czwartek, 31 stycznia 2013
Kuglarze
Źródło: Motława-Beat. Trójmieska scena big-beatowa lat 60-tych. Autorzy: Roman Stinzing, Andrzej Icha (Wyd. GKW, Gdańsk 2009 r.) (tekst i zdjęcie)
PS.
1. Uzupełnienie biogramu mile widziane
niedziela, 27 stycznia 2013
Wiktorianie
Zespół wokalno-instrumentalny Wiktorianie powstała w 1964 r. w Krakowie w wyniku przekształcenia grupy Biało-Czarni. Grupę tworzyli: Marian Ciupek - gitara basowa; Janusz Błaszczyk - gitara; Jerzy Rożek - gitara; Jerzy Drozdowski - perkusja, który zastąpił "Bombę"; Jacek Szlachta - organy, gitara, harmonijka ustna. W czasie istnienia zespołu przewinęło się przez niego wielu muzyków i wokalistów. Jerzego Drozdowskiego na perkusji zastąpił Roman Sznyterman. Na organach grał także Andrzej Lebiedowicz, a na tamburynie Marek Lewenda. Śpiewali Ryszard Chromiński i Stanisław Orzeł. W ramach grupy występowały śpiewające dziewczyny : Ela i Jasia. Poszerzono repertuar wykonywany w ramach Biało-Czarnych o dalsze przeboje. Mimo dużej rotacji, jego trzon - trzech gitarzystów - pozostał niezmieniony.
Po pewnym czasie patronat nad zespołem objął zarząd dzielnicowy ZMS. Grupa grała na różnego rodzaju imprezach ZMS w krakowskich szkołach średnich i klubach. Doszły imprezy wyjazdowe na obozy w Krościenku, Tęgoborzy. Koncertowano też w ramach "Niedzieli na Zarabiu". Formacja występowała w Parku Decjusza i na Sowińcu. Oprócz występów w macierzystej Bronowiance były też występy w klubie Szopa na ul.Rakowickiej, w świetlicy szpitala wojskowego na ul.Odrowąża, w krakowskich Krzysztoforach i innych klubach Krakowa. Zespół Wiktorianie zakończył działalność w 1967 r.
![]() | |||
Wiktorianie (1964 r.) Od lewej: Marian Ciupek, Marek Lewenda, Jerzy Rożek, Andrzej Lebiedowicz, Janusz Błaszczyk, Roman Sznyterman |
Źródło: http://www.ryszardy.pl/ (Materiał dostarczył Pan Jerzy Rożek)
sobota, 26 stycznia 2013
Biało-Czarni
![]() |
Biało-Czarni (1964 r.) . Na zdjęciu od lewej: Roman Sznyterman, Janusz Błaszczyk, Jerzy Rożek, Marian Ciupek |
Źródło: http://www.ryszardy.pl/ (materiał dostarczył Pan Jerzy Rożek)
niedziela, 20 stycznia 2013
Izomorf 67
Zespół wokalno-instrumentalny Izomorf 67 powstał zimą 1967 r. w Warszawie, założony przez Andrzeja Bajkowskiego. Nazwa grupy związana była z lansowanym przez miesięcznik "Radar" uproszczonym zapisem nutowym, zwanym izomorficznym. Trzon formacji tworzyli muzycy Trubadurów: Sława Mikołajczyk - śpiew; Krzysztof Krawczyk - gitara basowa, śpiew i Marian Lichtman - perkusja. Do nich dołączyli: Jerzy Szczęśniak (eks Kawalerowie) - gitara; Ewa Gontarek (eks Demony) - śpiew i Ita Żółkiewska - organy, która została liderką zespołu.
Kompozytorką większości utworów była I. Żółkiewska. Kilka utworów zarejestrowano dla radia, część opublikowano na płytach. Z uwagi na charakterystyczny głos K. Krawczyka, wykonującego większość partii wokalnych zespołu, piosenki Izomorfu 67 przypominały nagrania Trubadurów. Formacja rozwiązała się jesienią 1967 r.
K. Krawczyk i M. Lichtman powrócili do Trubadurów, a J. Szczęśniak w 1970 r. trafił do Grupy X.
NAGRANIA PŁYTOWE ANALOGOWE:
EP N-0507 Pronit (07.1967)
A kiedy pies / Archipelag niepokoju / La Gioconda / Barwy dźwięku
Skład: S. Mikołajczyk - śpiew; Krzysztof Krawczyk - gitara basowa,
śpiew; Marian Lichtman - perkusja; Jerzy Szczęśniak - gitara; Ewa
Gontarek - śpiew; Ita Żółkiewska - organy [Nagrania radiowe]
LP XL 0435 Muza (07.1967)
Z MŁODOŚCIĄ NA TY
Coś o sobie
Skład: S. Mikołajczyk - śpiew; Krzysztof Krawczyk - gitara basowa,
śpiew; Marian Lichtman - perkusja; Jerzy Szczęśniak - gitara; Ewa
Gontarek - śpiew; Ita Żółkiewska - organy [Nagranie radiowe]
NAGRANIA RADIOWE
1967:
Jeleń; Bądźcie zakochane; Coś o sobie; A kiedy pies; Archipelag niepokoju; La Gioconda; Barwy dźwięku
Źródła:
"Encyklopedia Polskiej Muzyki Rockowej - ROCK 'N' ROLL 1959-1973" - autorzy: Jan Kawecki, Janusz Sadłowski, Marek Ćwikła, Wojciech Zając (wyd. Rock-Serwis, Kraków - 1995 r.)
fotografia pochodzi z profilu Pani Sławy Mikołajczyk na Facebook'u - zdjęcie nadesłał nieoceniony Pan Aleksander Nowak (aktualizacja 7.08.2022 r.)
PS.
1. Uzupełnienie biogramu mile widziane.
sobota, 19 stycznia 2013
Krak-5
Krak-5 (1967) Od lewej: L. Lichtenstein, J. Mastykarz, E. Droździewicz, T. Fudaliński, E. Bańdo, S. Brzega, T. Błaszak
Źródło: http://www.ryszardy.pl/ (materiały: Pan Jacek Mastykarz)
PS.
1 Uzupełnienie biogramu zespołu mile widziane.
|
niedziela, 13 stycznia 2013
Rafy
Rafy (1967) Od lewej: Zdzisław Wlazło - perkusja; Tadeusz Pilas - gitara, spiew; Teresa Kozioł - spiew; Józef Maj - gitara, śpiew; Aleksander Dulba - gitara, śpiew.
PS.
1. Uzupełnienie biogramu mile widziane.
2. Szkoda, ze tak mało się zachowało informacji o działalności zespołów bigbitowych...
|
sobota, 12 stycznia 2013
Gwiazdy polskiego big beatu
Tajfuny (Gwiazdy polskiego big beatu) - PN Muza PNCD 1466
Spis nagrań:
1.Zachodni wiatr
2. Nie jestem pewien czy mnie kochasz
3. Dzień lub dwa
4. Nieoczekiwane rozwiązanie
5. Zwrotnik Raka
6. Przez mrok
7. Bo róża też kolce ma
8. Bluzeczka zamszowa
9. Dlaczego niedxwiedź w zimie śpi
10. Wiatr od Klimczoka
11. Niespokojna noc
12. Barwy uśmiechu
13. Przed burzą
14. Kiedy jesteśmy sami
15. Zielona wzgórza nad Soliną
16. Ej, ta droga
17. Minęło wczoraj
18. Czarny kot
19. Sezam otwarty
20. Bambiszek i jego koledzy
21. Duże drzewa
22. Królewna kruków
23. Dlaczego jesteś smutny
24. Żal
25. Stalowa Wola
26. Czas rozmowy
27. Zwykły dzień
28. Siedem i pół
Chochoły (Gwiazdy polskiego big beatu) - PN Muza PNCD 1467
Spis nagrań:
1. Grażyna
2. Dwa kieliszki czaru
3. Twist z białą damą
4. Gdzie ty
5. Niewinny złodziej
6. Bo twoje oczy
7. Za Łęczycą
8. Może mnie kochasz
9. Nadeszły wakacje
10. Pocałuj mnie choć jeden raz
11. Znajdź sobie dziewczynę
12. Wiatr aksamitny
13. Przyjdzie kiedyś taki świt
14. Księżyc nad Soliną
15. Kocham ją
16. Zaimki
17. Naście lat
18. Amor a kysz
19. Nowa gra
20. Szpilki
21. Uwierz mi
22. Nadążyć chcę
23. Skandal w rodzinie
24. Schody do nieba
Bodajże po raz pierwszy trafił na CD utwór "Królewna kruków", dla którego tą płytę należy mieć. Ponadto sporo innych utworów, których próżno szukać na innych nośnikach.
Na stronie Polskich Nagrań nie pisze, czy wydane będą tylko te 2 płyty, czy więcej. Mam nadzieję, że wydawca poszerzy ofertę z interesującego nas zakresu!
niedziela, 6 stycznia 2013
74 Grupa Biednych
Latem 1968 r. 74 Grupa Biednych wystąpiła po raz pierwszy w Ustce na placu ośrodka Na Palach (obecnie muszla koncertowa) z własnym repertuarem. Przebojem był utwór "Jestem Wolny" oraz "Lato w Ustce" i "Ballada o młynarzu". Zespół występował także z tyłu Hali Targowej między straganami na ogrodzonym placu i w Domu Kultury. Występy grupy cieszyły sporym powodzeniem. W tym czasie zespół występował w składzie: Jerzy Izdebski - gitara, śpiew; Ryszard Klorek - gitara basowa; Henryk Tomala - perkusja.
Jesienią 1969 r. formacja wzięła udział w I Ogólnopolskim Festiwalu Awangardy Beatowej w Kaliszu, gdzie otrzymała wyróżnienie. W kolejnych dwóch latach zespół uczestniczył w wielu konkursach i festiwalach studenckich oraz Jazz nad Odrą, gdzie zdobywał nagrody wraz z Laboratorium, Respekt, Test i Krystyną Prońko. Grupa zarejestrowała część swoich nagrań w radiu i telewizji. Prasa muzyczna odnotowywała sukcesy formacji. Kilka artykułów o zespole opublikował Jazz, który pisał o 74 Grupie Biednych jako o samowystarczalnym koncernie i wschodzącej gwieździe. W rubryce Romana Waschko publikowanej w prasie młodzieżowej, formacja uznana została jako odkrycie roku 1970.
W latach 1969-73 zespół stworzył własne charakterystyczne brzmienie, repertuar utworów i uznanie fanów w całej Polsce. W skład grupy wtedy wchodzili: Jerzy Izdebski - gitara, harmonijka ustna, śpiew; Andrzej Diering - trąbka; Bogdan Miś - perkusja; Kazimierz Panasiak - gitara basowa; Henryk Tomala - perkusja. Z formacją współpracowali: Grażyna Łobaszewska - śpiew; Gwalbert Misiek - saksofon; Ewa Sosnicka - śpiew; Zdzisław Pawilojc - gitara basowa; Zdzisław Malinowski - teksty piosenek; Bogdan Winiarczyk - teksty piosenek; Andrzej Kowalski - taniec na scenie; Stanisław - elektryk zespołu; Lech Wieleba - akustyk; Ryszard Chodysz - agent. Grupa występowała w sopockim Non Stopie i w gdańskim Żaku na zmianę z Czesławem Niemenem. W tym okresie powstały nagradzane wielokrotnie kompozycje "Zanim"; "Co przyniesie nam lato"; "Każda rzecz ma swój czas". Ostatni występ zespołu odbył się w 1973 r.
Jerzy Izdebski zmarł 13 grudnia 2010 r. w Londynie po ciężkiej chorobie.
http://www.sam.sok.slupsk.pl/index.php?lang=pl&id=katalog&cid=wykonawcy&a=39
http://dokumentalny.blogspot.com/2008/11/74-grupa-biednych-z-ustki.html
sobota, 5 stycznia 2013
My Od Krakowa
W styczniu 1968 r.formacja przeniosła się do Z.P.i T. na os.Górali, dziedzicząc sprzęt i miejsce po poprzednikach, którzy właśnie się rozwiązali. Próby odbywały się w małym pokoju koło portierni, występy w soboty i niedziele. Skład zespołu nieco się zmienił i uzupełnił, doszedł Andrzej Olkuski - śpiew i bez prób grali okazjonalnie Roman Kapelan - gitara i Jerzy Rojek (zastępując J. Kościńskiego na perkusji). Występy w Z.P.i T. trwały do lata 1968 r., dodatkowo wiele występów zleconych przez Dom Kultury Huty im. Lenina (m. in. nad zalewem, w Niepołomicach). Instruktorka Domu Kultury starała się poprawić możliwości wokalne członków grupy, wysyłając ich na dodatkowe lekcje śpiewu. Niestety, z powodu innych zajęć, próby odbywały się rzadko, co powodowało ubożenie repertuaru. W lecie nastąpił całkowity rozpad zespołu.
Ostatnią próbą było spotkanie w 1970 r.w klubie Tabakiera (Czyżyny) w składzie: Adam Kowalczyk - gitara; Roman Kapelan - gitara; Zdzisław Kulis - gitara basowa; Jerzy Rojek - perkusja. Na sprzęcie udostępnionym przez Janusza Grzywacza - ówczesnego kierownika klubu - nagrano bez prób kilka utworów. Potem zespół zakończył działalność.
My Od Krakowa (lato 1967 r.) Od lewej: J. Kościński, Z. Kulis, A. Kowalczyk, J. Rachwaniec |
Źródło: http://www.ryszardy.pl/ (opracował: Adam Kowalczyk) (tekst i zdjęcie)
wtorek, 1 stycznia 2013
Janusz Popławski
Po rozwiązaniu Niebiesko-Czarnych w 1977 r. zostaje instrumentalistą country-rockowego zespołu Bumerang. Grali w nim m.in.: Jan Pluta - perkusja (wkrótce Kombi); Jurek Goleniewski - gitara basowa (eks Breakout); Ryszard Sygitowicz (eks Dzikie Dziecko, potem Perfect) - gitara; Zdzisław Grzesiewicz - pianino, a wiodącym wokalistą był Piotr „Pastor” Buldeski. Bumerang wylansował przeboje: "To nie mnie o to pytaj" i "Aut" ze słowami Jacka Grania oraz utwór instrumentalny "W stylu country".
Wkrótce dołączył do grupy Flash Band, który oprócz niego tworzyli: Jerzy Goleniewski - gitara basowa; Jarogniew Milewski - instrumenty klawiszowe; Kazimierz Poć - perkusja i Barbara Kowalska - spiew. Z tą formacją występował w USA i wielu krajach Europy Zachodniej do końca lat 80. Barbara Kowalska z piosenką J. Popławskiego "Tu jest świat" zdobyła wyróżnienie na festiwalu w Karlshamn w Szwecji w sierpniu 1978 r. Jesienią tego samego roku do zespołu dołączyła Lidia Stanisławska. Powstał wtedy "pełnospektaklowy program estradowy Lidii Stanisławskiej i Andrzeja Szajewskiego z zespołem muzycznym Flash Band oraz grupą baletową Exodus”, który nosił tytuł "Wszystkiemu winne są blondynki". W 1980 r. nastąpiła reorganizacja grupy - J. Goleniewskiego zastąpił Wiesław Cybulski, a wokalistkami zostały Irena Wierzbicka, która przed laty zaczynała w Niebiesko-Czarnych i Jagoda Szukalska. W takim składzie zespól wyjechał na ponad półroczne występy w klubach polonijnych USA.
Nastepnie muzyk koncertował na promach i miastach w Finlandii, Szwecji, RFN, NRD, Austrii. W 1986 r. i 1987 r. wystąpił na imprezach Old Rock Meeting i „Przeżyjmy to jeszcze raz - Srebrne Wesele Niebiesko-Czarnych” w Operze Leśnej w Sopocie.
Pod koniec lat osiemdziesiątych związał się z zespołem Patrol, którego kierownikiem muzycznym był basista Henryk Zomerski. Grupa w 1989 r. otrzymała kontrakt do Jordanii, a z Patrolu utworzono zespół Winners z H. Zomerskim, J. Popławskim i trzema wokalistkami. J. Popławski grał na gitarze, gitarze syntezatorowej, obsługiał sekwencer. H . Zomerski grał na gitarze basowej, flecie, keyboardach i obsługiwał sekwencer. Zdarzało się im występować jako Popławski-Zomerski Duo.
Ostatnim zespołem, z którym występował, była formacja Rock’n’Rollers. w 1992 r. w skład grupy wchodzili: J. Popławski - gitara; Przemysław Dyakowski - saksofon; Jan Rejnowicz - instrumenty klawiszowe, Andrzej „Hiszpan” Śliwa - perkusja, śpiew; Janusz „Koleżka” Kadyszewski - gitara; Romuald „Mały” Sławiński- śpiew oraz występujące w chórkach i utworach solowych adeptki studium wokalno-aktorskiego przy Teatrze Muzycznym w Gdyni „Pszczółki: Mona Liza Wierzbicka i Beata Jankowska. Rock’n’Rollers grał muzykę lat 50. i 60. oraz standardy współczesnego hythm and bluesa”. Przez kilka lat zespół koncertował w różnych miejscowościach Pomorza, głównie jednak w Trójmieście.
W 1991 roku założył wydawnictwo Professional Music Press. Wydał wiele podręczników muzycznych do nauki gry na gitarze elektrycznej, klasycznej, basowej i perkusji, także na kasetach audio, wideo oraz płytach CD, w tym własnego autorstwa "Heavy Metal" (1993), "Szkoła na bas" (1994) i inne. We współpracy z najbardziej znanymi gitarzystami i basistami różnych generacji zaczął wydawać magazyny muzyczne: „Gazeta Muzyczna” (od sierpnia 1992 r.; później jako „Światło + Dźwięk”), „Gitara i Bas” (od września 1992 r., później jako „Gitara i Bas + Bębny”) oraz „Świat Gitary klasycznej i akustycznej” (początkowo jako część „Gitary i Basu”, jako samodzielne pismo od lutego 1997 r.).
Janusz Popławski zmarł 27 grudnia 2004 r. w swoim domu w Gdyni.