrady Szczecińskiej, impreza nabrała rozmachu i została przekształcona w ogólnopolską akcję "Czerwono-Czarni szukają młodych talentów". W ramach swoich koncertów formacja dawała każdemu szansę zaprezentowania umiejetności. Przesłuchano tysiące solistów i dziesiątki zespołów. Zwycięzców eliminacji strefowych zaproszono na zorganizowane w latach 1962-1963 Festiwale Młodych Talentów w Szczecinie.
Efektem poszukiwań były występy z grupą Heleny Majdaniec, a później Karin Stanek i W. Gąssowskiego. W styczniu 1962 r. specjalizującego się w utworach country and western M. Tarnowskiego zastąpił Toni Keczer (wł. Antoni Kaczor, ur. 3.02.1935 r. w Krakowie; eks Quirino), nowym pianistą został zaś Józef Krzeczek (ur. 3.11.1939 r. w Zabłociu; eks Hot Combo). W trakcie majowych i czerwcowych występów w Warszawie Czerwono-Czarni dokonali serii nagrań dla Programu III PR. Po występach na II MFP w Sopocie (1962) grupę opuścił dotychczasowy lider P. Gwoździowski, zastąpiony przez Mirosława Wójcika (ur. 26.03.1942 r. w Chrzanowie; eks zesp. Zygmunta Wicharego). P. Gwoździowski znalazł się w prowadzonym przez T. Śpiewaka zespole kabaretu "Wagabunda". Wkrótce T. Keczer i J. Godlewski oddelegowani zostali do zespołu Luxemburg Combo, wystepującym także pod egidą Estrady Szczecińskiej. Charakter zespołu uległ radykalnej zmianie w kierunku muzyki pop.
Podczas I KFPP w Opolu (1963) zadebiutowała publicznie nowa wokalistka Kasia Sobczyk (eks Biało-Zieloni). W trakcie wspólnego festiwalowego z grupą Luxemburg Combo Czerwono-Czarni po raz kolejny udowodnili, że sa najlepszą formacją w kraju. Grupa wzięła udział m. in. w filmach fabularnych "Zbrodniarz i panna" (reż. Janusz Nasfeter, prem. 8.07.1963) i "Dwa żebra Adama" (reż. Janusz Morgenstern, prem. 24.01.1964). Po II Festiwalu Młodych Talentów odszedł M. Wójcik, który do zorganizowanego w Katowicach zespołu Daltoniści zaangażował W. Gąssowskiego. Nowymi członkami grupy zostali: Anna Cewe (eks Luxemburg Combo) - śpiew; Józef Ledecki (eks Luxemburg Combo) - śpiew; Zbigniew Bizoń - saksofon i Maciej Kossowski (eks Tralabomba Jazz Band) - śpiew, trąbka. Powrócił także T. Keczer.
Następne dwa lata były okresem dalszej popularności Czerwono-Czarnych. Najciekawszą wokalistką stała się K. Sobczyk (ur. 12.02.1945 r. w Tyczynie), która zdobywała nagrody na festiwalach opolskich ("O mnie sie nie martw"; "Nie wiem czy to warto"). Pozostali soliści też lansowali przeboje: "Chłopiec z gitarą"; "Jedziemy autostopem" (voc. K. Stanek) i "Agatko pocałuj"; "Dwudziestolatki" (voc. M. Kossowski). Okazjonalnie z zespołem występował chórek Kefirki, który tworzyły siostry Janina, Krystyna i Barbara Śmietanówny. Dopiero latem 1964 r. Czerwono-Czarni wyjechali na swe pierwsze zagraniczne wystepy do Czechosłowacji, a jesienią do NRD.
Po wyjątkowo długim okresie stabilizacji składu, latem 1965 r. odeszli: W. Bernolak, P. Puławski (do Polan) oraz W. Katana i J. Krzeczek. Nowymi członkami zespołu zostali: Jerzy Korman (eks My) - gitara; Stanisław Krawczyk (eks Modern Jazz Swing) - gitara; Ryszard Poznakowski (eks Tony) - pianino i Seweryn Krajewski (eks Pięć Linii) - gitara basowa. W nowym składzie grupa wystąpiła na "Gitariadzie", gdzie m. in. S. Krajewski wykonał nie nagrane studyjnie "Wspomnienia z wakacji".
Na przełomie 1965 i 1966 r. z grupy odeszli J. Knap, S. Krawczyk i S. Krajewski. Nowymi członkami Czerwono-Czarnych zostali: Henryk Zomerski (eks Czerwone Gitary) - gitara basowa i Ryszard Gromek (eks The Traditional Jazz Group) - perkusja. W marcu, bez T. Keczera, grupa wyjechała na tournee "Parada polskich gwiazd" do Kanady i USA, gdzie 10 kwietnia zespól wystąpił w Carnegie Hall. Z relacji recenzentów wynikało, że K. Stanek i K. Sobczyk były największą atrakcją programu. Po powrocie do kraju J. Kormana zastąpił Tadeusz Mróz (eks Pięć Linii) - gitara.
Jesienią 1966 r. Czerwono-Czarni dokonali nagrania debiutanckiej płyty długogrającej, będącej jednocześnie pożegnaniem M. Kossowskiego i Z. Bizonia. Z chwilą odejścia z grupy tego ostatniego, liderem Czerwono-Czarnych został R. Poznakowski. Spod jego pióra wyszły kolejne wielkie przeboje zespołu: "Sobota to mój dzień"; "Mały książę"; "Zakochani są sami na świecie"; "Bądź dziewczyną z moich marzeń" i "Trzynastego" (nagrodzony na V KFPP w Opolu). W 1966 r. grupa pozyskała nowych wokalistów: Henryka Fabiana (wł. Henryk Sawicki; eks Kon-Tiki) oraz Jacka Lecha (wł. Leszek Zerhau). 13 kwietnai 1967 r. formacja wystąpiła w Warszawie u boku The Rolling Stones.
Kiedy latem 1967 r. z zespołu odszedł R. Poznakowski, Czerwono-Czarni zaczęli wyraźnie odstawać od czołówki beatowej. Formację opuścił też na kilka miesięcy H. Zomerski. Lukę tę wypełniali: Marek Pietras (eks Szeptacze) - gitara; Kazimierz Pardej (eks Szeptacze) - gitara basowa i Janusz Koman - pianino, organy , gitara basowa. Już jesienią ustabilizował się nowy skład zespołu, który przetrwał do końca 1968 r. Grupę tworzyli: Klaudiusz Maga (eks Tarpany) - organy, pianino, gitara; T. Mróz - gitara; H. Zomerski - gitara basowa i R. Gromek - perkusja.
W tym składzie, nawiązując do dokonań awangardy rockowej, grupa zrealizowała "Mszę beatową" Katarzyny Gaertner i Kazimierza Grześkowiaka (prem. 14.01.1968 r., Podkowa Leśna). Później spektakl wykonywał niemal etatowo zespół Trapiści.
Własne kompozycje muzyków Czerwono-Czarnych nie zawsze trafiały w gusta młodzieżowej publiczności. Wokaliści grupy rozpoczęli wówczas lansowanie przebojów, nagrywanych głównie z zespołem Studia Rytm (m. in. "Chłopiec z wyspy"; "Opowiedz mi swoją historię"; "Statek Warszawa"; "Biały młyn"; "Gdzie szumiące topole"; "Słuchaj stary").
Z początkiem 1969 r. z zespołem rozstał się T. Keczer oraz R. Gromek, który zasilił Kwartet Warszawski. Nowymi członkami Czerwono-Czarnych zostali: Piotr Milewski (eks Drumlersi) - instrumenty perkusyjne; Wojciech Miczyński - saksofon i Marian Napieralski (eks Drumlersi) - trąbka. Poszerzenie grupy o sekcję instrumentów dętych upodobniło jej brzmienie do Akwarel i Bizonów, wzorujących się na tzw. Memphis sound. Jedynymi przebojami z tego okresu były utwory: "Lękam się, że ty odejdziesz"; "Hipopotam" i "Czereśnie, wiśnie".
W sierpniu 1969 r. do wystepującej w Polsce czeskiej grupy The Samuels odeszli K. Stanek, K. Sobczyk i H. Fabian. Odtąd Czerwono-Czarni stali się grupą towarzyszącą J. Lechowi. Gdy 27 lutego 1971 r. zmarł tragicznie K. Maga, wydawało się, że dni zespołu są policzone. Po odejściu muzyków poznańskich (W. Miczyński, P. Milewski, M. Napieralski) zespół został zredukowany do trzech osób. Nowym perkusistą grupy został Janusz Bieszke. Czerwono-Czarni, o których byt walczył H. Zomerski, zdołali przetrwać aż do 1976 r., współpracując z mało znanymi piosenkarzami (Irena Woźniacka, Bronisława Baranowska, Lew Lewterow, Bogdan Orski). Trzon formacji tworzyli: H. Zomerski - gitara basowa, flet, śpiew; Krzysztof Bernard - gitara, wiolonczela, spiew; Jacek Kunce - pianino, organy, śpiew i J. Bieszke - perkusja.
Grupa w pierwszych latach rozwoju polskiego rocka była prawdziwym poligonem doświadczalnym i wstępem do dalszej kariery dla wielu muzyków. A oto nazwiska wokalistów i instrumentalistów, którzy występowali z zespołem.
Wokaliści: Andrzej Jordan (1960-1961), Michaj Burano (1960-1963), Janusz Godlewski (1960-1962), Marek Tarnowski (1960-1961), Helena Majdaniec (1961-1963), Grażyna Rudecka (1962), Toni Keczer (z przerwami 1962-1969), Karin Stanek (1962-1969), Wojciech Gąssowski (1962-1963), Katarzyna Sobczyk (1963-1969), Anna Cewe (1963), Józef Ledecki (1963-1964), Szymon Beszlag (1963-1964), Maciej Kossowski (1963-1966), Halina Frąckowiak (1963), Wojciech Skowroński (1963), Kefirki (1964, 1967), Seweryn Krajewski (1965), Jacek Lech (1966-1972), Henryk Fabian (1966-1969), Irena Woźniacka (1972-1973), Teresa Bochenko (1975), Sława Mikołajczyk (1976)
Gitarzyści: Wiesław Bernolak (1960-1965), Piotr Puławski (1961-1965), Stanisław Krawczyk (1965), Jerzy Korman (1965-1966), Ryszard Jeziorski (1966), Tadeusz Mróz (1966-1972), Henryk Fabian (1967), Marek Pietras (1967), Krzysztof Bernard (1973-1976)
Gitarzyści basowi: Wiesław Damięcki (1960), Gustawa Gabor (1961), Janusz Rafalski (1961), Zdzisław Orłowski (1961), Wiesław Katana (1961-1965), Seweryn Krajewski (1965), Henryk Zomerski (1966-1976), Kazimierz Pardej (1967), Janusz Koman (1967)
Pianiści/organiści: Zbigniew Garsen (1960), Krzysztof Sadowski (1961), Tomasz Śpiewak (1961), Krzysztof Bem (1961), Bogdan Kezik (1961), Zbigniew Podgajny (1961), Józef Krzeczek (1962-1965), Ryszard Poznakowski (1965-1967), Janusz Koman (1967), Klaudiusz Maga (1967-1971), Jacek Kunce (1973-1975), Mirosław Stelmaszyk (1976)
Saksofoniści: Przemysław Gwoździowski (1960-1962), Mirosław Wójcik (1962-1963), Zbigniew Bizoń (1963-1966), Wojciech Miczyński (1969-1971)
Trębacze: Maciej Kossowski (1963-1966), Marian Napieralski (1969-1971)
Perkusiści: Ryszard Żuk (1960), Jan Knap (1960-1966), Ryszard Gromek (1966-1969), Piotr Milewski (1969-1971), Janusz Bieszke (1971-1974), Janusz Raciborski (1975-1976)
R. Poznakowski latem 1967 r. założył własny zespół, w składzie: R. Poznakowski - organy; Wiktor Stroiński (eks Dzikusy) - gitara; Marek Zarzycki (eks Kawalerowie) - gitara basowa; Krzysztof Lipczyński - perkusja; Marta Marcelińska - śpiew. Później związał sie z Telewizyjną Giełdą Piosenki, zostając jej kierownikiem muzycznym. W 1970 r. utworzył grupę Wiatraki, w skład której weszli K. Sobczyk i H. Fabian.
Po rozwiązaniu Wiatraków wokalistka wystepowała głownie podczas kołobrzeskich festiwali piosenki żołnierskiej, a H. Fabian zniknął z krajowych estrad. W 1986 r. K. Sobczyk pojawiła sie na "Old Rock Meeting" w Sopocie w towarzystwie swoich kolegów. Wkrótce nagrała z grupą Papa Dance nową wersję swego przeboju "Był taki ktoś". Dla firmy Brawo zarejestrowała nowe wersje swoich starych przebojów, które wydano na kasecie "Kasia to właśnie ja" (Brawo P 125, 1992). K. Sobczyk zmarła 28.07.2010 r.
H.Fabian przed szerszą publicznością wystąpił w 1987 r. podczas imprezy "Przeżyjmy to jeszcze raz - 25 lat Niebiesko-Czarnych". Zmarł 21.08.1998 r.
K. Stanek po odejściu z Czerwono-Czarnych występowała z grupami The Samuels, Aryston, Inni, Schemat i Rondo. Od 1975 r. artystka występowała prawie wyłącznie za granicą, najpierw w NRD, potem osiadła w RFN. W Polsce pojawiła się w 1991 r. na imprezie "To tylko rock and roll - Trzy dekady polskiego rocka". W czerwcu 1992 r. przedstawiła w Sopocie udany "Karin Stanek Show", promujący wspomnieniowy CD. W 1993 r. wydała książkę ze wspomnieniami zatytułowaną "Malowana lala". K. Stanek zmarła w lutym 2011 r.
T. Keczer w 1969 r. wyjechał do Szczecina, gdzie współpracował z prowadzonym przez J. Knapa zespołem Kameleony. Dwa lata później powrócił do Krakowa, wycofując się z czynnego życia estradowego. Próbą powrotu było nagranie w 1975 r. dwóch piosenek ("Każdy z wiosną odmienia się"; "Ogród moich marzeń") z zespołem Andrzeja Zygierewicza, które jednak nie wzbudziły szerszego zainteresowania. W latach 90-tych ponownie osiągnął popularność występując w zespole Ewa Głębocka And Toni Keczer, wykonującym muzykę biesiadną. Zmarł 24.11.2009 r.
H. Zomerski po rozwiązaniu Czerwono-Czarnych występował z J. Kosselą. Następnie współpracował z J. Popławskim, nie tylko jako muzyk, ale jako współpracownik fachowych pism muzycznych. W połowie lat 90-tych, po odejściu S. Krajewskiego, dołączył do Czerwonych Gitar, z którymi był związany do śmierci, która natąpiła 16.04.2011 r.
J. Ledecki po odejściu z Czerwono-Czarnych nagrywał m. in. z zespołem Adama Wiernika. Po wydaniu dwóch "Czwórek" słuch o nim zaginął.
Zmarli także: K. Maga (27.02.1971), R. Gromek (27.09.1984), T. Mróz (17.09.1991), a J. Krzeczek - w sierpniu 1991 r.
NAGRANIA PŁYTOWE ANALOGOWE
LP XL 0352 Muza
CZERWONO-CZARNI
Ani mi się śni / Czekoladowy krem / Masz takie same oczy jak ona / Sobota to mój dzień / Sandwicz (instr.) / Cztery maki / Ten pierwszy dzień / Czy krasnoludki są na świecie / Mój dom gdzieś daleko / Piosenka z kółkiem / Trzysta tysięcy gitar / Mały książę / Tato kup mi dżinsy / To nie grzech / Lot trzmiela (instr.) / Jestem ciągle sama
Nagrano w listopadzie 1966 r. Nagranie (14) z EP N-0477
Skład: K. Sobczyk - śpiew (1,6,10,12,14); K. Stanek - śpiew (2,4,8,11,13,16); T. Keczer - śpiew (3,7,9); T. Mróz - gitara; H. Zomerski - gitara basowa; R. Poznakowski - organy, pianino; Zbigniew Bizoń - saksofon tenorowy; Maciej Kossowski - trąbka; R. Gromek - perkusja
LP XL 0458 Muza
17.000.000
Siedemnaście milionów / Miłość sprzed lat / To nie moja wina / Cygańska wróżba / Nie o tobie dzisiaj myślę / Wilhelm Tell Beat (instr.) / Kwiatki / Będziesz tylko w tej piosence / Nie wystarczy zamknąć drzwi / Bądź poważny choć raz / Trochę dobrze, trochę źle / Pozwólcie śpiewać ptakom / Big-Beatland
Nagrano w grudniu 1967 r.
Skład: K. Sobczyk - śpiew (2,10); K. Stanek - śpiew (3,8,13); T. Keczer - śpiew (1,9); J. Lech - śpiew (4,11,12); H. Fabian - śpiew (5,7); T. Mróz - gitara; H. Zomerski - gitara basowa; K. Maga - organy, pianino, gitara, śpiew (8); R. Gromek - perkusja
LP XL 0475 Muza
MSZA BEATOWA "PAN PRZYJACIELEM MOIM"
Introitus (wg psalmu 2 i 92) / Kyrie / Gloria / Graduale (wg psalmu 92) / Credo / Sanctus / Agnus Dei / Communio - Kolęda (Płonie gwiazda) / Chwalcie imię Pana - pastorałka / Przyjaciele moi - pastorałka / Historia o Bożym Narodzeniu - pastorałka
Nagrano w październiku 1968 r.
Skład: T. Mróz - gitara, śpiew; H. Zomerski - gitara basowa, śpiew; K. Maga - organy, gitara, śpiew; R. Gromek - perkusja, śpiew
LP XL/SXL 0491 Pronit
ZAKOCHANI SĄ SAMI NA ŚWIECIE
Nie będzie mnie w domu / Zakochani są sami na świecie / Jesteś i będziesz wspomnieniem / Noc bez księżyca / Z dnia na dzień / Był taki ktoś / Mały książę / Napiszę do ciebie z dalekiej podróży / Nim ktoś zostanie sam / Kasia to właśnie ja / Opowiedz mi swoją historię / Chciałbym patrzeć na ciebie / Małe kłamstwa / Chłopiec z wyspy
Nagrano w maju 1968 r. Nagranie (7) z LP XL 0352
Skład: K. Sobczyk - śpiew (1,2,4-7,9-11,13,14); H. Fabian - śpiew (2,3,5,8,9,12); T. Mróz - gitara; H. Zomerski - gitara basowa; K. Maga - organy, pianino; R. Gromek - perkusja
LP XL/SXL 0645 Pronit
BĄDŹ DZIEWCZYNĄ MOICH MARZEŃ
Bądź dziewczyną moich marzeń / Nie patrz w lustro / Ja mam ciebie - ty mnie / Nie mówię żegnaj / Kto ma dla niej złote róże / Gdziekolwiek będziesz / Dziękuję ci za każdy dzień / Dzień w sennym parku / Nie zostawiaj adresu / Na dnie zwierciadła / Ballada o dzikiej róży / Jeszcze nie wiem jak cię pożegnam
Nagrano w sierpniu 1970 r.
Skład: J. Lech - śpiew; T. Mróz - gitara; H. Zomerski - gitara basowa; K. Maga - organy, pianino; W. Miczyński - saksofon tenorowy; M. Napieralski - trąbka, flet; P. Milewski - perkusja
EP N-0169 Pronit (23.04.1961)
Elevator Rock / When The Saints Go Rock'N'Roll / Sweet Little Sixteen / Apron Springs
Skład: M. Tarnowski - śpiew (1,2); J. Godlewski - śpiew (3,4); P. Gwoździowski - saksofon; W. Bernolak - gitara; Z. Orłowski - kontarabas; T. Śpiewak - pianino; J. Knap - perkusja
EP N-0198 Muza (04.1962)
TWIST
Let's Twist Again / Twist Ponny Time [Pony Time] / Lucille / Sorrento
Skład: M. Burano - śpiew (1,3,4); J. Godlewski - śpiew (1,2); T. Keczer - spiew (1); P. Gwoździowski - saksofon; W. Bernolak - gitara; W. Katana - kontrabas; J. Krzeczek - pianino; P. Puławski - gitara; J. Knap - perkusja
EP N-0205 Pronit (04.1962)
COWBOY STORY
Mary Lou [Hello Mary Lou] / Sad Eyes / Cowboy story /Ballada [There's A Gold mine In The Sky]
Skład: T. Keczer - śpiew; P. Gwoździowski - instrumenty perkusyjne; W. Bernolak - gitara; W. Katana - kontrabas; J. Krzeczek - pianino; P. Puławski - gitara; J. Knap - perkusja
EP N-0209 Muza (06.1962)
Malowana piosenka / Teddy Bear / Jimmy Joe / Tutti Frutti
Skład: K. Stanek - śpiew; P. Gwoździowski - saksofon; W. Bernolak - gitara; W. Katana - kontrabas; J. Krzeczek - pianino; P. Puławski - gitara; J. Knap - perkusja
EP N-0236 Muza (01.1963)
CZERWONO-CZARNI W RYTMIE TWISTA
Little Gogolo [Just A Gigolo] (instr.) / Non Stop (instr.) / Angelina (instr.) / C-C-Twist (instr)
Skład: M. Wójcik - saksofon; W. Bernolak - gitara; W. Katana - kontrabas; J. Krzeczek - pianino; P. Puławski - gitara; J. Knap - perkusja
EP N-0237 Pronit (01.1963)
Cztery mile za piec [Walking Back To Happiness] / Wieczór na redzie / Bilet w jedną stronę [One Way Ticket] / Monica
Skład: H. Majdaniec - spiew; M. Wójcik - saksofon; W. Bernolak - gitara; W. Katana - kontrabas; J. Krzeczek - pianino; P. Puławski - gitara; J. Knap - perkusja
EP N-0238 Pronit (01.1963)
Wezmę w drogę złoty księżyc / Oczy czarne / Madame, Madame / La chanson D'Orphee
Skład: M. Burano - śpiew; M. Wójcik - saksofon; W. Bernolak - gitara; W. Katana - kontrabas; J. Krzeczek - pianino; P. Puławski - gitara; J. Knap - perkusja
EP N-0256 Muza (04-05.1963)
Jutro będzie dobry dzień / Długi Bill / Wesoły Twist / Czarny Ali Baba
Skład: H. Majdaniec - śpiew; M. Wójcik - saksofon; W. Bernolak - gitara; W. Katana - kontrabas; J. Krzeczek - pianino; P. Puławski - gitara; J. Knap - perkusja
EP N-0257 Pronit (04-05.1963)
Chłopiec z gitarą / Wio, Kary / Piosenka o warkoczykach / Gaz, panie szofer
Skład: K. Stanek - śpiew; M. Wójcik - saksofon; W. Bernolak - gitara; W. Katana - kontrabas; J. Krzeczek - pianino; P. Puławski - gitara; J. Knap - perkusja
EP N-0287 Muza (12.1963)
Pod papugami / Dwa brzegi / Wieczorna fajka / Podamy sobie ręce
Skład: J. Ledecki - śpiew; Z. Bizoń - saksofon; W. Bernolak - gitara; W. Katana - gitara basowa; J. Krzeczek - pianino; P. Puławski - gitara; J. Knap - perkusja
EP N-0289 Pronit (12.1963)
Wala-Twist / Jedziemy autostopem / Piosenka z uśmiechem / Biała bluzka, czarne spodnie
Skład: K. Stanek - śpiew; Z. Bizoń - saksofon; W. Bernolak - gitara; W. Katana - gitara basowa; J. Krzeczek - pianino; P. Puławski - gitara; J. Knap - perkusja
EP N-0302 Pronit (04.1964)
Dwudziestolatki / Szkolny bal / Agatko pocaluj / Nie zawsze musi być
Skład: M. Kossowski - śpiew, trąbka; Z. Bizoń - saksofon; W. Bernolak - gitara; W. Katana - gitara basowa; J. Krzeczek - pianino; P. Puławski - gitara; J. Knap - perkusja
EP N-0303 Muza (04.1964)
Zielone serce / Katarzyna / Motor i ja / Dla młodych ten twist
Skład: K. Stanek - śpiew; Z. Bizoń - saksofon; W. Bernolak - gitara; W. Katana - gitara basowa; J. Krzeczek - pianino; P. Puławski - gitara; J. Knap - perkusja
EP N-0304 Muza (04.1964)
Remont (instr.) / Horyzont (instr.) / Podarunek (instr.) / Jest nas sześciu (instr.)
Skład: Z. Bizoń - saksofon; W. Bernolak - gitara; W. Katana - gitara basowa; J. Krzeczek - pianino; P. Puławski - gitara; J. Knap - perkusja
EP N-0383 Muza (12.1965)
To nie grzech / Ja mam taniec, spiew i ciebie / Nie wiem, czy to warto / Krótki list
Skład: K. Sobczyk - śpiew; Z. Bizoń - saksofon; R. Poznakowski - pianino; J. Korman- gitara; S. Krawczyk - gitara; S. Krajewski - gitara basowa, gitara; J. Knap - perkusja
EP N-0385 Pronit (12.1965)
Nie bądź taki szybki Bill / Zwykły żart / Pechowy dzień / Nucę sobie
Skład: K. Sobczyk - śpiew; Z. Bizoń - saksofon; R. Poznakowski - pianino; J. Korman- gitara; S. Krawczyk - gitara; S. Krajewski - gitara basowa, gitara; J. Knap - perkusja
EP N-0446 Muza (09.1966)
Ten pierwszy dzień / Wiatr nie zawsze wieje w oczy / Kto wie o czym szumi wiatr / My reklamy nie lubimy
Skład: T. Keczer - śpiew; Z. Bizoń - saksofon; R. Poznakowski - organy, pianino; T. Mróz - gitara; H. Zomerski - gitara basowa; M. Kossowski - trąbka; R. Gromek - perkusja
EP N-0447 Pronit (09.1966)
Lot trzmiela (instr.) / Pomocnik perkusisty (instr.) / Sandwicz (instr.) / Znudzony fryzjer (instr.)
Skład: Z. Bizoń - saksofon; R. Poznakowski - organy, pianino; T. Mróz - gitara; H. Zomerski - gitara basowa; M. Kossowski - trąbka; R. Gromek - instrumenty perkusyjne
EP N-0469 Muza (01.1967)
Dzień dla ciebie / Z tobą, tylko z tobą / Malarz-czas / Szczecińska noc.
Skład: T. Keczer - śpiew; R. Poznakowski - organy; T. Mróz - gitara; H. Zomerski - gitara basowa; R. Gromek - perkusja
EP N-0470 Muza (01.1967)
Bądź dziewczyną z moich marzeń / Nie bądź zła o byle co / Przed siebie idź / Wiem, że tak nie może być
Skład: J. Lech - śpiew (1,2,4); R. Poznakowski - organy; T. Mróz - gitara, śpiew (3); H. Zomerski - gitara basowa, śpiew (3); R. Gromek - perkusja; Marcela Karszowa - parlando (4) i Alibabki - śpiew (1)
EP N-0471 Pronit (01.1967)
Trzynastego / Skrzypek z "Kawiarni Róż" / Ja wiem nie wrócą tamte dni / Spójrz prawdzie w oczy
Skład: K. Sobczyk - śpiew; R. Poznakowski - organy, pianino; T. Mróz - gitara; H. Zomerski - gitara basowa; R. Gromek - perkusja
EP N-0526 Muza (02.1968)
Co u ciebie słychać / Kocha, czy tylko lubi / Popatrz ile dziewcząt / Niech sie kręci płyta
Skład: K. Maga - organy, gitara, śpiew; T. Mróz - gitara, śpiew; H. Zomerski - gitara basowa, gitara, śpiew; R. Gromek - perkusja, śpiew
EP N-0566 Pronit (05.1969)
Gdzie szumiące topole / Partyzancka ballada / Do widzenia mamo / Mężczyzna nigdy nie płacze
Skład: J. Lech - śpiew; K. Maga - organy, gitara; T. Mróz - gitara; H. Zomerski - gitara basowa, gitara, śpiew; R. Gromek - instrumenty perkusyjne, śpiew i Alibabki - śpiew
EP N-0618 Muza (08.1970)
Ja mam ciebie, ty mnie / Bądź dziewczyną moich marzeń / Nie mówię żegnaj / Dzień w sennym parku
Skład: J. Lech - śpiew; T. Mróz - gitara; H. Zomerski - gitara basowa; K. Maga - organy, pianino; W. Miczyński - saksofon tenorowy; M. Napieralski - trąbka, flet; P. Milewski - perkusja
EP N-0666 Muza (09.1971)
Nie bój się ciemności / Hej, dziewczyno / Ubieraj w uśmiech każdą chwilę / Wysokie drzewa
Skład: J. Lech - śpiew; T. Mróz - gitara; H. Zomerski - gitara basowa; J. Bieszke - perkusja
SP SP-74 Pronit (01.1963)
Whole Lotta Of Shaking Gain' On [Whole Lotta Of Shaking Goin' On] / Sailor
Skład: W. Gąssowski - śpiew; M. Wójcik - saksofon; W. Bernolak - gitara; W. Katana - kontrabas; J. Krzeczek - pianino; P. Puławski - gitara; J. Knap - perkusja
SP SP-114 Pronit (03.1963)
o mnie się nie martw / Był taki ktoś
Skład: K. Sobczyk - śpiew; Z. Bizoń - saksofon; W. Bernolak - gitara; W. Katana - gitara basowa; J. Krzeczek - pianino, organy; P. Puławski - gitara; J. Knap - instrumenty perkusyjne
SP SP-169 Pronit (11.1966)
Mały książę / Ani mi się śni
SP SP-170 Pronit (11.1966)
Ten pierwszy dzień / Tato kup mi dżinsy
SP SP-179 Pronit (12.1967)
Siedemnaście milionów / Cygańska wróżba
SP SP-234 Pronit (05.1968)
Opowiedz mi swoją historię / Napiszę do ciebie z dalekiej podróży
PD KP-37 Muza (04.1962)
Mary Lou
PD KP-41 Muza (04.1962)
Cowboy Story
PD KP-49 Muza (06.1962)
Malowana piosenka
PD KP-56 Muza (01.1963)
Cztery mile za piec
PD KP-58 Muza (01.1963)
La Chanson D'Orphee
PD KP-62 Muza (01.1963)
Sailor
PD KP-63 II Muza (12.1963)
Był taki ktoś
PD KP-64 I Muza (04.1962)
Sorrento
PD KP-71 Muza (03.1964)
Katarzyna
PD KP-96 Muza (11.1966)
Mały książę
PD KP-98 Muza (09.1966)
Ten pierwszy dzień
PD KP-99 Muza (08.1970)
Bądź dziewczyną moich marzeń
PD KP-100 Muza (01.1967)
Trzynastego
PD KP-112 Muza (12.1967)
Siedemnaście milionów
PD KP-114 Muza (05.1968)
Opowiedz mi swoją historię
PD R-0040 Ruch (11.1966)
Trzysta rysięcy gitar
PD R-0043 Ruch (11.1966)
Mój dom gdzieś daleko
PD R-0050 Ruch (11.1966)
Sobota to mój dzień
PD R-0070 Ruch (05.1968)
Zakochani sa sami na swiecie
PD R-0071 Ruch (02.1968)
Niech sie kręci płyta
PD R-0076 Ruch (12.1967)
Pozwólcie spiewać ptakom
PD R-0078 Ruch (12.1967)
Cygańska wróżba
PD R-0082 Ruch (05.1968)
Napiszę do ciebie z dalekiej podróży
PD R-0347 Ruch (09.1971)
Wysokie drzewa
PD R-0348 Ruch (09.1971)
Hej, dziewczyno
PD R-0403 Ruch (1973)
Jeszcze kilka godzin
PD R-0036-II Ruch (09.1971)
Nie bój sie ciemności
PD R-0112-II Ruch (1973)
W pogoni za nieznanym / Jaka będzie nasza jesień
LP XL 0435 Muza (06.1967)
Z MŁODOŚCIĄ NA TY
Zakochani są sami na świecie
Skład: K. Sobczyk - śpiew; H. Fabian - śpiew; R. Poznakowski - organy, pianino; T. Mróz - gitara; H. Zomerski - gitara basowa; R. Gromek - perkusja
LP LPS-1004 Syrena record Company [USA] (04.1966)
MALOWANA LALA
Malowana piosenka / Biała bluzka, czarne spodnie / Gaz, panie szofer / Teddy Bear / Wala-Twist / Piosenka z uśmiechem / Jimmy Joe / Wio, Kary / Jedziemy autostopem / Tutti Frutti / Piosenka o warkoczykach / Chłopiec z gitarą
LP D-022791 Miełodia [ZSRR] (01.1967)
MIEŁODII DRUZIEJ - '68 (2)
Trzynastego
EP N-0357 Muza (06.1965)
OPOLE 1965
Nie wiem czy to warto (live)
Skład: K. Sobczyk - śpiew; Z. Bizoń - saksofon; W. Bernolak - gitara; P. Puławski - gitara; W. Katana - gitara basowa; J. Krzeczek - instrumenty perkusyjne; J. Knap - perkusja
EP N-0562 Muza (05.1969)
OPOLE 1969
Gdzie szumiące topole
EP N-0595 Muza (04.1970)
TELEWIZYJNA GIEŁDA PIOSENKI (7)
Ballada o dzikiej róży
Skład: J. Lech - śpiew; K. Maga - organy, pianino, śpiew; T. Mróz - gitara, śpiew; H. Zomerski - gitara basowa, śpiew; W. Miczyński - saksofon tenorowy; M. Napieralski - trąbka; P. Milewski - perkusja
EP N-0705 Muza (07.1972)
KOŁOBRZEG 1972
Pochwała przepustki (live)
Skład: I. Woźniacka - spiew; J. Lech - spiew; T. Mróz - gitara; Henryk Zomerski - gitara basowa; J. Bieszke - perkusja
SP SP-172 Pronit (09.1966)
Wiatr nie zawsze wieje w oczy
SP SP-177 Pronit (05.1968)
Zakochani są sami na świecie
SP SP-198 Pronit (04.1963)
Chłopiec z gitarą
SP SP-323 Muza (o6.1962)
Malowana piosenka
SP ZL-457 Muza (12.1965)
Nie bądź taki szybki Bill
LP SX 2798 Muza (1990)
MC CK 1002 Muza (1990)
GWIAZDY MOCNEGO UDERZENIA: MICHAJ BURANO
Wezmę w drogę złoty księżyc / Oczy czarne / Madame, Madame / La Chanson D'Orphee / Sorrento
LP SX 3003 Muza (1991)
MC CK 1185 Muza (1991)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1959-1961
Sweet Little Sixteen / When The Saints Play Rock'n'Roll / Apron Springs
LP SX 3004 Muza (1991)
MC CK 1186 Muza (1991)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1962
Lucille / Pony Time / There's A Gold Mine In The Sky / Bilet w jedną stronę / Pistachio Heaven (instr.) / Malowana piosenka / Wakacje z deszczem / Sad Eyes
LP SX 3005 Muza (1992)
MC CK 1187 Muza (1992)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1963
Wieczór na redzie / Chłopiec z gitarą / z dziewczyną inaczej / Angelina / Wesoły twist / A on do wojska (instr.) / Piosenka i uśmiech / Mój chłopiec
LP SX 3006 Muza (1992)
MC CK 1188 Muza (1992)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1964
Ja mam taniec, śpiew i ciebie / Motor i ja / Pod papugami (instr.) / Dwudziestolatki / Katarzyna / Był taki ktoś
2LP SX 3047/3048 Muza (1992)
2MC CK 1236/1237 Muza (1992)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1965 - VOL. 1, 2
Nie wiem czy to warto / Przyjdzie kiedyś taki dzień / Jak dobrze mi z tym / Nucę sobie / Augustyna
2LP SX 3049/3050 Muza (1992)
2MC CK 1238/1239 Muza (1992)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1966 - VOL. 1, 2
Kto wie, o czym szumi wiatr / Wiatr nie zawsze wieje w oczy / Jak on tak mógł / Za późno, szkoda słów / Trzeba iść / Zaklinacz
2LP SX 3051/3052 Muza (1992)
2MC CK 1240/1241 Muza (1992)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1967 - VOL. 1, 2
Trzynastego / Z tobą, tylko z tobą / Bądź dziewczyną z moich marzeń /
2LP SX 3053/3054 Muza (1992)
2MC CK 1242/1243 Muza (1992)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1968 - VOL. 2
Kocha czy tylko lubi / Jesteś i będzies wspomnieniem / Lubię cię / Dlaczego płaczesz mały
2LP SX 3068/3069
2MC CK 1283/1284 Muza (1993)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1969 - VOL. 1, 2
Partyzancka ballada / Do widzenia mamo
MC CK 1285 Muza (1993)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1969 - VOL. 3
Lękam się, że ty odejdziesz / Gdyby nam sie odmieniło / Czereśnie wiśnie
MC CK 1287/1288 Muza (1993)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1970 - VOL. 2, 3
Lepiej nie wracaj / Gdziekolwiek będziesz / Nie mówię żegnaj
MC CK 1289 Muza (1993)
ZŁOTE LATA POLSKIEGO BEATU 1971 - VOL. 1
Wysokie drzewa
MC AC 030 Arston (1993)
NIE WRÓCĄ TE LATA. SERIA Z POCZTÓWKI DŹWIĘKOWEJ (1)
Trzysta tysięcy gitar / Jestem zawsze sama / Za późno, szkoda słów / Uważaj / Mały książę / Kto wie, o czym szumi wiatr
MC AC 033 Arston (1993)
NIE WRÓCĄ TE LATA. SERIA Z POCZTÓWKI DŹWIĘKOWEJ (4)
Hipopotam
2MC NK 0133-0134 Wifon (1979)
CZY NAS JESZCZE PAMIĘTACIE (1), (2)
Malowana piosenka / Wezmę w drogę złoty księżyc / Jutro będzie dobry dzień / Chłopiec z gitarą / Dwudziestolatki / O mnie się nie martw // Mały książę / Bądź dziewczyną z moich marzeń
NAGRANIA RADIOWE
05.1962:
Mama (voc. G. Rudecka); Sixteen Tons (instr.); Exodus (instr.); Bilet w jedną stronę [One Way Ticket] (voc. H. Majdaniec); Theres's A Gold Mine In The Sky (voc. T. Keczer); Sad Eyes (voc. T. Keczer); You Tear Me Up (voc. J. Godlewski); Furore (voc. M. Burano); Louisiana (voc. M. Burano)
06.1962:
Pistachio Heaven (instr.); Monica (voc. H. Majdaniec); 24.000 baci [24.000 pocałunków] (voc. H. Majdaniec); Wakacje z deszczem (voc. H. Majdaniec); O sole mio (voc. K. Stanek); Jimmy Joe (voc. K. Stanek); Tutti Frutti (voc. K. Stanek)
11.1962:
Ława ande drom sownakuno ćchon [Gdy pójdę w drogę, wezmę ze sobą księżyc] (voc. M. Burano)
1963:
Chłopiec z gitarą (voc. K. Stanek)
12.1963:
A on do wojska (instr.); Remont-twist (instr.); Maczki (instr.); Agatko pocałuj (voc. M. Kossowski); Z dziewczyną inaczej (voc. A. Cewe); Szedł Atanazy do Anny (voc. A. Cewe); Dwa brzegi (voc. K. Sobczyk); Mój chłopiec (voc. K. Sobczyk); Dwudziestolatki (voc. M. Kossowski); Autostop [Jedziemy autostopem] (voc. K. Stanek); Piosenka i uśmiech [Piosenka z uśmiechem] (voc. K. Stanek); Walentyna twist [Wala-twist] (voc. K. Stanek); Katarzyna (voc. K. Sobczyk); Pod papugami (voc. J. Ledecki)
03.1964:
Był taki ktoś (voc. K. Sobczyk); O mnie się nie martw (voc. K. Sobczyk); Ja mam taniec, śpiew i ciebie (voc. K. Sobczyk); Dla młodych ten twist (voc. K. Stanek)
10.1964:
Mój kolega (instr.); Tańczący amor (instr.); Motor i ja (instr.); Pod papugami (instr.)
12.1964:
Orneta (instr.); Wyspa wśród jezior (instr.); Szkolny bal (voc. M. Kossowski); Nie zawsze musi być (voc. M. Kossowski); Złe spotkania (voc. J. Ledecki); Pusta uliczka (voc. J. Ledecki); Wieczorna fajka (voc. J. Ledecki); Krótki list (voc. K. Sobczyk)
1965:
Nie bądź taki szybki Bill (voc. K. Sobczyk)
06.1965:
Augustyna (voc. M. Kossowski); Jak dobrze mi z tym (voc. M. Kossowski); Zielone serce (voc. K. Stanek); Tato kup mi dżinsy (voc. K. Stanek); Młody surf (voc. K. Stanek); Przyjdzie kiedyś taki dzień [Przyjdzie taki dzień] (voc. T. Keczer); To nie grzech (voc. K. Sobczyk)
12.1965:
Lot trzmiela (instr.); Walc As-dur Brahmsa (instr.); Nie wiem czy to warto (voc. K. Sobczyk); Zwykły żart (voc. K. Sobczyk); Nucę sobie (voc. K. Sobczyk); Taniec żubra (voc. M. Kossowski); Jesienny dzień (voc. S. Krajewski); Mała Mary (voc. T. Keczer); Help (voc. S. Krajewski i T. Keczer); Zwykły żart (voc. K. Sobczyk); Czekoladowy krem (voc. K. Stanek)
09-10.1966:
Uważaj (voc. T. Keczer); Nie masz racji (voc. T. Keczer); Kto wie, o czym dziś szumi wiatr (voc. K. Sobczyk); Mały książę (voc. K. Sobczyk); Pójdę sobie swoją drogą (voc. K. Sobczyk i T. Keczer); Sygnał Czerwono-Czarnych [My reklamy nie lubimy] (voc. T. Keczer i R. Poznakowski); Trzeba iść (voc. T. Keczer i R. Poznakowski); Hi-Heel Sneakers (voc. M. Kossowski); Jak on tak mógł (voc. M. Kossowski); Za późno, szkoda słów (voc. K. Stanek); Trzysta tysięcy gitar (voc. K. Stanek); Jestem zawsze sama [Jestem ciągle sama] (voc. K. Stanek)
11.1966:
Sandwicz (instr.); Pomocnik perkusisty (instr.); Minuta ciszy (voc. K. Stanek); Zaklinacz (voc. K. Sobczyk); I Got A Woman (voc. M. Kossowski)
01-02.1967:
Dzwony (instr.); Trzynastego (voc. K. Sobczyk); Spójrz prawdzie w oczy (voc. K. Sobczyk); Ani mi się śni (voc. K. Sobczyk); Cztery maki (voc. K. Sobczyk); Bądź dziewczyną z moich marzeń (voc. J. Lech); Dzień dla ciebie (voc. T. Keczer); Wiatr nie zawsze wieje w oczy (voc. T. Keczer); Z tobą, tylko z tobą (voc. T. Keczer); Ramona (voc. T. Keczer); To nie moja wina (voc. K. Stanek); Najładniejsza jesteś (voc. J. Lech)
06.1967:
Zakochani są sami na świecie (voc. K. Sobczyk i H. Fabian); Pozwólcie śpiewać ptakom (live) (voc. J. Lech)
11.1967:
Siedemnaście milionów (voc. T. Keczer); Cygańska wróżba (voc. J. Lech); Kwiatki (voc. H. Fabian); Bądź poważny choć raz (voc. K. Sobczyk); Będziesz tylko w tej piosence (voc. K. Stanek i K. Maga)
02.1968:
Napiszę do ciebie z dalekiej podróży (voc. H. Fabian); Partyzancka ballada (voc. J. Lech); Trochę dobrze, trochę źle (voc. J. Lech); Ślęża (voc. K. Sobczyk); Dlaczego płaczesz mały (voc. K. Sobczyk); Niech się kręci płyta (voc. zespół); Kocha czy tylko lubi (voc. zespół); Mam kogoś w Zakopanem (voc. K. Stanek)
11.1968:
Listy (voc. T. Keczer, J. Lech, K. Sobczyk, K. Stanek); Kasia, to właśnie ja (voc. K. Sobczyk); Dlaczego tak się stało (voc. K. Stanek i K. Maga); Lubię cię (voc. H. Fabian); Uciekłaś mi na drugą stronę (voc. J. Lech); Na koniec świata (voc. T. Keczer); Nie wystarczy zamknąć drzwi (voc. T. Keczer); Mężczyzna nigdy nie płacze (voc. J. Lech); Jesteś i będziesz wspomnieniem (voc. H. Fabian)
03.1969:
Sonata C-dur Mozarta (instr.); A tu żniwa (voc. zespół); Jak to na wojence (voc. zespół); Zwierzyniec (voc. H. Fabian); Zastanów się, czy to warto (voc. J. Lech); Hipopotam (voc. K. Sobczyk i K. Maga); Z tobą być (voc. K. Stanek)
05.1969:
Powodzenia, bywaj zdrów (voc. K. Sobczyk); Lękam się, że ty odejdziesz (voc. K. Sobczyk); Chociaż jesteś tylko cieniem (voc. H. Fabian); Nie szukałem ciebie dotąd (voc. H. Fabian); Gdy zegar wybije godzinę dwumastą (voc. J. Lech); Malowałem cię (voc. J. Lech); Mój kumpel diabeł (voc. zespół); Parodie zespołów: No To Co" "Po ten kwiat czerwony" i "Te opolskie dziouchy", Trubadurzy "Znamy się tylko z widzenia", Czerwone Gitary "Takie ładne oczy", Czesław Niemen i Akwarele "Płonąca stodoła" (voc. zespół)
09.1969:
Na dnie zwierciadła (voc. J. Lech); Kołysanka (voc. J. Lech); Czereśnie, wiśnie (voc. J. Lech); Gdyby nam się odmieniło (voc. K. Maga); Najładniejsza jesteś (voc. J. Lech); Żołnierski most (voc. J. Lech)
04.1970:
Zanim mi odpowiesz (voc. zespół); Lepiej nie wracaj (voc. K. Maga); Kto ma dla niej złote róże (voc. J. Lech); Ballada o dzikiej róży (voc. J. Lech); Jeszcze nie wiem jak cię pożegnam (voc. J. Lech); Powiedziałem ci
12.1970:
Nie patrz w lustro (voc. J. Lech); Gdziekolwiek jesteś (voc. J. Lech); You Can Get It If You Really Want (voc. zespół)
09.1971:
Ubieraj w uśmiech każdą chwilę (voc. J. Lech); Hej, dziewczyno [Hey, Hey Baby] (voc. J. Lech); Nie bój się ciemności (voc. J. Lech); Wysokie drzewa (voc. J. Lech)
Jaka bedzie nasza jesień; Jeszcze kilka godzin; W pogoni za nieznanym
12.1974:
Los mężczyzny; List do matki
1976:
Czarne jest czarne (voc. S. Mikołajczyk); Mój pies... (voc. K. Bernard)
Źródło: "Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - ROCN 'N' ROLL 1959-1973" - autorzy: Jan Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Wojciech Zając
PS.
1. Uzupełnienie dyskografii mile widziane
2. Polecam także książkę Pana Marka Gaszyńskiego - Mocne uderzenie: Czerwono-Czarni (która zawiera także II część Mocne uderzenie - Niebiesko-Czarni). Znakomita książka, podobnie jak w/w Encyklopedia.
3. Zespół, który pod koniec lat 60-tych miał kilkoro wokalistów, od 1973 r. towarzyszy mało znanym solistom w wojażach po krajach KDL, głównie ZSRR. Sit transit gloria mundi...
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
W filmie "Dwa żebra Adama" (1962) CC wykonują instrumentalną wersję " Piosenki z przedmieścia" oraz K.Stanek i W.Gąssowski śpiewają z CC "Zbudujemy nowy dom"
OdpowiedzUsuńMuszę, przy najbliższej okazji, obejrzeć ten film pod tym kątem. Z komentarzy czytelników mogę się sporo dowiedzieć. Dziękuję bardzo!
UsuńNie tylko Kasia Sobczyk występowała na FPŻ w Kołobrzegu, występowali również Niebiesko Czarni.
OdpowiedzUsuńWpis dotyczył Czerwono-Czarnych i ich solistów. Jeśli zespół, lub indywidualnie soliści uczestniczyli w tej imprezie to wdzięczny będę za pomoc.
UsuńW tym festiwalu uczestniczyła, w różnych latach, cała czołówka beatowa.
Występowali i wraz z Hanną Frieske (Anitą Sanders- pseudonim artystyczny) zdobyli nagrodę na FPŻ.
UsuńWarto jeszcze dodać informację o płycie CD NIEBIESKO-CZARNI - Koncert dla Ady"
OdpowiedzUsuńhttp://www.polishmusic.ca/skok/cds/polskie/grupy/n/nieb_cza/nieb_cza.html
a także o wydawnictwach, na płytach winylowych, płytach CD, kasetach magnetofonowych, z serii "Old Rock Meeting" Było kilka różnych.
Opis zawartości płyty CD z materiałem "Koncert dla Ady" pojawi się na opisie grupy Niebiesko-Czarni. Co do wydawnictw z materiałem z "Old Rock Meeting" to muszę znaleźć opis zawartości poszczególnych płyt i kaset. Niedługo także dorzucę, pewnie niepełne, dyskografie CD obu "kolorowych" zespołów.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
W latach 1974 - 1989 praktycznie ro rocznie w Kołobrzegu występował Jacek Lech. Z Czerwono Czarnymi i Ireną Woźniacką zaśpiewał w 1972 roku Pochwałę przepustki (srebrny pierścień) a rok potem w 1973 zespół otrzymał wyróżnienie za piosenkę Kołysz się manierko. Ostatni występ Czerwono Czarnych, ale już bez Lecha i Woźniackiej, to piosenka W żołnierskim słońcu zaśpiewana w Kołobrzegu w koncercie Premiery 1975. Mam wszystkie te utwory i podobają się, a dodatkowy "smaczek" tworzy ich unikalność.
OdpowiedzUsuńDziękuję za informacje.
UsuńZ dostępnych mi informacji wynika, że Jacek Lech zakończył współpracę z Czerwono-Czarnymi na przełomie lat 1972/1973. Dlatego ciekawi z kim wystąpił w 1973 r. na FPŻ - z CC, ze swoją Nową Grupą, czy z orkiestrą tego festiwalu? Także udział Czerwono-Czarnych w tej imprezie w 1975 r. mnie zaciekawił. Jeśli ma Pan materiały o tym to chętnie skorzystam.
Pozdrawiam
Grzegorz
Po raz pierwszy nagrodę Czerwono-Czarni z Jackiem Lechem na FPŻ w 1970r. otrzymali za "Żelazny kapelusz" od ZG ZMW.
UsuńW 1973 roku występ zapowiedziano: Jacek Lech, Irena Woźniacka i grupa Czerwono - Czarni w piosence Kołysz się manierko. Natomiast w koncercie Premiery Kolobrzeg 1975 zapowiedziano po prostu: W żołnierskim słońcu - gra i śpiewa grupa Czerwono - Czarni. W latach 1970 - 1972 zaśpiewali około 8 piosenek, bowiem dla zespołów młodzieżowych tworzono w Kołobrzegu tzw. minirecitale. Niestety nie mam tych nagrań ale gdzieś w archiwum mam wykaz wszystkich tytułów. Muszę poszukać
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo za informację. Świadczy ona o tym, że pomimo oficjalnego zakończenia współpracy Jacka Lecha z Czerwono-Czarnymi w 1973 r. wystąpili razem na festiwalu w Kołobrzegu. Jak się okazuje, interesy łączą...
UsuńW latach 70-tych po Czerwono-Czarnych została sama nazwa. Była tylko grupą akompaniującą wokalistom. Formacja koncertowała w kraju i za granicą pod swoją nazwą, ale towarzyszyła piosenkarzom w składankach estradowych. Podejrzewam, że także udział w Festiwalu Piosenki Żołnierskiej nie odbiegał od codzienności zespołu.
A - wymieniony powyżej przez Pana - spis piosenek zespołu z Kołobrzegu z lat 1970-1972 mógłby być uzupłnieniem w powyższym biogramie.
Pozdrawiam
Grzegorz
Przepraszam, że się wtrącam, ale od początku nie dawała mi spokoju myśl, że na dwóch EP-kach (N-0446 i N 0469) Czerwono Czarni umieścili te same cztery piosenki (jak to pan podaje w dyskografii). Mam własnie przed sobą Fonoramę (była kiedyś taka gazetka dla kolekcjonerów płyt) ze stycznia 1991 roku i okazuje się, że EP-ka N-0469 posiada jednak inny repertuar, a mianowicie: Dzień dla ciebie; Z tobą, tylko z tobą; Malarz-czas; Szczecińska noc.
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję za przekazane uwagi. Niestety, czasem zdarza się pomyłka i dlatego dziękuję za wskazanie nieścisłości. Zostały one poprawione.
UsuńPozdrawiam.
Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń